Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Sandys

Söderlund/Bie

Tänkte att vi kunde ha en tråd om detta underbara program

Tip till alla som missade programmet är att ni kan se det på svt:s hemsida www.svt.se

• Svar på tråden Söderlund/Bie
  • Sandys

Jag har också min egen metod (och min egen religion också för den delen men det är en annan diskusion..)
    Jag tror att det är bra med ens egna metoder... jag tar till sig godbitarna och vad som passar mig och familjen och struntar i resten... resultatet blir ju en egen "metod"...

• Hugomamma

Tycker att tipsen och råden är ok, men tycker
    att familjen Söderlund/Bie inte verkar ha någon som
    helst koll på något. Tycker faktiskt lite synd om familjen och dess förvirrade moder.........

• Hädvigg

konsekvensteckningen missade jag! Det kan bero på sonens stora kärlek till fjärrkontrollen

Bra utredning hastakvasta
    Jag tycker också att Jesper Juul har många vettiga synpunkter, men jag skulle ändå inte göra som "flumfamiljen". Det beror nog mycket på ens egen personlighet och personliga gränser.

Att ta kritor av barn som målar på tapeten är en konsekvens, men jag tror att barnet ser det lika mycket som ett straff. Hur man ser på det beror kanske mest på hur man definierar ett straff?

• Cocarola

Bra konsekvens = belöning
    Dålig konsekvens = straff

iallafall i barnens ögon.

Enda skillnaden är att en konsekvens är en logisk följd på ett beteende, och därför lättare att förstå.

Svårare för ett barn att förstå kopplingen "ritar du på väggen så får du inget lördagsgodis"

• Cocarola

PS Tack för tipset att man kunde se programmen på TV, det visste jag inte! Har hört flera kompisar prata om hur bra det var, men missade varje gång.

• Hädvigg

messerschmidt

Att lördagsgodisstraffet/konsekvensen är dålig beror kanske mest på att det är så tidsmässigt avlägset. Jag tror (?) att Bonanza menar att konsekvens är en logisk följd av ett beteende, dvs direkt relaterbart, medan ett straff kan vara att gå till sitt rum eller liknande.

Det jag menar är att det ur barnens synvinkel ändå är ett straff, hur mycket det än är en logisk konsekvens av handlingen. Jag tycker själv att det är eftersträvansvärt att få barnen att förstå att deras handlingar har konsekvenser, men jag tror ändå att barnen mest ser många saker som ett straff. Därför kan man säga att ordens betydelser i många fall sammanfaller, som Messerschmidt säger, en konsekvens kan vara både straff och belöning.

• Cocarola

Isviol: då betyder det att jag håller med både dig och Bonanza!

• Keyser

Varför skulle det vara synd om barnen hemma hos Söderlund/Bie? FÖrstår inte alls det.....

Svar på tråden Söderlund/Bie