Söderlund/Bie
Tänkte att vi kunde ha en tråd om detta underbara program
Tip till alla som missade programmet är att ni kan se det på svt:s hemsida www.svt.se
Tänkte att vi kunde ha en tråd om detta underbara program
Tip till alla som missade programmet är att ni kan se det på svt:s hemsida www.svt.se
Jag har också min egen metod (och min egen religion också för den delen men det är en annan diskusion..)
Jag tror att det är bra med ens egna metoder... jag tar till sig godbitarna och vad som passar mig och familjen och struntar i resten... resultatet blir ju en egen "metod"...
Tycker att tipsen och råden är ok, men tycker
att familjen Söderlund/Bie inte verkar ha någon som
helst koll på något. Tycker faktiskt lite synd om familjen och dess förvirrade moder.........
konsekvensteckningen missade jag! Det kan bero på sonens stora kärlek till fjärrkontrollen
Bra utredning hastakvasta
Jag tycker också att Jesper Juul har många vettiga synpunkter, men jag skulle ändå inte göra som "flumfamiljen". Det beror nog mycket på ens egen personlighet och personliga gränser.
Att ta kritor av barn som målar på tapeten är en konsekvens, men jag tror att barnet ser det lika mycket som ett straff. Hur man ser på det beror kanske mest på hur man definierar ett straff?
Bra konsekvens = belöning
Dålig konsekvens = straff
iallafall i barnens ögon.
Enda skillnaden är att en konsekvens är en logisk följd på ett beteende, och därför lättare att förstå.
Svårare för ett barn att förstå kopplingen "ritar du på väggen så får du inget lördagsgodis"
PS Tack för tipset att man kunde se programmen på TV, det visste jag inte! Har hört flera kompisar prata om hur bra det var, men missade varje gång.
messerschmidt
Att lördagsgodisstraffet/konsekvensen är dålig beror kanske mest på att det är så tidsmässigt avlägset. Jag tror (?) att Bonanza menar att konsekvens är en logisk följd av ett beteende, dvs direkt relaterbart, medan ett straff kan vara att gå till sitt rum eller liknande.
Det jag menar är att det ur barnens synvinkel ändå är ett straff, hur mycket det än är en logisk konsekvens av handlingen. Jag tycker själv att det är eftersträvansvärt att få barnen att förstå att deras handlingar har konsekvenser, men jag tror ändå att barnen mest ser många saker som ett straff. Därför kan man säga att ordens betydelser i många fall sammanfaller, som Messerschmidt säger, en konsekvens kan vara både straff och belöning.
Isviol: då betyder det att jag håller med både dig och Bonanza!
Varför skulle det vara synd om barnen hemma hos Söderlund/Bie? FÖrstår inte alls det.....