asså ja d e en tjej lr ja tror det iaf
Är det bara jag som stör ihjäl mig på när folk skriver förkortningar som
lr=eller
ja=jag
d=det
ne= nej
tycker det ser så fruktansvärt obildat ut...
Är det bara jag som stör ihjäl mig på när folk skriver förkortningar som
lr=eller
ja=jag
d=det
ne= nej
tycker det ser så fruktansvärt obildat ut...
Jag tycker det är skitjobbigt att läsa vissa meningar med nya förkortningar..
Bättre att skriva så man förstår annars är det lätt att man bara hoppar över det någon skrivit fast det kanske är viktigt..
Jag förlorar intresset om jag måste sitta och gissa mig fram.
Inget fel på VEDERTAGNA förkortningar (t.ex., osv., m.m., e.d., bl.a., dyl., m.fl.).
På internet finns dessutom smileysar och en del mer eller mindre vedertagna förkortningar bland VANA användare (LOL, iofs, *s*). Dock varierar ju dessa mellan olika grupper/forum/regioner/länder och är man inte SÄKER på att mottagaren/-na förstår tjänar faktiskt samtliga inblandade på att man använder det inhemska språket - på det här forumet: svenska.
Om inte annat så för att inte utesluta t.ex. nybörjare, dyslektiker, invandrare och folk som inte ens läser trådar med innehåll på "Lunar-språk"...
Jag undrar fortfarande:
Vad är bäst i en text - att det går snabbt att skriva (för en person) eller att det går snabbt att läsa (för 3000 personer)?
Här håller jag faktiskt med....jag tycker att man misshandlar språket när man inte skriver orden "på riktigt". Den värsta förkortningen tycker jag är imon=imorgon
Fick rysningar bara av din rubrik. Jag tycker att det är jobbigt att läsa de inlägg som är skrivet på "sms-språk", och det är synd eftersom det säkert står mycket bra!
För att vara lite mer positiv för en gångs skull (istället för gnälltiger):
Det här tycker jag OM!:
Stor bokstav i början av meningar
Skiljetecken
Endast vedertagna förkortningar och då i måttlig mängd
Styckeindelning av långa inlägg
Brödtexten satt i "normal" stil och fetstil/kursivt/versaler endast använt för betoningar
Smileys
...och ROTFLMAO (Rolling On The Floor Laughing My Ass Off)
ROTFLMAO det tar ju för lång tid att skriva juuuuuuuuuuu
hahaha
bra initativ tygtiger
TS: Halleluja. Du har så rätt, så det är inte klokt.
Wt personifierat.
TygTiger:
"För att vara lite mer positiv för en gångs skull (istället för gnälltiger):
Det här tycker jag OM!:
Stor bokstav i början av meningar
Skiljetecken
Endast vedertagna förkortningar och då i måttlig mängd
Styckeindelning av långa inlägg
Brödtexten satt i 'normal' stil och fetstil/kursivt/versaler endast använt för betoningar
Smileys"
Ja! Det tycker jag också om
Framför allt gillar jag korrekta och rätt antal skiljetecken på rätt plats
/Positiva Tigger