• Sofie1979

Afrika i blodet?/del 2

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-09 22:37:13:
    Hej på er!!

Fortsättning på Afrika i blodet!

Skryt om era små blandisar eller helafrikanska barn här!!

Själv har jag en underbar liten mörk dotter som är 1½ år, hennes pappa kommer från Uganda och jag är svenska! Perfekt blandning!

Vad har ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-10 17:48:05:
    "Själv har jag en underbar liten mörk dotter som är 1½ år, hennes pappa kommer från Uganda och jag är svenska! Perfekt blandning!"

Angående vad jag skrivit i min kommentar, så menar jag att JAG tycker att det är en perfekt blandning! och det behöver inte någon annan tycka om de inte vill!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-10 17:57:54:
    Länk till tråden innan:

www.familjeliv.se/Forum-3-45/m8957768.html

• Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2
  • Mirax

maaxan

när mitt x bodde med oss pratade han sitt hemspråk med vår dotter och jag gillade det inte, jag tyckte att det var förtidigt och att hon skulle lära sig prata svenska först. jag hade hört att barn som får höra tåspråk sådär kan bli sena med att börja prata och det stämmer på vår dotter hon är 1.5 men kan bara några få ord,
    så med språk får man väl göra vad som känns bäst. är det viktigt för dig så strunta i vad de andra tycker, varför kan inte pappan blanda engelska och sitt modersmål? isof blir ju barnet trespråkigt.

• Mirax

Alltså inte jag som skrivit det som står över..Det är maaxan!! Hon ville tydligen inte att barnet skulle lära sig pappans språk!"

• Sofie1979
    Mirax skrev 2006-11-14 14:14:33 följande:
    Absolut..Men några här inne verkade inte ha samma åsikter som vi..Skaffar man ett barn med någon från ett annat land så får man väl räkna med att pappan vill prata sitt språk liksom..Angående AD-droppar, ger oxå min son, men inte lika ofta som förut, har hört på bvc att de bara skulle ha tills han fyllde två..men jag ger ändå..OFTAST varje dag, men ibland glömmer vi. Hur länge ska de ha dropparna då?? Extra viktigt för våra mörka barn ju!!
    Kanske du menade att jag var en av dom som inte hade samma åsikt??

Ska förklara mera varför vi har valt att inte prata min sambos språk precis just nu.

Varför inte min sambo har pratat sitt språk med vår dotter samt med hans dotter är för att Casey (den stora tjejen här hemma 8½ år) fick min sambo reda på att hon existerade när hon var 5 år det var 2003-11, han gjorde faderskapstest i dec 2003, i januari 2004 var testet klart och vi började träffa henne varannan helg samt hade henne under veckor ibland när min sambo kunde vara ledig från jobbet.
    Hösten 2004 flyttade Casey till oss och började på 6-års. Då hade vi kännt henne i över ett halvår. Varför han inte pratat med henne på sitt språk är av många anledningar, men det var kämpigt för denna lilla tjej att helt plötligt ha en annan pappa, mig, ny bostad, ny skola, nya kompisar osv... inte läge att göra henne mer förvirrad.
    Sen föddes vår lilla dotter feb 2005, och vi resonerade så att vi ville vänta ett tag, för att vi inte ska lämna Casey utanför om Isabelle skulle kunna lära sig mer av sambons språk.. Vi har pratat nu om att han ska lära dom båda lite mera ord..

Det är svårt att beskriva allt som hände när Casey kom till oss... Det är inte helt lätt för nån, speciellt inte för henne och hon har inte haft det så lätt heller. Men nu har vi det bra och vi har lärt känna varandra massor!

Kram Sofie
  • Sofie1979
    Mirax skrev 2006-11-14 14:17:43 följande:
    Alltså inte jag som skrivit det som står över..Det är maaxan!! Hon ville tydligen inte att barnet skulle lära sig pappans språk!"
    Aha, men nu har jag förklarat ändå
  • solin

precis Mirax!
    När vi flyttar till Nigeria kommer jag självklart prata svenska med vår son. Skulle bli jätteledsen om min man sa att han inte ville det för vår son kan bli förvirrad eller nåt. Jag tror bara att det har fördelar att prata sina respektive modersmål med barnen. Då har min son igbo som hans pappa alltid pratar med honom och svenska som jag alltid pratar med honom, sen får han engelska på köpet både från hemmet och skolan.
    Men alla familjer gör ju som de tycker är bäst.

• freestylalayla

Det viktigaste är att man är konsekvent -hur man än väljer att göra- Det finns alldelles för många barn som är halvspråkiga idag pga att föräldrarna själva inte kan sitt modersmål... Alldelles för många..

• Lallara

Kul med alla åsikter om tvåspråkighet! Nu känner jag mig stärkt i vårt beslut att Leo ska få lära sig shona från början . Bara fortsätta att tjata på sambon, alltså (så att han inte glömmer sig) !

Gutegirl: Jag är lärare och har frågat min rektor vilka regler som gäller för hemspråk (eftersom det kan bli aktuellt för vår del). Tyvärr är det som någon tidigare nämnde; barnet måste ha språket som modersmål och använda det aktivt i hemmet. Du har ingen bekant som behärskar språket och som kanske kan ge lite "privata" lektioner?

Leo har mongolfläckar på rumpan och på överarmarna. Numera borde ju personal inom vården och skola/förskola vara väl medvetna om att detta är vanligt bland mörkhyade. Min BVC-sköterska berättade dock att det tidigare var vanligt att familjer anmäldes till soc, eftersom man misstänkte misshandel !

Någon fler här som har ett mjölkallergiskt barn?

• Yaye

Svar till Maaxan: Jag fattar hur du resonerat, men...synd att hon inte får lära sig wolof- det är ju ett helt fantastiskt språk!! Vi snackar båda våra modersmål, vår dotter är ett år. Säger inte mycket men fattar jättemycket, både på wolof och svenska. Tycker det är så bra att hon får båda språken eftersom språken är så helt annorlunda. Wolof är ett otroligt rikt språk med massor av klurigheter, talsätt, symboler och metaforer- som speglar också min mans folks uppfattningar och förhållningssätt till världen.
    Yaye

• michiagnes

Har hört att mulattbarn har lättare att få glutenintolerans och mjölkallergi? Någon som vet hur det ligger till? Hur märker man det? Min flicka har varit väldigt hård i magen sedan fyra månaders ålder och nu har det vänt och bajsar ungefär tre gånger om dagen. Har nog inte med maten att göra för även när hon hade ersättning hade hon väldigt ont av att bajsa för det var så hårt. Svårt att upptäcka symtom när man inte är riktigt påläst.

• michiagnes

Angående sjukhuspersonalen så tycker jag också att det var dåligt att de inte visst det. Speciellt när det är så pass vanligt. Kändes hemskt men händer det igen så vet jag vad jag ska säga.

Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2