• Sofie1979

Afrika i blodet?/del 2

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-09 22:37:13:
    Hej på er!!

Fortsättning på Afrika i blodet!

Skryt om era små blandisar eller helafrikanska barn här!!

Själv har jag en underbar liten mörk dotter som är 1½ år, hennes pappa kommer från Uganda och jag är svenska! Perfekt blandning!

Vad har ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-10 17:48:05:
    "Själv har jag en underbar liten mörk dotter som är 1½ år, hennes pappa kommer från Uganda och jag är svenska! Perfekt blandning!"

Angående vad jag skrivit i min kommentar, så menar jag att JAG tycker att det är en perfekt blandning! och det behöver inte någon annan tycka om de inte vill!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-10 17:57:54:
    Länk till tråden innan:

www.familjeliv.se/Forum-3-45/m8957768.html

• Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2
  • Yaye

Vi döpte vår tjej hemma hos oss, en vecka efter hon föddes. Själva ceremonin gjordes faktiskt via telefon , och hölls av en stor religiös man som vi känner därnere och som också var den man som vigde oss för tre år sedan. Våra närmsta vänner var med och det var en jättefin dag!!
    Hon är altså döpt muslim, det var så viktigt för min man och det har jag vetat sedan innan vi gifte oss. Ja, skulle nån ha sagt det till mig för bara tio år sedan skulle jag aldrig tro det, måste jag tillstå, men... jag har jättestor respekt och tycker mycket om den islam som praktiseras i Senegal, så det känns bara bra. Hon kommer ju att bli så stor att hon en dag ifrågasätter och bestämmer själv ändå...

Kanske ska tillägga att min man är hängiven muslim,men fastar inte, och ber bara en ggn på morgonen. Det är en lång historia, men vissa grupper i den senegalesiska sufistiska rörelsen, lever så och det passar mig bra=) I alla fall, jag känner att jag helt delar grundvärderingar med min man, så jag har aldrig tvekat att bli en del av deras traditioner (även om jag ibland skämtar om att jag dragits med i en sekt=))

I alla fall, samtidigt i Senegal hölls en stor fest, med slakt av får och allt enligt traditionen. Båda festerna videofilmades, och har klippts i hop till en fantastisk film, jätteroligt!!

• michiagnes

Vi har inte döpt vår dotter, jag ville men inte han. Han tycker det är fel att leda barnen in i en religion, bättre att de får välja det själv när de blir äldre. Till slut höll jag med och inget dop för dottern. Mina släktingar accepterar men hade nog gärna sett att hon blivit döpt. Min gamla mormor blev förfärad, den gamla generationen har lite svårare för det nya.

• systerduktig

Yaye, vi har en kompis från Senegal som är muslim fast inte på det vanliga sättet. Jag undrar om det är samma som det du skriver? Han använder ofta ord som Baifall (har ingen aning om hur det stavas) och Lamp. Han har också en massa bilder av en gammal man i insvept/klädd i massa vitt tyg. Är det samma gren? Vet du?

Väldigt intressant att läsa om alla era olika varianter av kultur och kulturblandningar!

• Yaye

Systerduktig, du har helt rätt. De kallar sig för "Baye Fall"
    (kvinna: Yaye Fall) och är anhängare till Cheikh Ibra Fall (även kallad Lamp Fall), som i sin tur arbetade åt den store religösa guiden i Senegal, som kallas för Serigne Touba
    (han riktiga namn var Cheikh Amadou Bamba, och det är mannen i det vita tyget). Han levde i början på 1900talet, och ja, allt är en fantastiskt fascinerande historia..Det finns mycket material på nätet för den intresserade=) Serigne Touba lät bygga en moské i staden Touba. Den staden är inte som ngn annan stad i världen, jag hoppas vi har möjlighet att ta oss dit denna gång vi åker. Staden är helig och det finns helt märkliga och magiska berättelser från den staden.

• systerduktig

Yaye, precis: Baye Fall! Det är vad han kallar sig. Nu driver han ett galleri i Oslo under namnet Lamp, titta dit om du har vägarna förbi.

Tänkte på en annan sak till alla er med barn med mörkare hudfärg än er egen: AD-droppar...
    Har nämligen fått höra att min son, och alla andra med mer pigment, behöver detta tillskott mer än vita människor behöver. Jag antar att det krävs mer D-vitamin, som ju annars finns i solen, för att bilda pigmentet i deras hud. Fast det där kanske någon här vet bättre än jag? Säg till i så fall!
    Hur som helst, slarva inte med AD-dropparna: fem droppar varje dag första året, sedan fem om dan alla månader med bokstaven R i (september-april) tills de blir sex år.

Jag försöker dela med mig av de erfarenheter jag fått av tre och ett halvt år med Hugo. Mest småsaker, men i alla fall. Gör gärna detsamma!

• michiagnes

Visste inte det med AD-dropparna, bra att veta. Min bm har inte sagt något om det, bara att hon ska ha fem droppar om dagen tills hon är två.

• Alvida

Precis som Systerduktig skrev angående AD dropparna så rekommenderade även min bm att man ska ge ad droppar till barn med mörkare pigment ända upp till sex års åldern.

• Yaye

shit, jag är jättedålig på att ge det
    (Addroppar) ....skäms....och bestämmer mig nu att jag minsann ska! Tack! JAg hade liksom tänkt tvärtom, att de brhövde det mindre...tokigt
    Yaye

• kinadockan

på bvc sa dom till mig att det är nya rön, att barn, speciellt viktigt för mörka barn, ska få AD droppar 5 st ÅRET RUNT, att det är det nya

• maaxan

vad konstigt det här med ad droppar. jag var på bvc för 1.5 års kollen och då sa hon att jag bara skulle ge det sex månader till???
    ska man ge länger eller?

Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2