asså ja d e en tjej lr ja tror det iaf
Är det bara jag som stör ihjäl mig på när folk skriver förkortningar som
lr=eller
ja=jag
d=det
ne= nej
tycker det ser så fruktansvärt obildat ut...
Är det bara jag som stör ihjäl mig på när folk skriver förkortningar som
lr=eller
ja=jag
d=det
ne= nej
tycker det ser så fruktansvärt obildat ut...
Uuuuu, håller med! Jag blir alldeles knäpp i huvudet när jag läser meningar som består av hundraelva ord, utan kommatecken eller punkt.... Och dessa förkortningar på ord! Grrrrrrraaaah!
mnska är en förkortning som jag verkligen inte gillar!
haha aha där var problemet det är ni som är lite fetr
ni gnäller för ni inte kan läsa det, så det är inte vi som skriver så som är outbildade snarare tvärtom got ya!
moahahahahaha
Ja, man är obildad för att man inte kan läsa inkorrekt svenska...
Oavsett vilket är det alltid sändarens (den som skriver) ansvar att se till att mottagaren (den som läser) förstår. Grundläggande regel i kommunikation.
Bonanza o varför är man outbildad för man inte skriver korrekt utan att man förkortar ord
Håller med TS, så fruktansvärt irriterande att läsa.
Mrs Mattson, tja det är väl en fördom jag har. Bildade människor inser vikten av att uttrycka sig korrekt. När någon skriver som i ts exempel kan jag omöjligt tro att den personen ens har börjat på gymnasiet. Det känns helt enkelt ytterst obildat.
Du kommer nog inte få se en universitetsprofessor uttrycka sig liknande, oavsett sammanhang.
Bonanza hann före, tack
Jag är då garanterat inte obildad, men har hemskt svårt för diverse förkortningar och särskrivningar. Mnska förstod jag inte ens vad det betydde från början. Jag är van att läsa och skriva på korrekt svenska, med korrekt meningsbyggnad och korrekt grammatik och stavning. Därför gör det ont i mig att läsa sådana inlägg som jag nyss (mycket ironisk) gjorde mig skylldig till.
Bonanza fast jag skriver förkortningar enbart för att det ska gå fortare o skriva
inte för att jag är outbildad
fast visserligen använder jag mig bara av vanligaste förkortningarna så är inte extrem så ingen inte skulle förstå mig iaf
MrsMattson - jag tror ingen här skulle störa sig enormt på ett iaf mitt i en annars välskriven text. Men oftast är det ju inte så. Oftast använder man sig enbart av förkortningar, vilket får texten att bli obegriplig för många.
Och inte går det så mycket fortare att skriva o istället för och, i såna fall kanske man ska träna på sin fingersättning så att man kan skriva snabbt utan att behöva förstöra kommunikationen.