• Sandys

Söderlund/Bie

Tänkte att vi kunde ha en tråd om detta underbara program

Tip till alla som missade programmet är att ni kan se det på svt:s hemsida www.svt.se

• Svar på tråden Söderlund/Bie
  • Mini mE m Minisarna
    Mrs Lejon skrev 2006-11-24 09:49:13 följande:
    Alltså jag blev lite... fundersamDen där familjen med det lilla lilla köket, ett lekrum till barnen och ett rum där alla i familjen sov tillsammans... de år nästan aldrig tillsammans...Hu, jag skulle aldrig kunna leva så, det kröp kalla kårar längs ryggen när de var hemma hos dem.. och dessutom förstod jag aldrig vad de ville ha sagt för de verkade som om de själv inte riktigt kunde förklara...Det är vekligen så att vi lever väldigt olika efter hur vi är som personer och att det inte alltid handlar om rätt och fel sätt utan vad som passar var och en....Jag är en planeringsmännsika som vill ha kontroll, struktur och rutiner. Därför passade familjen där föräldrarna var poliser kanske mer vårt synsätt och hur vi vill ha det...Vilken av familjerna hade mest likheter med er?JennyMilton: Jättesöta barn!!
    Tack Mrs Lejon!
    Den familj som hade mest likheter md oss var nog vi...hahaha
    Äh, skoja bara.
    Nämen, när vi såg den 3:e famlijen så sa både jag och Rolle;
    -Där är våra motpooler! Helt klart!
    Men å andra sidan vet jag inte riktigt om jag förstod riktigt vad poliserna hade för "pedagogik"? Men jag kanske bara är trög, visst det där med få regler per dag, var det samma regler eller olika per dag? och så fick dom en kula för utförda sysslor?
    Och vad hade dom för påföljd eller "straff"?
    Jag vet inte om jag skulle kunna "hitta på " olika regler varje dag, utan jag vill liksom alltid ha samma.
    Typ,
    -Alla ska sitta ner vid middagen och äta tillsammans.
    -Alla lägger sina egna smutskläder i tvätten varje dag.
    osv osv
    Jag menar det är en sån sak som faktiskt bara görs här hemma, utan att ha satt upp det som regel eller ha nån belöning eller påföljd om dom inte skulle göra det.
    Jag tycker det är så mycket som går av sig själv hela tiden så så många regelr har vi nog inte som dom sa i prog. Vi försöker anpassa oss efter situation.
  • Nifelheim

Jag tycker inte att ngn av familjerna direkt hade en tydlig modell för hur de uppfostrade. Men antagligen behövs det inte heller.
    Tror nog ändå att JennyMiltons familjs sätt var det som mest passar in med hur jag sätter gränser.
    Den familjen som bodde supertrångt (lr iaf hade världens minsta kök) är nog den jag förstod minst av. Varför vill man INTE äta tillsammans med sina barn?
    Lika roligt program som alltid förresten. Gillar Ann och hennes familjekaos.

Snygg karl du har förresten JennyMilton och ja söta barn också men det har ju alla redan sagt.

• Mini mE m Minisarna

haha, nej, faktiskt inte att min karl är snygg..hhahah..ska hälsa honom det! han blir nog väldans glad! HAn sa faktiskt det på skämt igår...
    -varför säger folk bara att vi har söta barn...jag då????
    hahahha.
    Nämen jag håller med dig fullt ut med den 3:e famlijen, eller jag håller med om allt det du skrev..hahah
    Jag fattar inte hur man inte vill äta med sina barn, det är ju trevligt och NYTTIGT tror jag?
    jag menar vi har alltid jättetrevligt när vi äter, sitter och pratar om dagen och vad vi ska göra...man kan väl nästan säga att det är "uppfostran" i sig själv att kunna sitta stilla ett tag och prata?
    Tack iaf för komplimangen Nifelheim!

Nifelheim skrev 2006-11-24 10:16:02 följande:
    Jag tycker inte att ngn av familjerna direkt hade en tydlig modell för hur de uppfostrade. Men antagligen behövs det inte heller. Tror nog ändå att JennyMiltons familjs sätt var det som mest passar in med hur jag sätter gränser.Den familjen som bodde supertrångt (lr iaf hade världens minsta kök) är nog den jag förstod minst av. Varför vill man INTE äta tillsammans med sina barn?Lika roligt program som alltid förresten. Gillar Ann och hennes familjekaos. Snygg karl du har förresten JennyMilton och ja söta barn också men det har ju alla redan sagt.
  • Nifelheim

Ja...nu har ju inte vi vår grabb på heltid men när han är här tycker både vi och han (har jag iaf inbillat mig) att middagen är jättemysig. Vi sitter i lugn och ro (nåja försöker iaf ha lugn och ro) och pratar och äter tillsammans. Det är liksom enda tiden på dagen han verkligen har ro att prata om allt som poppar upp i huvudet på honom och det som hänt under dagen.
    Dessutom är det väl väldigt bra att kunna sitta still och äta mat tillsammans inför framtiden också. Blir så jobbigt att växa upp om man inte klarar det.

• inte

JennyMilton:
    Hälsa också vidare att min fästman tyckte att han hade en snygg tröja. :)

Angående den tredje familjen så kändes de mest flummiga, som att de aldrig hade behövt formulera sin filosofi tidigare.

• Mini mE m Minisarna
    inte skrev 2006-11-24 10:49:34 följande:
    JennyMilton:Hälsa också vidare att min fästman tyckte att han hade en snygg tröja. :)Angående den tredje familjen så kändes de mest flummiga, som att de aldrig hade behövt formulera sin filosofi tidigare.
    Ska jag absolut göra... Finns på H&M för en så där 79:- hihi.
    Håller med m den 3:e familjen, men å andra sidan så var det rätt svårt att formulera allt sådär inför kameran..tänk själv, tex oss, dom var här i ca 5-6 timmar...ur många minuter var vi med? 5 min? Vi vistte ju knappt vad vi skulle säga och vad dom ville ha fram innan dom kom, iom att vi inte skulle vara med på det ämnet/prog från början.
    kändes mer som vi var med för att Fylla ut prog med lite tid lkosm...vi ar ju ingen direkt pedagogik...framstod det så? Eller seriöst nu, alla som läser detta, hur framställdes det egentligen?
  • Miafia33

JennyMilton:

Jag tyckte alla besök igår var ganska otydliga och det framstod som att man inte riktigt förstod vad ni stod för förutom att man inte skulle ha några gränser

• Mini mE m Minisarna
    Miafia33 skrev 2006-11-24 11:06:57 följande:
    JennyMilton:Jag tyckte alla besök igår var ganska otydliga och det framstod som att man inte riktigt förstod vad ni stod för förutom att man inte skulle ha några gränser
    Hmmm..men då tycker jag att dom lyckades lite iaf, vi ar ju inga direkta gränser...
  • isisisis

Jag tycker gränssättning är viktigt.Och vardagsrutiner.
    Det skapar trygghet för barnen,och det ger gemensam respekt.
    Jag upplever själv att det uppskattas av barnen.
    De litar på en.

• Flippan71

Jag börjar bli lite trött på att bara se Ann hela tiden, skulle vilja se mer av hennes barn! Stackars Ossian och Ilon, de måste ju bli helt förvirrade av alla konstiga regler och rutiner som Ann ska pröva på dem hela tiden.

Svar på tråden Söderlund/Bie