• Bliglin

Delad livmoder?

Efter påbörjad utredning och VUL konstaterade gynekologen att jag har delad livmoder. Alltså två hålrum i livmodern i stället för ett som är det normala. Detta är tydligen ganska ovanligt och beror på att livmodern under fosterutvecklingen (alltså när man själv var ett foster) alltid är tvådelad på ett tidigt stadium för att sedan "smälta ihop" till en livmoder lite senare i fosterutvecklingen. På en del foster misslyckas fusionen och kan leda till en s. k hjärtformad livmoder med en vägg som delar av livmoderhålan, helt eller delvis.
    I mitt fall handlar det om att jag har två hålrum.

Enligt gynekologen innebär det större svårigheter att bli gravid och en hel del komplikationer under graviditeten. Vanligt med missfall, prematurfödslar, att barnet ligger i säte och i de allra flesta fall blir det frågan om kejsarsnitt - förutsatt att man alltså lyckas bli gravid.

Jag har letat information om detta men hittar inte så mycket och är nu ganska oroad och olycklig Jag hoppas att någon på detta forum som kanske har samma "missbildning", eller känner till något om detta, kan dela mer er av era erfarenheter! Vet du någon med denna typ av livmoder som lyckats få barn?

Och jag kan tillägga att jag har alltid haft regelbunden menscykel och ägglossning så att för mig fanns det ingen chans att misstänka detta, annat än att jag naturligtvis funderat på varför jag inte blivit gravid på flera års försök. (Men det har ju många andra inte heller lyckats med utan att de för den skull har detta problem)

Jag är väldigt tacksam för svar av alla som känner till detta fenomen. Jag orkar dock inte svara på frågor från folk som aldrig hört talas om detta förut, hoppas ni förstår.
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Delad livmoder?
  • saol

Bliglin, håller med om att det borde vara förbjudet med mer än ett fel!
    Ja visst blir man lite besatt av dessa ständiga tankar kring fertilitet och barn. Det är ju rena tortyren att vilja ha något så mkt och inte kunna få det, samtidigt som ens vänner och bekanta blir gravida på löpande band!!!

• Bliglin

Saol: jag tror att ni (vi) menar samma sak. dvs att Chanias livmoder är en bicornis med
    "inbuktning " i "livmodertaket" och därmed finns ingen skiljevägg i egentlig mening att operera bort, utan det är de två hålrummens väggar som ligger mot varandra och som består av "myometrium" vilket väl är livmoderväggsmuskulatur?, typ.

(jag är verkligen ute på djupt vatten nu

• saol

Chania,
    Ursäkta om jag läste slarvigt, det verkar ju som läkarna sett vad du hade och att den inte gick operera. Då har du nog en bicornis och goda chanser att bli gravid och få barn ändå!
    Håller tummarna för dig!

• Bliglin

Ja visst är det så himla orättvist! Morr! Men jag antar att det bara är att acceptera...
    Och jag står snart inte ut med att se fler magar i min omgivning. Det går väl an med mnsk som jag inte känner, men när det är mina nära som blir gravida så blir jag så avundsjuk att jag bara vill lägga mig ned och försvinna i golvet.

Och jag missunnar naturligtvis inte dem sina barn... jag vill ju bara så gärna få bli gravid själv.
    Å tiden går, tick tick jag gratulerar förstås med ett leende... men inombord gråter jag nästan blod

• saol

ha ha, vilka experter vi är Bliglin!!! Kanske ska vi starta en konsultbyrå?? Men som sagt man blir lite insnöad... Precis som du läste jag spaltmeter när jag fick min diagnos. Skönt att vi inte är ensamma iaf. och det finns ju som sagt massa hopp!!!

• saol

Håller med dig om att det är värre med människor man känner och då känner man ju sig ännu mer rutten! Det klart man blir glad för deras skull, MEN....På något sätt strör det ändå salt i såren. Dessutom börjar jag bli dödligt trött på kommentaren: Om du slappnar av och inte tänker på det så blir du säkert gravid!!! Hur dum får man bli??

• Bliglin

Precis!

Men det är intressant hur olika man reagerar. Min fantastiske sambo har en ängels tålamod (den lyckosten) så han avvaktar lugnt vår utredning och försöker dämpa mina spekulationer. Och det är nog bra, annars kanske jag skulle ha försökt bokat tid för IVF för länge sedan

Vi vet än så länge ingenting om våra hormoner och hans spermier. Fast jag har kollat med stickor och tempat så jag vet att jag har ÄL... men som sagt, mina äggledare kan ju vara sammanväxta,

Å precis som du säger, det finns ju gott hopp! Jag är så tacksam också för detta forum där man kan lufta sina tankar med andra som sitter i liknande båtar. Dels har jag inte berättat för andra än närmsta familjen om våra problem, dels vill jag inte "älta ihjäl" de stackare som nu vet vad vi har att tampas med. Om jag bara kunde uppamma lite tålamod också så skulle jag nog ha det ganska så bra
  • Bliglin

Hoppsan, du hann komma med ett inlägg emellan... håller med dig på den punkten också!

• Bliglin

Intressant förresten att vi är så många som bor utanför Sverige på detta forum.
    Fast det kanske är för att vi känner ett större behov, eftersom vi har långt till familjen där hemma, tänker jag!?

(Men skam tillsägandes så spenderar jag en hel del tid på "skypetelefonen" också )

Nu måste jag börja fixa lite med middag... men du kanske har ställt om till Italienska mattider!?

Kram B

• saol

Måste skaffa en skypetelefon!! Har ingen ännu, så tel.räkningarna blir höga!! Ja, här äts det sent, ska ut med min man och hans kollegor och äta ikväll vid 9, älskar italiensk mat...
    Ha en skön kväll!
    Kram

Svar på tråden Delad livmoder?