• jezzzica

asså ja d e en tjej lr ja tror det iaf

Är det bara jag som stör ihjäl mig på när folk skriver förkortningar som

lr=eller
    ja=jag

d=det

ne= nej

tycker det ser så fruktansvärt obildat ut...

• Svar på tråden asså ja d e en tjej lr ja tror det iaf
  • smultronbubbla

Jag är trött på att folk kallas obildade hit och dit. Är det någon trend eller?
    Ni pratar om vuxna människor, men är det vuxet att kommentera hur folk stavar? Folk som kanske inte ens kan rå för det? Som kämpar för att stava rätt?

• jezzzica

smultronbubbla:

Om du läser så skriver jag att jag inte menar folk som har läs och skrivsvårigheter. Jag är inte så dum i huvudet att jag sparkar på folk som ligger ner. Nej jag menar folk som skriver lr istället för eller, det har ju inget med att göra att det inte vet hur ordet eller stavas.

• smultronbubbla

jezzzica

Sorry, menade inte dig, borde förtydligat det.
    Läste lite i början av tråden och där handlade det om folk som inte kunde stava.
    Förkortningar är en helt annan sak, där kan jag hålla med dig i TS. Även om jag skriver "iaf" ibland, för "i alla fall" är så långt.

• TheDyingBride

Smultronbubbla:
    Jag har inte sagt något om att någon är obildad, har sagt ÄNNU mindre om som folk som har svårt med stavning.
    Däremot har jag svårt för folk som medvetet använder förkortningar till ALLT och skriver ihop meningar för det blir så himla rörigt. Och förkortningar är inte detsamma som stavfel, inte för mig iallafall.

• TheDyingBride

Smultronbubbla:
    Och nu läste jag ditt svar efter jag postat mitt. ;) Glömt det jag skrev.

• smultronbubbla

TheDyingBride

Vilket hemskt namn förresten

• TheDyingBride

Smultronbubbla:
    Inte alls, om man vet vad det betyder.
    My Dying Bride är min favoritgrupp, därav nicket.

• Maggis

Jag tycker mest att det är så fruktansvärt jobbigt att läsa en text men nästan enbart förkortningar. Det ser inte bara obildat ut, det är dessutom en pina för mottagaren att behöva snåra sig igenom det.

Vissa förkortningar använder jag mig av men inte alls i den omfattningen att det blir indragna bokstäver i vanligt förekommande ord. Och som TheDyingBride skriver; jag tycker det är betydligt lättare att skriva korrekt. Annars tappar jag tråden totalt.

//Maggis
  • smultronbubbla

Thedyingbride

Aha, förlåt

• Mamsie

*asg* Obildade människor?
    Efter 15 år i skolbänken (med mycket goda betyg) & diverse kurser, kan jag knappast kalla mig obildad.
     Men av ungarna (mina tonåringar) har jag lärt mig många smarta förkortningar som gör det snabbare och lättare att skriva. Fast, det förutsätter förstås att mottagaren förstår
    Kanske det sättet att skriva tilltalar mig eftersom det påminner om stenografi!?

Svar på tråden asså ja d e en tjej lr ja tror det iaf