• Bliglin

Delad livmoder?

Efter påbörjad utredning och VUL konstaterade gynekologen att jag har delad livmoder. Alltså två hålrum i livmodern i stället för ett som är det normala. Detta är tydligen ganska ovanligt och beror på att livmodern under fosterutvecklingen (alltså när man själv var ett foster) alltid är tvådelad på ett tidigt stadium för att sedan "smälta ihop" till en livmoder lite senare i fosterutvecklingen. På en del foster misslyckas fusionen och kan leda till en s. k hjärtformad livmoder med en vägg som delar av livmoderhålan, helt eller delvis.
    I mitt fall handlar det om att jag har två hålrum.

Enligt gynekologen innebär det större svårigheter att bli gravid och en hel del komplikationer under graviditeten. Vanligt med missfall, prematurfödslar, att barnet ligger i säte och i de allra flesta fall blir det frågan om kejsarsnitt - förutsatt att man alltså lyckas bli gravid.

Jag har letat information om detta men hittar inte så mycket och är nu ganska oroad och olycklig Jag hoppas att någon på detta forum som kanske har samma "missbildning", eller känner till något om detta, kan dela mer er av era erfarenheter! Vet du någon med denna typ av livmoder som lyckats få barn?

Och jag kan tillägga att jag har alltid haft regelbunden menscykel och ägglossning så att för mig fanns det ingen chans att misstänka detta, annat än att jag naturligtvis funderat på varför jag inte blivit gravid på flera års försök. (Men det har ju många andra inte heller lyckats med utan att de för den skull har detta problem)

Jag är väldigt tacksam för svar av alla som känner till detta fenomen. Jag orkar dock inte svara på frågor från folk som aldrig hört talas om detta förut, hoppas ni förstår.
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Delad livmoder?
  • Dixans matte

Hej! En gammal kollega till mig hade så med. Hon hade t.o.m spiral, blev gravid på det stället fär den satt(hhmmm förstår ni vad jag menar?)  Det innebar att de inte kunde ta ut spiralen utan den fick sitta kvar under graviditeten. Hon fick en underbar liten tjej

Det omöjliga tar bara lite längre tid.
  • Bliglin

Dixans matte: Sådana historier som den du berättar är min älsklingshistorier

Så visst finns det hopp! Men det är tålamodsprövande att vänta, vänta på mens, vänta på plus och vänta på undersökningstider. Bläh! Nu tror jag dessutom att min kontraströntgen blir av först v 48. Morr! Har tomt i tålamodsdepån nu. Men men, ännu en månad att försöka på egen hand i stället.

• Bliglin

Har röntgats nu på morgonen. Och är väldigt glad faktiskt.
    Det gick bra och jag är ganska säker på att åtminstone den ena äggledaren har öppen passage och ser fin ut ("tror" pga språkproblem). Tjohoo!
    Den andra kunde de däremot inte uttala sig om utan sa att min ordinarie läkare skulle informera mig till veckan, för att de behövde titta på röntgenutskrifterna, det gick inte att se på skärmen.

Men såg min lilla livmoder. Hu, den såg ut som två pyttesmå kaninöron på skärmen.
    Nåja, tänker på dig Mitsuko som lyckats... och en äggledare ska ju räcka... och kanske funkar den andra med!?. Är SÅ lättad!

Iof så har vi ju inte lyckats bli gravida hittills i vilket fall, men vet ju nu att det inte är helt kört för oss att lyckas på egen hand! (tror jag iaf )

Kram på er!

• Mitsuko

bliglin- va skönt att du äntligen får lite klarhet i det hela! och det är sant, tänk på mig. VISST GÅR DET !!!
    Sonja är beviset på det=)

Tänker på er alla! KRAM

• H30

Jag sag Grey's Anatomy igar, bor utomlands sa de ligger fore har men jag ska inte avsloja nat avgorande. ;) I alla fall sa hade de en patient med tva livmodrar som var gravid och det var stor uppstandelse pa sjukhuset pa grund av detta. Kande igen mig i den biten att alla lakare ar intresserade och "vill se", lite jobbigt ibland...
    Den har tjejen var gravid med en baby i vardera livmoder och de hade olika fodelsedatum OCH olika pappor!!! Det har jag fatt hora av en lakare ocksa att det kanske skulle kunna handa, men att man da maste ha tva uppsattningar med aggstockar och aggledare ocksa och det tror de inte att jag har aven fast de inte kunde saga sakert.

• Bliglin

Halloj H30! Jisses vad vi är många som bor utanför Sverige, bor själv i Belgien. Var bor du?
    Intressant att höra om någon som har dubbelt av allt! Jag följer dock inte den serien så för mig kan du skvallra om allt som händer

Nu när jag gjort kontraströntgen så vet jag att jag bara har normal uppsättning äggledare och äggstockar (av VUL), men dubbla livmödrar (bicornis). Skulle kolla din pres, men var inte inlagt någon... men antar att du nyss passerat 30 med tanke på ditt nick, så det kanske inte är någon panik i ditt fall. Jag menar, de säger ju att fertiliteten går ned vid 35 års åldern, så du kanske har ett tag kvar dit!? Själv fyller jag 36 här i dagarna så jag börjar vara smått desperat men hoppas att det löser sig. Kram!

• H30

Biglin, Jag bor i USA. Ja, det var ett intressant avsnitt, speciellt som bebisarna hade olika pappor.

Jag har oxa gjort kontrastrontgen for lange sen innan min operation. Det var dock ingen som informerade mig om saker o ting sa jag vet inte hur allt ar stallt med mig, men jag tror jag bara har dubbla livmodrar. Jag opererade ju bort skiljevaggen som gick anda ner i slidan (usch gillar inte det ordet)

Jag har ingen presentation an, kanner mig inte riktigt hemma har an eftersom att jag inte borjat bebisverkstaden an. Vet inte ens hur det funkar med min pojkvan just nu.....valdigt osakert....mycket kulturkrockar. Jag tycker dock om att vara har och lasa diskussioner och annat aven om det ar langt borta for mig med bebis just nu.

Jag har ganska nyss fyllt 31 sa jag borjar fa lite panik med, i och med att mitt forhallande inte ar sa stabilt just nu.
    Jag haller en tumme for dig, och det finns ju manga som fatt barn efter 40 sa ge inte upp :)

Kram

• Ciccilionaa

Bliglin!
    va skönt att höra att du känner dig lugnare efter röntgenbeskedet. Nu hoppas vi bara på det allra härligaste!!

Håller alla tummar och hoppas på att du också snart snart ska gå omkring och må illa som en tok med spänniingar i brösten!

Kram,
    C

• Bliglin

Tolkar det som att du mår rejält illa nu Cicciliona ? Fast antar att det är ett kärt besvär...

Själv har jag använt sökfunktionen och läst vansinnigt många gamla trådar om "vi som blev gravida direkt efter äggledarspolning/röntgen" och är därmed snart besatt av förhoppningar om att det ska vara "enklare" för äggen att vandra ned nu och kanske enklare att fästa sig fast i slemhinnan.

(Hur kan man vara så fånig och överoptimistisk efter drygt tre års försök? jag häpnar över mig själv faktiskt... men kan inte låta bli att räkna ned dagarna till BiM den 20 nov... men tror redan jag har äl:at för denna månad, så kanske får mens redan den 18:e)

Kram på er tjejer!

• Mitsuko

Bliglin- det är det som är så fint med oss människor=) Hoppet är det sista som överger oss=)

Svar på tråden Delad livmoder?