• Sandys

Söderlund/Bie

Tänkte att vi kunde ha en tråd om detta underbara program

Tip till alla som missade programmet är att ni kan se det på svt:s hemsida www.svt.se

• Svar på tråden Söderlund/Bie
  • Hädvigg

mrs lejon

det enda jag kände igen från jesper juul var att det är viktigt att veta var de egna gränserna går. Jag är iofs inte så insatt, har bara läst en del av det han har skrivit, så jag kan inte säga om de lever "juuligt" eller inte. Jag tyckte de mest beskrev hur de gjorde med sov och mattider, inte att de förklarade varför de gjorde så. Eller har jag glömt redan
    Jag funderade lite på det här med mattider, om barnen äter först och föräldrarna sedan, kan de inte göra annat än greja med mat från att de kommer hem från jobb och dagis tills de går och lägger sig? Jag som tycker att halva vår kväll går åt till sånt. Det är kanske bara en vanesak?

• Suck och suck

Vad är det som är "mer" Jesper Juul då???
    Vad går hans metoder/teorier ut på??

• Suck och suck

Flummiga teorier är det ju inte lätt att förstå sig på, Den här familjen kanske inte HADE förstått någonting heller!

• Suck och suck

Ja, det kanske är "en konsekvens" det där med kritorna Bonanza (värst vilken kappvändare jag blev! )
    Mjae, man jag tycker nog det "lät bra" då Mr Milton "den tatuerade" sa det också!
    "en form av straff"...Jo, men det kan ligga nånting i det också!

• Suck och suck

Det ÄR en konsekvens! -men b l i r kanske, en form av bestraffning, det också!!

• Suck och suck

Googlade på Jesper Juul.
    Jag tycker ändå att den där familjen verkade följa Jesper Juul rätt bra! (så som jag förstår honom, nu!)

"Bort från gamla auktoritära maktutövningsmönster": Det var ju Det familjen pratade om: "inte bestämma i onödan" De lät sina barn få ha håret långt osv.

sen så hade de ju målat en teckning, så barnet själv kunde se, vad konsekvensen blev, då det kom för sent till skolan.
    (lät flummigt och bra! )

"Lita på sitt barns kompetens". Det själv, kan ofta avgöra.

Jag tycker familjen verkade v ä l d i g t mycket "så"!
    (och sen då det där med "integriteten" också då! -sina egna gränser.)

• Suck och suck

Det lustiga är att jag följer det där Jesper Juul också! (om jag nu tittar på det)

Men i n t e på det sättet som familjen gjorde!

Är en allt-i-allo kanske? (har Min EGEN metod! *mallig*)

• Suck och suck

Jag har nog Mycket konsekvensbeskrivningar för min dotter också, och skulle nog mycket väl kunna rita en konsekvensteckning. Men inte på DET sättet...
    Och inte bara, som EN metod!

• Suck och suck

Man låser sig verkligen, då man blir anhängare av EN metod!!

Svar på tråden Söderlund/Bie