• Anonym

gravid 13-åring

Den omtalade är nyss fyllda 13 och gravid...
    min fråga är vad som kommer att ske med barnet?? kommer hon att få behålla barnet.. eller kommer soc att ta det efter födsen??
    vad händer med pappan som är 16 år???? kommer han att bli anmäld???

är så orolig över min bror, de vet inte alls vad de gör.. båda är otroligt omogna för sina åldrar!!!

tack för svar!

• Svar på tråden gravid 13-åring
  • Aaliyah

Om du menar att du ska ta ditt ansvar som förälder så är det ansvaret när din 13-åring blivit gravid att se till att hon gör abort.

• saraseal
    Aaliyah skrev 2006-10-10 11:54:59 följande:
    Om du menar att du ska ta ditt ansvar som förälder så är det ansvaret när din 13-åring blivit gravid att se till att hon gör abort.
    Ja jag skulle uppmuntra henne till abort och stödja henne i det jag skulle säga att hon skulle få offra mycket om hon valde att föda barnet och jag skulle förklara att många kvinnor har gjort abort.
    men om hon ändå inte skulle göra abort så kan jag ju inte tvunga henne fyskiskt, då skulle jag ta ansvar för henne och hennes barn. Se till att hon gick klart skolan och ha rimliga krav på henne som jag visste att hon kunde hantera. men det yttersta ansvaret för barnet skulle ligga på mig.

Det gär är hur JAG skulle göra, ni behöver inte hålla med mig men snälla respektera det.
    Mvh Sälen =)
  • modermadde

BRRRR.. vilken stämning d ä här inne!

Jag blev gravid med mannen som jag idag är gift med när jag var 14 år! jag valde då att göra abort.. men d vart en sen abort i vecka 12 om ja inte minns fel.. ja kom själv fram till detta beslut.. mina föräldrar visste inget då.. berättade dan innan ja skulle åka in å då följde min mamma med som stöd.. att kalla min man för våldtäktsman känns ju helt absurt! vi blev tillsammans när jag precis fyllt 14, hade väl sex efter några månader å jag älskade honom då så mycket som en fjortonårig ä kapabel till, efter som vi numera är gifta å har en underbar son (på 8 månader) så älskar ja honom än ida! tror nog att som förälder ska man försöka hålla sig lite i bakgrunden så att de unga gravida får en chans att själva känna att dom får ta beslutet... visst va d stunder när ja ville ha en liten bebis men ja var förnuftig nog att inse att jag bara va ett fjortonårigt "barn"

• Anonym

(jag)
    Han blir ju inte åtalad om ingen anmäler honom...

• Anonym (ssk)

Sjukvårdspersonal är skyldiga att anmäla brott så killen kommer tyvärr inte undan. Ingen kan tvinga någon till en abort men man kan ju försöka påverka flickan genom samtal

• Anonym (Jag)
    Anonym skrev 2006-10-10 13:21:43 följande:
    (jag) Han blir ju inte åtalad om ingen anmäler honom...
    Killen blir automatiskt anmäld med tanke på att han har "våldtagit"/gjort sexuella övergrepp på ett barn.
  • Anonym

Jag har inte orkat läsa hela tråden så jag visste inte att tjejen blitt våldtagen (framgår ej av TS)

• Anonym (nejdu)
    Anonym (Jag) skrev 2006-10-11 01:55:52 följande:
    Anonym skrev 2006-10-10 13:21:43 följande: (jag) Han blir ju inte åtalad om ingen anmäler honom... Killen blir automatiskt anmäld med tanke på att han har "våldtagit"/gjort sexuella övergrepp på ett barn.
    Nej han blir inte automatiskt anmäld min syster är 14 år och hennes pojkvänn 16 i dag hon är gravid i v 31 nu, det är upp till barnmorskan att anmälla om hon ser några gruder i det men finns föräldrarna med vid inskrivningen mm och allt verkar ok så blir det ingen anmällan. dock när barnet föds så görs ett faderskapstest och sociala blir inkoplad pågrund av åldern för att stötta och hjälpa den nya familjen.
  • Anonym

(nejdu) var väl det jag trodde... nån måste ju göra en anmälan först? En våldtäktsman blir ju inte "per automatik" anmäld - nån måste ju fysiskt göra det?

• Anonym (blää)

Modermadde, det låter hemskt men sådan lyder lagen. Man är våldtäksman i lagens ögon. För att skydda naiva småtjejer/killar från att bli utnyttjade av äldre.

Ärligt så vet jag inte vad man som 16-20+ åring har gemensamt med en  som nyligen blivit tonåring. Så mycket har man inte i skallen faktiskt.

Svar på tråden gravid 13-åring