• Mi Amore

Vintermammor fr Västerås 3

Kopierar Delphias första tråd och hoppas att aktiviteten fortsätter i denna

"Hejsan. Har varit runt och kollat och de flesta trådarna med Västeråsmammor har snart fått sina små. Själv är jag i v12 (idag) och känner att man hamnar lite på efterkälken där.
    Finns det flera som vill starta en liten tråd med mig här??"

Nu måste vi börja med vår tredje tråd då även tråd nr 2 har stängt.
    Nu är vi många som ska ha eller redan fått barn här i vinter.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-05 14:46:49:

Lägger in vår lista

www.familjeliv.se/Forum-2-18/m13870362.html

• Svar på tråden Vintermammor fr Västerås 3
  • jordnöten

Hej!
    Varit på förlossningen hela eftermiddagen. Körde en lång CTG, och stundtals gick hjärtljuden upp, men i det stora så låg de helt ok. Fick vänta en hel evighet på att träffa en läkare, men han gjorde i alla fall ett UL på bebisen och det såg ok ut. Så nu är jag jättelättad!! Man blir ju så nervös att det ska va ra något med bebisen. Sen mår jag fruktansvärt pissigt själv, kan knappt gå och stå pga av smärtor i hela kroppen, men huvudsaken är att bebisen verkar ha det bra. Tog en del prover därborta och blev beordrad att kontakta familjeläkaren imorgon för vidare utredning av det. Tyvärr så var läkaren som jag fick träffa superstressad, så det fanns inte mycket till utrymme till att ställa några frågor.

Solen: Är det ventoline som Elli fått utskrivet?? Det är i så fall en astmamedicin egentligen, men ett av förstahandsalternativen som de skriver ut för hosta till små barn. De flesta andra hostmediciner löser slem, men det vill man helst inte ge små barn eftersom de kan ha svårt att hosta upp allt som löses upp av medicinen och få det jobbigare än var det var från början. Därför ger man ventoline som vidgar luftrören i stället och på så vis gör det lättare att andas och hosta loss. Så det är faktiskt vanligt att man ger barn astmamedicin som hostmedicin. Så har jag fått förklarat för mig. Men som saggt jag vet ju inte om det är den medicinen jäntan fått utskriven. Men det är ju aldrig fel att ringa och dubbelkolla, men det brukar vara ett gissel att få tag på rätt läkare, eftersom det är jourer som går på akuterna och därmed inte samma läkare från dag till dag.

Godnatt!!!

• Deighthon

Jordnöten - Vad skönt att höra att allt är bra med bebisen! Som du säger så är ju det det absolut viktigaste! Sen är det ju verkligen inte roligt att du mår så himla dåligt själv. Vad kan husläkaren göra för tester? Typiskt att läkaren på förlossningen var så stressad....
    Men nu är det förhoppningsvis allra högst 2 veckor kvar!!
    Lycka till och hoppas du får läkartid idag så att du blir ordentligt undersökt! Styrkekramar från mig!

• Mi Amore

Jordnöten: va skönt att den lilla mådde bra!
    Bara tråkigt att du har ont överallt, hoppas det snart går över!

• Flink

Jordnöten: Vad skönt att höra att bebis mådde bra!
    Jobbigt för dig att ha så ont. Hoppas det blir till det bättre snart!

• Minja

Nöten: skriver här med efter som jag kom på.. det är inte så att du åkt på influensan??
    Tänkte på ont i kroppen? men kan inte minnas att du sagt något om snuva, huvudvärk m.m?

• Tre solstrålars mamma
    Jordnöten: Ventoline är den "hostmedicinen" som vi haft hemma och som vi gett lillan hela tiden dessa 6v och som inte hjälpt ett dugg. Den här astma medicinen är en sådan där inhalator med andningsmak och hela kittet. Hon har fått ordinerat 1spray tryckning morgon och kväll mot hosta står det... Så det är en "riktig" astma inhalator och något som jag aldrig hört de skrivit ut mot hosta?!
    ps. jag har skrivit i din inbox också
    bf 26/1-2007 (v33)
  • Minja

Solen: en sådan där Astma grej du beskriver , kan man ge till barnen för det kan ha så kallad förkylings astma eller vad jag kallar det känsliga luft vägar, det blir lite trångt där nere under vinter året.

• Tre solstrålars mamma
    Minja: Okej tack för den infon  

Jag lyckades klämma ur maken lite till från läkarbesöket om varför läkaren skrev ut den där astmamedicinen också...om det var mot hostan eller om det var mot misstänkt astma. Då äntligen sa maken att han hade skrivit ut den mot hostan för att testa om det kunde lindra. Han ville göra allt för att lindra hostan bara eftersom han inte kunde ge en ordentlig diagnos på varför hon hostade. Och nästa steg var alltså pricktest för att utesluta div allergier. Så det nöjer jag mig med och känner inte längre att jag behöver ringa och höra mig för med läkaren!
    Lillans hosta börjar minska också nu, trots att bara givit den här astmasprayen en endaste gång och det i onsdags kväll. Maken skulle ju ha skött den här medicinen själv eftersom jag sover på morgonen när den ska ges och hinner somna på kvällen innan jäntan går å lägger sig (eftersom jag sjuk med feber). Men han har helt glömt bort den så kom han på det idag här på fm när lillan hade somnat just. Men jag tror vi hoppar medicinen nu då eftersom hennes hosta blivit mkt bättre sedan i onsdags. Hon har ju inte hostat något alls än så länge idag tex. Antar det bättre att inte ge medicin än att ge bara för att....
    bf 26/1-2007 (v33)
  • Lillen06

Hej hej..
    Nu har min lilel sötis somnat till en stund så jag passar på att hoppa in och se vad som skrivs..

Tog Västerås tidning i dag på affären och fick se att min lille Melvin, Längtande Linas Milton och Delphias Cassandra är med alla tre... på bild.. så söta så..
    Funderar på att gå ner på stan och ta kort till VLT, det är tydligen också gratis... De kan ju lyckas ta ett bra kort som man vill förstora,, Nog för att en annan tar massvis med kort jämt men kort är kul;)

Hoppas ni alla får en trevlig helg och andra advent även fast snön lyser med sin frånvaro

Mamma till världens sötaste Melvin...
  • oskarzakknikkis mamma

tjoo...

inte vart här på jättelänge!!! verkar som att flera stycken har fått... stort grattis!!!

här går man och tycker att livet e allmänt jobbigt... känner sig som en otymplig valross eller nått liknande!
    vill bara att det här ska vara över men än e det 50 dagar kvar....
    *gråter*

hoppas alla har det bra! kram kram

Svar på tråden Vintermammor fr Västerås 3