• Anonym

gravid 13-åring

Den omtalade är nyss fyllda 13 och gravid...
    min fråga är vad som kommer att ske med barnet?? kommer hon att få behålla barnet.. eller kommer soc att ta det efter födsen??
    vad händer med pappan som är 16 år???? kommer han att bli anmäld???

är så orolig över min bror, de vet inte alls vad de gör.. båda är otroligt omogna för sina åldrar!!!

tack för svar!

• Svar på tråden gravid 13-åring
  • Anonym

Man är inte våldtäktsman så länge sexet är frivilligt. Det är för att det ska vara lättare att skydda minderåriga mot att bli utnyttjade som 16-års gränsen finns - men bara för att man som 16-årig grabb har sex med sin kära 13-åriga flickvän så anses han INTE vara våldtäktsman!!
    Å sluta ha så mkt fördomar mot ålderskillnad - alla mognar olika. Jag var mkt mer mogen som 13-åring än mina jämnåriga å har alltid haft äldre killar å har haft sex med dem å inte är de våldtäktsmän för det!
    Om en tjej njuter av att ha sex med en kille som är 15 år äldre - vad spelar det då för roll??
    Men om hon INTE njuter, å INTE vill ha sex, eller KÄNNER sig UTNYTTJAD - DÅ säger lagen att den äldre grabben är våldtäktsman!

Men lagen är bra för att skydda när det händer hemska saker. Men är tjejen i TS fall våldtagen? Har det inte bara begåtts ett misstag? De hade väl frivilligt sex å var naiva att inte skydda sig?

• saraseal

ni verkar faktiskt ha missuppfattat lagen. två ungdomar får ha sex med varanndra Skulle killen vara över 18 så skulle han hamna i ett annat läge. Seriöst har ni ALDRIG haft sex med nån över 15 när ni var 14 år?`självklart är det inte våldtäckt! Det ska mycket till för att det ska bli våldtäckt.
    Inte ens om killen var över 18 skulle han bli dömd för våldtäckt om tjejn var med på det, snarare sexuellt ofredande.

Mvh Sälen =)
  • Anonym (blää)

eehhh sarasel där har du fel. Om killen var över 18år skulle han åka dit på det om tjejen är under 15år! Det är därför lagen finns. Det är OLAGLIGT att ha sex med någon under 15år. Våldäkt eller ej.

• Pellinell

Än en gång, främst till anonym nr 162: det finns ingen 13-åring som är mogen nog att bli förälder! Ingen! Visst är mognad individuellt men alla 13-åringar är fortfarande barn, och barn skall inte ha barn.

• annbom

saraseal: Han kanske inte blir dömd för våldtäckt, men enligt lagen så är det faktiskt våldtäckt, oavsett hur mycket hon är med på det. Om killen bara är 16 så blir det nog åltalseftergift, dvs åklagaren väljer att inte väcka åtal.

• saraseal

annbomannbom

det är möjligt men nån sån dom har aldrig skett i sverige, jag pluggar om sånt här för tillfället.. och jag har även själv varit 14 =)

Mvh Sälen =)
  • Pellinell

Saraseal: bara för att du och kanske jag och kanske hundra andra gärna ligger med män över 18 när vi själva är under 15 betyder det ju inte att det är lagligt?

• Anonym

TS har nog lämnat tråden med tanke på villken nivå den hamnat på.Inte så konstigt tycker jag.

• Anonym

Pellinell - Det tycker inte jag heller, å har aldrig antytt det heller. Mitt inlägg handlade var svar på (blää)s inlägg där h*n skrev
    "Ärligt så vet jag inte vad man som 16-20+ åring har gemensamt med en som nyligen blivit tonåring. Så mycket har man inte i skallen faktiskt."

Att man inte ska tro att alla äldre är snuskar bara för att de har yngre tjejer eller att alla unga tjejer är "naiva" å blir utnyttjade. Min sambo är 11 år äldre än mig (visserligen är jag 22) men hade även en pojkvän som var 15 år äldre när jag var runt 18. Mina pojkvänner har alltid varit runt 5 år äldre för de i samma ålder intresserade mig inte.

men HUR kan frivilligt, ömt och kärleksfullt sex mellan två kära människor stämplas som VÅLDTÄKT? (OT) *måste kolla upp detta ordentligt*

Svar på tråden gravid 13-åring