• jezzzica

asså ja d e en tjej lr ja tror det iaf

Är det bara jag som stör ihjäl mig på när folk skriver förkortningar som

lr=eller
    ja=jag

d=det

ne= nej

tycker det ser så fruktansvärt obildat ut...

• Svar på tråden asså ja d e en tjej lr ja tror det iaf
  • Else

MrsNelson, visst finns det folk med læs ooch skriv svårigheter.
    Och visst ska man ha førståelse før dom, men jag tror att det långt ifrån ær den størsta gruppen som skriver talspråk.

Jag tycker också att det ær jætteirriterande med folk som inte bryr sig om hur de skriver. Och jag ær ledsen, kanske till och med førdomsfull men jag uppfattar det som lite korkat nær folk uttrycker sig som i Ts ribriken. Och detta ær trots att jag ofta blir osæker på stavning och måste kolla upp det.

• Bonanza

Mrs Nelson - man hjälper personer med dyslexi bäst genom att skriva korrekt svenska. Och fyi: dyslexi manifesterar sig oftast inte genom diverse internetförkortningar osv.

I'm back in the game!
  • MrsNelson

om man använder sig av dessa förkorningar, skrivet inet istället för inte så beror det oftast på att man stressar på tangentbordet. Men om man stavar fel, snell te x, då kanske man har lite svårt att skriva.
    Hur som helst är det skrivna språket ett sätt att uttrycka sig, alla gör olika!!!!!!!!

• Madreh

Jag tycker också att det är jobbigt att läsa inlägg med alla dom där förkortningarna, och jag fattar inte ens hälften av dom. Är väl för gammal då, eller så har jag inte hängt med utvecklingen vad gäller datorer.

Jag har själv rätt bra fingersättning på tangentbordet, men ibland blir det ju att man skriver lite fort och man är stressad när man sitter här, då blir det ju lätt en del stavfel. Oftast vill man ju få iväg sitt inlägg eller svar fort.

Oftast brukar jag läsa igenom mina svar och inlägg innan jag skickar iväg och upptäcker oftast stavfel, och rättar till dom. Visst slinker det igenom en del ändå...men ingen är ju felfri eller?

Brukar dock använda mig av "oxå" vet inte varför men det går snabbt att skriva.

• Danbala
    MrsNelson skrev 2006-10-03 14:44:57 följande:
    Hur som helst är det skrivna språket ett sätt att uttrycka sig, alla gör olika!!!!!!!!
    Nja... Förvisso har alla en viss personlig stil, men inte ens i ett sätt att uttrycka sig är det, tycker jag, särskilt lämpligt om det råder total anarki och valfrihet. God kommunikation vinner ju alla på.

Folk får såklart ta sig friheten att skriva precis hur de vill, jag tar mig friheten att värdera det skrivna efter språkbruket (och innehållet, givetvis) bäst jag vill.
    [...fnord...]
  • MrsNelson

det jag menar är att när man tex chattar, skriver i forum på klotterplank och liknande så tycker jag inte att det är fel att använda talspråk!

• Skarpa

Jag tycker också att det ser obildat ut. Lite grann den skriftliga motsvarigheten till bilden av en stereotyp blåst tjej (har just aldrig hört någon kille prata så) som säger "asså ja' ba guuuuuuuuuuuuuuuuuuu! Ä're saaaaaaaaaaaaant???? Å han ba aa! Så jäla go, asså! Man ba' åååååh!"

Jag tycker inte att de personer som uttrycker sig så låter särskilt bildade heller. Visst behöver man inte ha överdrivet korrekt språk på ett internetforum, men samtidigt måste man ju komma ihåg att det inte bara är genom de ord man skriver som man gör ett intryck. Också _hur_ man skriver gör att andra får en bild (sann eller falsk) av personen som skriver. På samma sätt som man inte bara talar med ord, utan också med tonfall.

• lellitA

Sånt språk förväntar jag min på tex lunarstorm men inte på ett vuxenforum Det är väll därför man väljer att bli medlem på ett vuxenforum och inte på lunarstorm.

• LillaLulla

Jag erkänner också. När jag ser någon skriva som i TS exempel, ser jag också bilden framför mig: En ung mamma som inte hunnit med lektionerna i skolan innan hon blev gravid. Lever på nudlar och tonfisk, varje dag. Typ.

Inget illa menat mot unga mammor. Jag är själv en sådan! Men jag bemödar mig i alla fall om att stava korrekt!

• TheDyingBride

Shit här går det undan. Tre sidor att läsa som jag missat nu.
    Jag måste säga att jag tycker brist på punkt och kommatecken är värre än att skriva förkortningar till allt.
    Så länge det "bara" för förkortningar går det iallafall att läsa men satan vad snurrig man (jag) blir när det är en halv roman i ett enda stycke, utan punkter och helt konstigt formulerat.

Svar på tråden asså ja d e en tjej lr ja tror det iaf