• Ninis

Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2

Vill Du hänga med på barnvagnspromenader i Gustavsberg?

Varje tisdag kl 11:00 träffas vi vid anslagstavlan utanför Gustavsbergs kyrka. Vi brukar gå ca 30 min - 1 timme och avslutar sedan med lunch på någon restaurang i närheten.  Vid dåligt väder hittar vi på något annat tillsammans, t ex lunch i Mölnvik, Forum Nacka eller något liknande. Håll utkik här i tråden på förmiddagen samma dag vi träffas så bestämmer vi plats och aktivitet när det är dåligt väder.

Alla är hjärtligt välkomna!!!

BABYCAFÉ (För föräldrar med barn under ett år)

Gustavsbergs församlingsgård
    Måndagar:
    10.00–12.00 (7-10 månader)
    Torsdagar:
    13.00-15.00 (1-6 månader)

ÖPPEN FÖRSKOLA
    För mamma/pappa och barn tillsammans. schema ht 2006

Gustavsbergs församlingsgård
    Tis: 9.00–13.00
    Ons: 12.30–15.00
    Tors: 9.00–12.30

Tiderna kommer från Svenska Kyrkan, Gustavsbergs församlings hemsida www.svenskakyrkan.se/gustavsberg/barn.htm

Kommunens Öppna förskola  (ligger vid Markörplan)

Öppettider:
    Tisdagar: 13.00 - 15,30 (babygrupp 0-6 mån)

Torsdagar: 8.30 - 12.00 (Öppen verksamhet)
    13.00 - 15.30 (Babygrupp 6-12 mån)

Fredagar: 8.30 - 13.00 (Öppen verksamhet)

www2.varmdo.se/Resource.phx/plaza/publica/inv...

Kommunens öppna förskola
    www2.varmdo.se/Resource.phx/plaza/publica/inv...  Babycafé (öppnar 11 november 2006) Adress: Orions väg 1 (Mölnvik)Ligger närmast sjön, bredvid den nyöppnade Hund- och Kattbutiken.

Öppettider:
    mån-fre 10-16
    lördag  11-15

* Stolt mamma till Engla född 7 mars 2006 *
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-27 16:16:34:
    Fr o m tisdagen den 28 november har vi en ny mötesplats. Vi träffas numera utanför biblioteket (Runda huset) eftersom det är en mera central mötesplats. (Alltså mötesplatsen vid kyrkan gäller inte längre).
  • Svar på tråden Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2
  • Charlott29

Fyyy vilken natt! Vincent vaknade redan vid 12 och var helt hysterisk. Han fick komma över i vår säng och sedan var han så snuvig och hostig så han vaknade stup i kvarten, snurrade runt, lade sig på min kudde, på mig... puh... har inte sovit många timmar i natt. Försökte göra allt jag kunde komma på för att underlätta för Vincents snuva, koksaltdropparna som alltid brukar funka funkade inte ett dugg, till slut fick han min kudde så han skulle komma upp lite högre och då kunde han andas fritt, vilket resulterade i att jag steg upp med ont i nacken

Han är inte riktigt som han brukar, lite hängig, men ingen feber.

Idag blir det att ta det lungt, skulle varit på BVC på 10/12-månaderskontroll men jag vill inte ta honom på bussen till Enskede idag, så det blir att ställa in!

• Ninis

Lotta,
    Fy, vilken jobbig natt. Men det brukar ju sällan vara två sådana nätter på rad, inte hemma hos oss i alla fall. Så ni får nog förhoppningsvis sova bättre i natt.

Går ni kvar i Enskede på bvc? Vill ni inte byta till Gustavsberg?

Engla har sovit hela natten. Vaknade kl 05:00, då stoppade jag in nappen och hon sov vidare till 06:05. Det är så lustigt att hon sover hela natten varannan natt och vaknar varannan natt! Det har varit så i två veckor nu.

• Charlott29
    Singhis:
    Jag hade tänkt byta till Gustavsberg men när jag ringde dit var de så himla otrevliga och snäste av mig, så då ville jag gå kvar hos min underbara bvc-sköterska. Dessutom har Vincent ju lite "annorlunda" bakgrund så vi har ju gått på barnläkarmottagningen varannan vecka och vägt honom för han gick ju inte upp i vikt som han skulle så när vi flyttade kändes det bäst att låta honom gå kvar där alla var insatta i hans historia. Men nu har han fått ok-stämpel i rumpan så nu hade jag likväl kunnat byta... men det där första samtalet stör mig fortfarande... hehe...
  • milla

Charlott29
    De är lite speciella på Gustavsbergs BVC, ska jag vara ärlig så trivs inte jag heller med dem. Vi går numera på Nacka barnläkar mottagning istället. Flisan har ju också en ganska "annorlunda" bakgrund och BVC lyfte inte ett finger för att hjälpa till, trots att vi bad om det. Tycker aboslut att du ska gå kvar där du trivs. Men jag vill poängtera att detta är min åsikt, andra har säkert annan uppfattning om Gustavsbergs BVC, så jag vill inte bli påhoppad för detta.

• Ninis

Vi går på Hemmesta bvc. Där är det jättebra. Den första bvc-sköterskan var jag inte helt nöjd med så jag bytte. Den jag har nu är superbra!

• Amanda

Singhis:
    Den på Kungsholms torg står ju att den är öppen för alla så då borde den ju vara det.

Har mailat dem och frågat om när det är öppet för allmänheten.
    Återkommer när de svarat på mitt mail

Ja jag såg när jag var på Barnadiset förra veckan att det går Vinterkräksjukan i Söderort...
    Usch inte kul...

På vårt dagis har vinterkräksjukan inte kommit ännu, som tur är...

• Amanda

Min bvc-sköterska är bra på att väga och mäta men sedan är det stopp...

När jag tog upp att minsta sonen fick prickar och utslag när vi försökte ge honom ersättning sa hon att det kunde bero på att vi introducerade något nytt när han hade någon infektion i kroppen...
    Men det trodde jag inte på utan tog kontakt med Nacka Barnläkarmottagning.
    3 tim efter mitt samtal till dem satt jag hos dem och gjorde pricktest på sonen och fick Mjölkproteinallergi konstaterat...

Så jag litar inte på bvc utan är det något jag undrar över så kontaktar jag Nacka Barnläkarmottagning i stället.

Iofs blir det inte så ofta jag har frågor iom att jag är 3-barns mor men ibland dyker det upp något nytt som man vill diskutera

• Charlott29

När jag ringde Gustavsbergs BVC och sa att jag var nyinflyttad sa de bara "jaha?". Jag fortsatte då med att jag funderade på att byta till BVC härute och då sa hon "ja, men det får du ta med din nuvarande BVC-sköterska så de får skicka journalen till oss, innan kan ju inte vi göra någonting!!". Eeehh... jaha, ja det visste ju inte lilla jag som har ett barn och som inte flyttar sådär jätteofta!!!
    Sedan frågade jag om det fanns någon möjlighet att få gå med i en redan befintlig mammagrupp eftersom jag inte känner någon härute och då frågade hon hur gammal min son är, jag svarade att han var 6 månader (detta var i juli månad). Då snäste hon till och sa "ja, men den mammagruppen är ju redan slut!". Jag undrade då om jag inte kunde få komma med i en mammagrupp med mindre barn, baraför den sociala biten och då sa hon "jaha, nä, sånt gör vi inte här!".
    Efter det samtalet så kände jag bara, nähä, men gör inte det då! Så nu är jag lite anti. Hade säkert bara otur och kom till fel sköterska som antagligen hade en väääldigt dålig dag, men första intrycket är ju trots allt första intrycket.

• Carina75

Vad har ni handlat för julklappar till era små? Tänkte ge mig ut och julhandla på måndag men vet inte alls vad jag ska köpa till Nathalie.

Charlott: Men fy vilken otrevlig sköterska! Tur att man går på Hemmestas bvc, där är dom jättebra.

• Hjärtevännen
    Carina75 skrev 2006-12-08 12:56:21 följande:
    Vad har ni handlat för julklappar till era små? Tänkte ge mig ut och julhandla på måndag men vet inte alls vad jag ska köpa till Nathalie.
    Victor ska bl a få en badrock (har sett en fin på H&M).... hihi... ska ha den Babysimmet. kanske vore något för lilla fisken Nathalie
    Vi ska ev köpa en lära-gå-vagn, badleksaker mm... Hmmm det är faktiskt inte så lätt 
    Världens sötaste Victor född 10/4 2006
Svar på tråden Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2