• Sofie1979

Afrika i blodet?/del 2

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-09 22:37:13:
    Hej på er!!

Fortsättning på Afrika i blodet!

Skryt om era små blandisar eller helafrikanska barn här!!

Själv har jag en underbar liten mörk dotter som är 1½ år, hennes pappa kommer från Uganda och jag är svenska! Perfekt blandning!

Vad har ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-10 17:48:05:
    "Själv har jag en underbar liten mörk dotter som är 1½ år, hennes pappa kommer från Uganda och jag är svenska! Perfekt blandning!"

Angående vad jag skrivit i min kommentar, så menar jag att JAG tycker att det är en perfekt blandning! och det behöver inte någon annan tycka om de inte vill!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-10 17:57:54:
    Länk till tråden innan:

www.familjeliv.se/Forum-3-45/m8957768.html

• Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2
  • kinadockan

det här hittade jag:

Hur länge ska man ge AD-droppar?

Alla barn bör få AD-droppar de första två åren. För barn som får D-vitaminberikade matfetter (i praktiken alla margariner), berikad mjölk och brukar vara ute i solen är AD-profylaxen efter två års ålder inte lika viktig. Barn som däremot inte får berikade produkter och inte vistas utomhus tillräckligt kan behöva få AD-droppar ända upp i femårsåldern, i synnerhet om de har mörk hudfärg. Pigmentet hindrar nämligen till viss del syntesen av vitamin D. Detsamma gäller om barnet även på sommaren har kläder som täcker ansikte, armar och ben när det är utomhus.

• kinadockan

hittade mer:
    Vi har mycket sol på sommaren, kan vi inte bara ge dropparna under vinter halvåret?
    Svar: Jo, men rekommendationen är ändå att man ska ge dropparna under hela året.

• maaxan

ok. vad bra. ska ta upp det på bvc nästa gång. fast vi ska ju inte dit förrens hon blir 3 tror jag det var.

• Lallara

Hej alla! Den här tråden har jag helt missat... Intessanta diskussioner som förts här !

Min sambo kommer från Zimbabwe och vi har en son, Leo, som är 6 ½ månader gammal.

Dopet (Zimbabwe är katolskt) hade vi i Svenska Kyrkan, med en präst som är bekant till familjen. Det hela "livades upp" lite genom att Leos gudfar, som är från Zimbabwe, sjöng en sång på shona. Alla gäster fick sjunga med och det var ett väldigt uppskattat inslag !

Vi har nu bokat in en resa till Zimbabwe i juni. Då kommer vår son att vara dryga året. Det blir första gången som jag besöker min sambos hemland och hans familj där, trots att vi varit tillsammans i 6 år *skäms*. Spännande ska det bli!

Jag och min sambo vill gärna att Leo ska lära sig shona, ett av Zimbabwes två språk. Vi har dock fått många reaktioner på detta; ofta säger folk "Varför pratar inte "sambon" engelska med Leo i stället (även detta är hans modersmål)? Det är ju mycket bättre att kunna." Vad har ni för åsikt om detta? Ni som lever med er man, bllir barnen tvåspråkiga? Jag vill ju att Leo ska få ta del av både sitt svenska och sitt zimbabwiska ursprung och i detta har väl språket stor betydelse? Eller är jag ute och cyklar?

• maaxan

när mitt x bodde med oss pratade han sitt hemspråk med vår dotter och jag gillade det inte, jag tyckte att det var förtidigt och att hon skulle lära sig prata svenska först. jag hade hört att barn som får höra tåspråk sådär kan bli sena med att börja prata och det stämmer på vår dotter hon är 1.5 men kan bara några få ord,
    så med språk får man väl göra vad som känns bäst. är det viktigt för dig så strunta i vad de andra tycker, varför kan inte pappan blanda engelska och sitt modersmål? isof blir ju barnet trespråkigt.

• Lallara

Maaxan: Tre språk känns lite väl mycket... och han kommer ju troligtvis att lära sig engelska så småningom i alla fall. Jag har läst att det är väldigt viktigt att föräldrarna är konsekventa med vilket språk de använder när de pratar med barnet. En väninna har tvåspråkiga barn (svenska-italienska) och de har inga som helst problem med detta (barnen alltså . Det är sant att de kan bli senare med att börja tala, men deras ordförråd och språkutvecking blir inte sämre (snarare tvärt om ).

• maaxan

nje min dotter förstår allt man säger till henne men hon är bara långsam när det gäller att prata och lära sig ord. nu har det faktiskt börjat gå fortare då pappan flyttat och hon börjat på dagis då hon bara hör svenska så nu kommer det nåt nytt ord i veckan och det är bra.

• maaxan

min dotter förstår allt man säger till henne men hon är bara sen när det gällr att börja prata. jag tyckte inte att hennes pappas språk var lika viktigt som tex engelskan som han oxå har som andra modersmål. jag tänkte bara att den var mer gångbar och hur stor användning skulle hon få av wolof igentligen. hela hans familj pratar engelska dessutom. men det är min åsikt, du ska bara göra som du själv tycker är viktigt och om du vill att din son ska lära sig pappans språk så är detbara att ignorera alla andras anmärkningar. det är ju din son.

• Mrs Moneybags

Intressanta rön om AD-droppar!
    Jag får ofta höra historien om hur jag drack upp en hel flaska som barn, kanske kände jag på mig att jag behövde mer

Härligt att stämningen har vänt härinne!

• Lallara

Maaxan: Ok, tack för dina synpunkter ! Jag tyckte som du förut, att Leo skulle få lära sig engelska istället eftersom man har så stor nytta av det. Min sambo och hans familj tycker dock att det är väldigt viktigt att han får lära sig shona, och nu har jag börjat hålla med. Om enbart zimbawier träffas så pratar de ju inte engelska, utan shona. Dessutom är språket så starkt sammankopplat med identitet, historia och kultur. Så nu är det JAG som tjatar på sambon att han måste prata shona med Leo (eftersom han oftast använder svenska).

Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2