Söderlund/Bie
Tänkte att vi kunde ha en tråd om detta underbara program
Tip till alla som missade programmet är att ni kan se det på svt:s hemsida www.svt.se
Tänkte att vi kunde ha en tråd om detta underbara program
Tip till alla som missade programmet är att ni kan se det på svt:s hemsida www.svt.se
Fattar inte heller varför det skulle vara synd om dem.
Är det NÅGON som har koll så är det ju Ann Söderlund.
Hon verkligen demonstrerar detta med att ALLA gör olika. Det finns inget enkelt koncept.
Man tar "lite av varje" UTAN att bli anhängare av någon metod.
Dessutom så Skojar hon ju, (hon demonstrerar) metoderna, hemma.
ikväll är det..
Vad ska det handla om??
Söderlund & Bie
Tid: 20:30-21:00
Föräldraserie. Del 6 av 8. Ann Söderlund och hennes man Nanok Bie försöker mäta hur jämställda de är bland annat med hjälp av Anns nybakade chokladbollar. Men Ann ger sig som vanligt också ut för att få tips och råd av andra svenska familjer. Hur delar de upp karriär och hemarbete? Ann reser till Sundsvall för att träffa tvåbarnsmamman Linda som tidigare levt ihop med en man och nu ingått partnerskap med Pernilla. Ann träffar också tvåbarnsmamman Jorun som tycker att hon är en lycklig och jämställd hemmafru. Och så hälsar Ann på hos trebarnspappan och genusforskaren Jesper som inte tycker att det är helt lätt att vara jämställd hemma
KUUUL!!!
Jag tittar i kväll! Min dotter,20½ år,också!
Jaha tjejer....vad tycker vi om gårdagens prog?
Jag själv vet faktiskt inte riktigt vad jag tycker m ämnet jämnställdhet. Eller det är så stort och kompilcerat för ett halvtimmes prog, som dom andra ämnerna oxå, men jag tycker det var helt ok att hon ändå "snuddade" vid som alltid, lite olika ätt att både utöva och se på jämnlikhheten...
Efter prog igår satt jag o Bolle och skrev listor på vem som gör vad här hemma....
Vi hade nämligen inga vetegryn till havrebollar....hihi...
Men kom iaf fram till att Rolle i stort sätt gör allt hemma....lika mycket som jag...
Det enda han inte gör är att lämna o hämta barn på dagis. Det är mitt jobb, när han är på sitt.
Sen att Rolles mat tydligen ser ut som hundmat...haha...gör ju inget, han lagar ju den iaf...
För mig så passade det utmärkt att programmet handlade om just det! Det är nämligen mitt största samtalsämne här hemma!
Saken är bara den att vi kommer ingenstans!!
Det är svåååårt!!
Men tycker det är skönt att se olika familjers val och syn på det hela!
Fast här får vi verkligen jobba vidare på detta!
Jag tycker att det verkar som att de flestas uppdelningar av hushållsarbete är lite skevt. Som Ann sa, hon tvättar ett par maskiner om dagen, men serva bilen/byta däck gör man inte lika ofta.
I listform kanske det blir lika många punkter, men hur är det egentligen i arbetstid?
Hmmm, bra fråga, Inte!
Så här kom vi fram till det...
eftersom både jag o Boll är så himla glömska o oekonomiska..hehe...så handlar vi kanske varsin gång om dagen...jag stoppar i tvätt och han viker, eller tvärtom...
vi lagar mat ca vrannandag och den som lagar diskar o plockar bort från bort osv...
läggning kör vi ca varannan dag...
däremot det som är ojämt hemma här är väl i så fall att han jobbar på jobbet och jag är föräldraledig (ledig???). Så mitt jobb är ju kul....sköta om dom barn som är hemma.
När Michis fyller 1 år så byter vi, Rolle hemma o jag jobbar.
Hmm det är knepigt med hur lång tid hemarbetet tar......Jag tycker att jag är priviligierad som kan tvätta, förbereda maten eller städa när helst under dagen när det passar. En person som arbetar har ju inte så många timmar på sig innan läggdags för att utföra såna saker.....jag gör nog det mesta hemma och min man leker med barnen och lägger domm, han fixar också läxorna med den äldsta. Vi har delat upp det, jag måste kolla hur lite nogrannare. Det ska bli intressant.