• Madeluttan

Barnprogram, förr!

Tänkte bara höra vad ni minns för barnprogram sen ni var små? Är alltid roligt att bli lite nostalgisk!

Det jag minns är:
    Barbapapa
    Alfons Åberg
    Baltazar
    Dr. Snuggles
    Minns inte vad programmet hette, men det var små gubbar som flög omkring i kroppen eller nåt, minns en farbror med långt skägg!
    Televinken

Kommer säkerligen på fler!
    Kika in här föresten och bli nostalgisk: ugis2.arch.chalmers.se/jocke/Nostalgi/TV.html

Ha en bra lördag!

• Svar på tråden Barnprogram, förr!
  • Lillis77

Jag minns också "ballongen spricker", och trodde att jag var knäpp för ingen av mina vänner kommer ihåg det. Det var alltid morgon och den stressade familjen skulle iväg till jobbet. Och lillflickan i röda hängselbyxor var kissnödig.
    Jag och min mamma skrev till svt för nåt år sen och önskade en repris, men vi fick då veta att de inte hade kvar banden, att de blivit förstörda.

• Zmoothie

Åh, visserligen är jag 80-talist, (82) men har stort nöje av den här tråden ändå! :) Hörni, som har så bra minne, kan ni hjälpa mig med en sak som jag gått och grubblat över lääänge nu?:

När jag var liten (mitten på 80-talet -> tidigt 90-tal) gick det en tecknad serie på barnprogrammet, en liten gumma som bodde i ett blått (??) hus. Hon hade en grå liten katt och tog hand om en massa djur, tror hon var veterinär eller så. I slutet stod on alltid i förnstret (eller på balkongen?) och pratade med månen om dagen som gått.

Signaturmelodin var någon mjuk fin pianomusik. Kommer ihåg det som en massa klara men milda färger, och så pianomusiken. Nån som vet vad jag menar?

VAD hette detta program?! Jag blir galen snart, pratade med en kompis om det förra veckan och varken hon eller jag kunde komma på det. "mrs.. i det blå huset" nånting??

• tinna

Zmoothie, jag vet precis vad du menar men kan absolut inte komma ihåg vad det hette. Det hette nåt med tantens namn och det blå huset, det tror jag också. Men vad...*klurar vidare*

• Linda

Zmoothie jag vet också vad du menar...hade inte tanten en katt som alltid sprang omkring på taken på natten.....och så har jag för mig att det var något med Italien inblandat i det där....fast det kanske bara är som jag inbillar mig.

• PrincessOfIce

Ett program som jag kommer ihåg var när Täppas åkte omkring och utforskade hur saker gjordes.. Typ tvål och toapapper och såna grejer..
    Tillsammans med sin badanka Anki anka..
    Är det någon som kommer ihåg vad det hette?
    Det programmet skulle vara nyttigt för dagens barn att titta på..
    Jag gillade även Fragglarna, Barbapapa, Mupparna, Alfons Åberg, Ika i Rutan m.fl..

Skrotnisse var jag lite skraj för.. Tyckte att de figurerna var jätteläskiga...
    Det här var en kul tråd.. En liten tripp nerför memory lane..

• Zmoothie

tinna & Linda - Jaa! VARFÖR kan man inte komma ihåg vad det hette?! *frustration* Jo, det är nog rätt att katten sprang omkring på taken. Jag har för mig att det var nåt med Frankrike, men jag kan ju ha fel. ;)

*tänka tänka tänka*

• Betty Boop

Trazan och Banarne var också kul! Jag har hört att de banden också har blivit förstörda. Synd och skam!

• Ladybug

Doktor Krall

Makens bidrag från tidigt 70-tal:
    Matulda och megasen (.....?.....)
    Bod (eh...okej....)
    Lolek och Bolek (tjeckiskt ångestprogram)

• Strutsen

[Strutsens sambo lägger sig i, född 1978]

Planeten Gyllenblå då???
    Nån svensk sci-fi serie för lite äldre barn. Måste vara nånstans mellan 1980-85.

Sen har vi dom där radioföljetongerna som man lyssnade på om mornarna innan sommarlovsmorgon.

Sen måste jag fråga ifall jag är den enda som är uppvuxen med Sky/Super Channel och The Children Channel? Jag menar vad är powerpuff flickor jämfört med He-Man och Bravestar som i slutet av varje episod förklarar att det är dumt att röka, att mobbning inte är ok och att man ska springa till mamma om det börjar brinna. Präktighet ut i fingertopparna!

För att hedra dom som delar dessa minnen med mig så gör jag en egen lista:

Huvas tree-house (Namnstavning lär vara felaktig)
    Jack in the box
    Programmet där kvinnan berättar sagor med hjälp av en sandlåda och gubbar/hus/tåg/bilar osv.
    Noddy
    Stories without words (1 timme tjekiska piratkopior på tom & jerry)
    He-Man/Shera
    Bravestar
    Transformers
    Thundersub
    Robotech (GAHAHA *fradga*)
    Sandy Bell (Romantiken fortsätter)
    Captain Power and the soldiers of the future (eller nåt liknande)
    Speed Racer
    Jason and the wheeled warriors

Listan kan säkert göras längre men nu vill "Strutsen" att jag ska komma och äta middag...

• Lady Namárië

Strutsens sambo! Jag fick första Sandybell-filmen på dvd i julklapp av kompisar förra året! Mest på skämt, tror jag, men GISSA om jag har tittat på den! Hade nästan glömt Blomsterprinsen och fröken Kitty...

Vi hade inte så lyxiga TV-kanaler, utan hyrde filmerna istället. He-Man (såååå mycket bättre än det nytecknade som femman sänder nu, inte sant?), Shera, Blackstar, Bravestar, Starzinger...

Någon som kommer ihåg Thundercats, förresten? Någon sorts katt-hominider som flydde från sin planet i ett rymdskepp och hamnade på ett ställe som regerades av den ondskefulle mumien Mum-Ra. De hette bland annat Pantero, Lion-O och Cheetara. Lilleborsan uttalade det "Fandercats"..

Svar på tråden Barnprogram, förr!