• Bliglin

Delad livmoder?

Efter påbörjad utredning och VUL konstaterade gynekologen att jag har delad livmoder. Alltså två hålrum i livmodern i stället för ett som är det normala. Detta är tydligen ganska ovanligt och beror på att livmodern under fosterutvecklingen (alltså när man själv var ett foster) alltid är tvådelad på ett tidigt stadium för att sedan "smälta ihop" till en livmoder lite senare i fosterutvecklingen. På en del foster misslyckas fusionen och kan leda till en s. k hjärtformad livmoder med en vägg som delar av livmoderhålan, helt eller delvis.
    I mitt fall handlar det om att jag har två hålrum.

Enligt gynekologen innebär det större svårigheter att bli gravid och en hel del komplikationer under graviditeten. Vanligt med missfall, prematurfödslar, att barnet ligger i säte och i de allra flesta fall blir det frågan om kejsarsnitt - förutsatt att man alltså lyckas bli gravid.

Jag har letat information om detta men hittar inte så mycket och är nu ganska oroad och olycklig Jag hoppas att någon på detta forum som kanske har samma "missbildning", eller känner till något om detta, kan dela mer er av era erfarenheter! Vet du någon med denna typ av livmoder som lyckats få barn?

Och jag kan tillägga att jag har alltid haft regelbunden menscykel och ägglossning så att för mig fanns det ingen chans att misstänka detta, annat än att jag naturligtvis funderat på varför jag inte blivit gravid på flera års försök. (Men det har ju många andra inte heller lyckats med utan att de för den skull har detta problem)

Jag är väldigt tacksam för svar av alla som känner till detta fenomen. Jag orkar dock inte svara på frågor från folk som aldrig hört talas om detta förut, hoppas ni förstår.
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Delad livmoder?
  • vickie76

försöker väcka liv i denna tråd. i dag har de konstaterat att jag har hjärtformad livmoder. jag ska nu till kk, för att göra en titthålsoperation. vad innebär det här eg? jag har haft 2mf och det äör främst därdör man nu utreder detta.
    är det ngn av som tagit bort sin vägg här. varför gör man det ibland och andra ggr inte. brukar det funka sedan

• Mitsuko

vickie76- jag vet att man tar bort väggen ibland för att den sitter tokigt till, men ibalnd kan den sitta där och det gör ingenting!
    jag har iofs inte gjort någon sådan operation men jag har hört att det kjan vara så=)

• Bliglin

Hej Vickie! Kul att du väckt tråden

Jag har förstått det som att man, om man har hjärtformad livmoder med skiljevägg, ofta opererar bort skiljeväggen för att undvika missfall och komplikationer vid graviditet.

Det är stor skillnad på "hjärtformad livmoder med skiljevägg" och "tvådelad livmoder". I det förstnämnda fallet består skiljeväggen oftast av collagen, vilket gör att OM ägget fäster på skiljeväggen så lossnar det ganska snart = missfall då embryot inte kan fästa på collagenväggen någon längre tid. Det är, om jag förstått korrekt, orsaken till de TIDIGA missfallen om man har skiljevägg. Skiljevägg kan också medföra sena missfall och andra komplikationer då fostret kan hamna i "tvärläge" och sedan inte kan vända sig ordentlig utan hamnar bå varsin sida av skiljeväggen. Det beror helt på hur skiljeväggen sitter. Om skiljeväggen är "hel" dvs går genom hela livmodern så tror jag inte att den ställer till det vid graviditet annat än om embryot fäster på skiljeväggen = tidigt missfall. Komplikationer med tvärläge etc kan (tror jag) bara uppstå vid halv skiljevägg, då väggen inte går genom hela livmodern. I ditt fall låter det som en bra idé att operera bort skiljeväggen, de vill säkert bara kolla hur och var den sitter och kan förhoppningsvis enkelt plocka bort den vid titthålsoperationen.

Observera att det jag skriver baseras på vad jag läst mig till på internet och att jag absolut inte är någon "säker källa" att tillgå
    Lycka till nu Vickie! Beklagar dina missfall men gratulerar att ni lyckats få pluss (det har inte jag)
    Kram B

• Bliglin

Vickie: Kanske ska tillägga att om man (som jag och Mitsuko, HEJ! ) i stället har "delad livmoder" så består skiljeväggen av livmodermuskulatur och livmoderslemhinna. Då är inte livmodern "ett rum med en tunn skiljevägg" utan två helt avgränsade rum = i princip två skilda livmodrar.

Om man har "delad livmoder" (kallas uterus bicornis) så är det mycket svårt att operera bort "skiljeväggen" eftersom det egentligen inte är en skiljevägg utan en "riktig" livmodervägg x 2, dvs varsin livmodervägg till varsitt livmoderrum som ligger bredvid varandra.

Vilken typ av livmoder man har, om det är skiljevägg eller delad, ser läkarna direkt vid en titthålsoperation då de ser om "taket" på livmodern buktar inåt (nedåt) eller ej. Vid hjärtformad livmoder med skiljevägg så ser livmodern helt normal ut (tror jag) från utsidan. Vid "uterus bicornis" så ser livmodern annorlunda ut från utsidan, då syns det att det är som två livmodrar som vuxit samman och därmed (knääpt nog) så ser den då ut som ett hjärta från utsidan.
    Vid "hjärtformad livmoder", som i ditt fall, så ser den ut som ett hjärta om man tänker sig den i genomskärning. Hoppas du blir klokare av detta! Annars kan du bläddra tillbaka till sidan 4 (tror jag) i denna tråd och klicka på en länk som jag lagt in så kan du se teckningar på olika typer av livmodrar.
    Kram igen

• Bliglin

Hur mår du Mitsuko? Och hur mår lilltjejen? Tänker på dig ibland

Kul att denna tråd ramlade upp igen just idag... har fått mens i natt MORR! och deppar...
    Men blev på bättre humör att av få se en "gammal kompis" som lyckats

• vickie76

tack snälla bliglin

och jovisst jag har blivit gravid, men inte mycket nytta till när det inte vill stanna, har du ngn bra koll på om det brukar funka efter en sån operation? har du ngt bra ställe där jag kan läsa på?

jag håller mina tummar och tår för att det är din tur snart

• Ciccilionaa

Hej på Er,

Av ngn lite konstig? anledning tänkte jag på er här... och ser också att tråden återupplivats just idag!
    Skumt.
    Hur går det Bliglin?

Ser att Mitsuko fått en fin liten flicka! GOSIGT!!!!!

Själv mår jag fortfarande illa, och har lite ont i magen... hoppas det bara är livmodern som spökar när den växer.

Är nu inne på v 13 (känns som om tiden går väldigt sakta) och ska gå och göra NUPP på måndag. Känns väldigt dubbelt!!
    Liten Gos har BF på midsommarafton!!! (Hoppas den vill vara kvar i mammas mage)!

Kram på er alla!
    C

• Mitsuko

bliglin- hej=) jo Sonja mår bra! allt gåt jättebra! Hur skönt som helst!

Vickie76- lite tröst på vägen är ju att jag också haft 2 mf i rad men nu sitter jag med ett barn i famnen=)
    det är ju inte säkert att mf beror på din livmoder, kanske bara ett av mf berodde på det, och det andra på andra orsaker.
    så nästa gång är det nog din tur=)

Som jag fatttat det så opereras skiljeväggen SÄLLAN borts eftersom det oftast går bra ändå med följd att barnet föds lite tidigare. men jag säger som Bliglin, det är vad jag förstått och jag är ju inget proffs på detta område, men jag tror det är så!
    Men det är ju superbra att de kollar upp det nu så ordnar det sig sen=)

Svar på tråden Delad livmoder?