• Sofie1979

Afrika i blodet?/del 2

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-09 22:37:13:
    Hej på er!!

Fortsättning på Afrika i blodet!

Skryt om era små blandisar eller helafrikanska barn här!!

Själv har jag en underbar liten mörk dotter som är 1½ år, hennes pappa kommer från Uganda och jag är svenska! Perfekt blandning!

Vad har ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-10 17:48:05:
    "Själv har jag en underbar liten mörk dotter som är 1½ år, hennes pappa kommer från Uganda och jag är svenska! Perfekt blandning!"

Angående vad jag skrivit i min kommentar, så menar jag att JAG tycker att det är en perfekt blandning! och det behöver inte någon annan tycka om de inte vill!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-10 17:57:54:
    Länk till tråden innan:

www.familjeliv.se/Forum-3-45/m8957768.html

• Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2
  • maaxan

känner att jag måste försvara mig nu.
    jag tyckte att pappan kunde vänta med sitt språk tills hon kunde prata svenska riktigt och inte köra det från början. jag ville att hon skulle lära sig det när hon blev lite större. hade även planer på att själv lära mig det.

• maaxan

angående mjälk allergi så är min dotter laktos inteolerant, och det har jag nyss upptäckt eftersom hon får diarre då hon äter någon mjölk produkt, men det är inte mycket man kan göra åt det. jag var tom på sjukhuset för att kolla det men läkaren sa att man själv måste se vad barnet tål och inte tål för det finns inget bra sätt att kolla laktosintolerans- detta är ofta ärftligt och både jag och pappan har det.
    sen finns ju mjölkproteinallergi och det kan man kolla genom ett blodprov och då tål man nte ens mat som innehåller mjölk.

• Alvida

Jag tjatar också på min sambo att prata bamessing med våran dotter, tycker att det är mycket viktigt för henne att lära sig hans "hemspråk". Hur ska hon annars komunicera med resten av hennes familj? Visserligen kommer hon att lära sig engelska och franska- men det är inte riktigt samma sak som det lokala språket..

• sophiie

Nu vill jag också hoppa in i :)

Jag har fått tjata till mig hemspråk åt sonen, engelska då swahili inte är aktuellt idag, i Kenya pratar man engelska till vardags ändå. och engelska är mer nyttigt... Så förra året gick sonens lärare in och hade en timme per vecka. Och i år så har vi fått en "riktig" engelsklärare.

Sen ang ad droppar, så är jag lite lessen i ögat, ingen har sagt till mig att mörka barn ska ta dropparna längre än "vita" barn. Så hoppas han klarar sig ändå :)

Min son är sju och hans mongolfläckar har blivit lite ljusare men syns ändå mycket! Vilka blinkar man får på badstranden. Ingen höjdare, och det var när jag kom till bvc som jag fick reda på vad det var. Jag trodde att han hade fått ett blåmärke efter barnmorskan på förlossningen (knasigt...!!) Men kom ihåg när han var lite o tröjan åkte upp på tex tbanan oj oj ... inge roligt!!

• maaxan

min dotters mongolfläck,(hon hade bara en på rumpan) försvann när hon bara var några månader. ska inte dom blekna väldigt fort? det har jag läst i alla fall.

• systerduktig

Ja, verkligen intressant att läsa allas tankar om tvåspråkighet!

Det här med laktosintolerans var helt nytt för mig, och alltså inget som Hugo haft problem med. Men jag vet en tigrinsk (eritreansk) kille på hans dagis som har det...

Sofie 79:
    Det låter komplicerat med Casey, jag förstår om ni tar det lite lugnt så att säga. Fint att höra att det går bra för er nu. Jag blir intresserad av att veta mer, men känn dig inte pressad att berätta om du inte vill.

• Sofie1979
    systerduktig skrev 2006-11-15 19:40:23 följande:
    Ja, verkligen intressant att läsa allas tankar om tvåspråkighet!Det här med laktosintolerans var helt nytt för mig, och alltså inget som Hugo haft problem med. Men jag vet en tigrinsk (eritreansk) kille på hans dagis som har det...Sofie 79:Det låter komplicerat med Casey, jag förstår om ni tar det lite lugnt så att säga. Fint att höra att det går bra för er nu. Jag blir intresserad av att veta mer, men känn dig inte pressad att berätta om du inte vill.
    Systerduktig: Ja, du det har varit komplicerat, inte helt lätt alla gånger, har varit lite turer. Klart jag kan berätta mer för dig om du vill, visste inte om nån var intresserad bara.. Vad skulle du vilja veta?? Så svårt.. Fråga så får vi se vad jag kan svara på..

Sofie
  • Sofie1979

Ang. laktosintolerans så är min sambo känslig mot att just dricka mjölk, men andra saker går bra. Lite konstigt Fundersam Han berättade att han drack mycket mjölk i Uganda, men här i Sverige kan han inte det, han får ont i magen.

• maaxan

jag undrar om det är någon av alla här som har kontakt med barnets pappas familj, de som är i afrika. även om ni inte är tillsammans med barnets pappa.
    jag har kontakt med min dotters farmor, faster och farbröder då jag ringer dem ett par gånger i månaden.
    hur upplever ni den släkten och hur tycker ni att de ställer sig mot er?

• systerduktig

Sofie:
    Jag undrar förstås lite över vad som hänt med mamman när nu Casey bor hos er, och varför han inte kände till att han hade en dotter... Hur var det för Casey att plötsligt flytta till en pappa hon inte visste fanns, eller i alla falla som inte visste att hon fanns? Fast det kanske inte hände så plötsligt? Och hur har det varit för dig? Om min pojkvän plötsligt fick en sex år gammal dotter tror jag att jag först skulle reagera med bestörtning... Det låter som ni har en annorlunda men väldigt stark familj, i mina öron. Big Up.

Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2