Hej!
Varit på förlossningen hela eftermiddagen. Körde en lång CTG, och stundtals gick hjärtljuden upp, men i det stora så låg de helt ok. Fick vänta en hel evighet på att träffa en läkare, men han gjorde i alla fall ett UL på bebisen och det såg ok ut. Så nu är jag jättelättad!! Man blir ju så nervös att det ska va ra något med bebisen. Sen mår jag fruktansvärt pissigt själv, kan knappt gå och stå pga av smärtor i hela kroppen, men huvudsaken är att bebisen verkar ha det bra. Tog en del prover därborta och blev beordrad att kontakta familjeläkaren imorgon för vidare utredning av det. Tyvärr så var läkaren som jag fick träffa superstressad, så det fanns inte mycket till utrymme till att ställa några frågor.
Solen: Är det ventoline som Elli fått utskrivet?? Det är i så fall en astmamedicin egentligen, men ett av förstahandsalternativen som de skriver ut för hosta till små barn. De flesta andra hostmediciner löser slem, men det vill man helst inte ge små barn eftersom de kan ha svårt att hosta upp allt som löses upp av medicinen och få det jobbigare än var det var från början. Därför ger man ventoline som vidgar luftrören i stället och på så vis gör det lättare att andas och hosta loss. Så det är faktiskt vanligt att man ger barn astmamedicin som hostmedicin. Så har jag fått förklarat för mig. Men som saggt jag vet ju inte om det är den medicinen jäntan fått utskriven. Men det är ju aldrig fel att ringa och dubbelkolla, men det brukar vara ett gissel att få tag på rätt läkare, eftersom det är jourer som går på akuterna och därmed inte samma läkare från dag till dag.
Godnatt!!!