• Madeluttan

Barnprogram, förr!

Tänkte bara höra vad ni minns för barnprogram sen ni var små? Är alltid roligt att bli lite nostalgisk!

Det jag minns är:
    Barbapapa
    Alfons Åberg
    Baltazar
    Dr. Snuggles
    Minns inte vad programmet hette, men det var små gubbar som flög omkring i kroppen eller nåt, minns en farbror med långt skägg!
    Televinken

Kommer säkerligen på fler!
    Kika in här föresten och bli nostalgisk: ugis2.arch.chalmers.se/jocke/Nostalgi/TV.html

Ha en bra lördag!

• Svar på tråden Barnprogram, förr!
  • höstsjö

Nu har jag faktiskt läst hela tråden (fast jag inte alls har tid ) och det jag stolt kan komplettera med är fortsättningen på Lilla Blå- melodin:

"Hon gned och gned. Han sa: gör ont i mitt skinn!
    Ju mer hon gnodde bort, ju mer gneds det in
    (la la la la ... minns inte den raden...)
    så fick han namnet Lilla Blå!"

• höstsjö

Apropå att tecknat var ovanligt förr: nån mer än jag som kollade på Anslagstavlan och Solfilmen just för att det var tecknat?

Och, just det: det fanns ett program om att göra tecknad film som jag älskade! Man kunde skicka in bakgrunder till en sekvens med en blond kille med blå kläder som gjorde en massa saker!

Och så fanns det nåt program där Harald Gripe (antar jag) visade hur man gjorde en modellteater.

• Lady

Jag tittade på super channel de hade massa bra serier/filmer för barn och ungdomar. Tyckte inte om det som svt visade. Tyvärr så försvann superchannel
    Finns det fler som tittade på denna underbara kanal? Minns ni några serier?

• charmtroll

Lady; Superchannel ja och Sky channel! DJ Cat Show, Mask, Transformers, The littles, Popples, Inspector Gadget...

• Lady

jaaaaa Charmtrollet
    åhhhh så härligt
    sandy Bell
    Jam (2 tjejband ----goda/onda)
    Heeman
    Bravestar
    Sheela (Heamans syrra elller nått- den sändes inte så ofta men vad glad jag blev när den dök upp i rutan (girl power))
    Transformans
    fanns mycket mycket mer kommer inte ihåg alla titlar

vill ha tillbaka många gamla godingar .
    Visades anime i sverige på 70 och 80 talet? Jag vet att jag tittade mycket på sånt när jag var liten, men jag vet inte om det var video eller om det sändes på sky- och superchanell.

Jag minns många barnprogram från svt men majoriteten av dem tyckte jag hemskt illa om som barn och änn idag får jag rysningar av dem blääää----avskyr allt som är löjligt (tex. när vuxna spelar barn, raggsockor som pratar-fula trasdockor som pratar strunt - listan är lååång)

här kommer lite som jag tyckte var ganska skojigt
    Trasan & Banane
    Ulla bella sekreterare (solstollarna tror jag att det hette)
    Narnia
    Vet inte vad den heter men den handlade om troll, älvor och andra varelser --- den var underbar, skulle gärna vilje se den igen.
    Astridlindgrens klasiker typ Emil, Pippi, Madicken osv.

• Opeya

Klassiker:
    -Dr. Snuggles
    -Från A-Ö
    -Beppes godnattstund
    -Trasdockorna
    -Ika i rutan (förmodligen bara jag i hela världen som tyckte hon var häftig)

Anime o manga:
    -Starzinger
    -Cyborgkrigarna (älskade de filmerna fruktansvärt mycket)
    -En film om nån tjej som hette Candy eller något liknande (?)

Får ju inte glömma Transformers, vill tillägga att jag såg det nyligt en morgon på någon kanal

• Opeya

Lady:

Mycket möjligt att det visades anime på sky- och superchannel, men tror inte att det visades på de vanliga kanalerna (svt). Själv såg jag mina på video, hade en uppsjö filmer och har fortfarande kvar en hel del

• Fidosan

Var det ingen som kom ihåg Astrid Lindgren när hon satt och läste ur sina böcker? det tyckte jag om.

• Bergtuva

Lolinondoda:
    Oj, vilka härliga länkar!!! Kom plötsligt i håg saker som legat dolda i mitt minne under lång tid av blotta åsynen av luktisar och monchichi-apor

Svar på tråden Barnprogram, förr!