• Madeluttan

Barnprogram, förr!

Tänkte bara höra vad ni minns för barnprogram sen ni var små? Är alltid roligt att bli lite nostalgisk!

Det jag minns är:
    Barbapapa
    Alfons Åberg
    Baltazar
    Dr. Snuggles
    Minns inte vad programmet hette, men det var små gubbar som flög omkring i kroppen eller nåt, minns en farbror med långt skägg!
    Televinken

Kommer säkerligen på fler!
    Kika in här föresten och bli nostalgisk: ugis2.arch.chalmers.se/jocke/Nostalgi/TV.html

Ha en bra lördag!

• Svar på tråden Barnprogram, förr!
  • Sparvel

* Televinken
    * Sagostunden
    * Farbror Frippes skafferi! Fy, vad rädd jag var för spökburken! Gjorde egna såna burkar... Tog barnmatsburkar o tejpade fast papper i. Sen målade jag där inne. Hade kanske varit smartare att måla först o tejpa sen... men jag var inte så jädra klyftig när jag var liten...

* Professor Drövvels och brödene Dahl och Spektralsteinen
    * Baltazahr! Jag gick oxå o funderade o uppfann grejer (jag måste varit jättetöntig!)

Maddeluttan: Programmet med han med skägg hette "Det var en gång", tror jag.

*Från A-Ö var jättehemsk, när Hedvigs näsa växte...
    * Magnus o Brasse förståss! De var ju bara bäst!

• Sparvel

Clownen Manne!!! *banaaaaaaaan*
    SÅ söt han var!

• Helen72a

jag saknar bröderna Dal......

• oOoJOYoOo

KOmmer ni ihåg vilse i pannkakan? Kom ihåg att jag satt och var rädd när jag tittade på de! *skrattar*...70-talisternas skräck *ler*

• Ace

-Kalle Vrånglebäck!!! Serien med svartvita stillbilder med en blond krullhårig Kalle, signaturmelodon var Beatles "Obladi-oblada"
    -Dagar med Knubbe -- han var så söt tyckte jag...
    -Pojken med guldbyxorna
    (hrm. var var alla serierna m tjejer i huvudrollen..?)
    JO! Vita stenen såklart! Ääääälskade den! Hur många av er letade efter en EGEN vit sten...?
    -Lilla Blå, den blå elefanten, med den fina sången som andra redan har skrivit om
    -Professor Balthazar å han tänkte å tänkte å tänkte.. å SÅ! kom han på det!
    -Professor Drövvel o Bröderna Dahl! fantastiskt skojig!
    -Kalles Klätterträd
    -Magister Flykt
    -Farbrorn som inte ville vara stor "Goddag det här är Ragnar, han jobbar på kontor, han fyller 43 i maj och har 41 i skor... (sen minns jag inte i mitten men det slutade med:) Å han är faktiskt farbrorn som inte vill va stor! Gösta Ekman som berättade, precis som i kalles
    -Den där kinesiska tecknade serien om en apa, jag minns musiken som var med en massa såna där slags kinesiska "trumcymbaler"
    -Trazan o Banarne Hemliga Arne var bäst! En till syrran, en till mig...
    -Å det där konstiga programmet med Lasse Åberg o Jon Skolmen som jämt höll på med sina persienner...?
    -Fem myror såklart!!! "Kan inte hitta min -urka!"
    -Tårtan, Doktor Krall o Vilse i pannkakan förstod jag däremot aldrig...

• alma

Jag kommer ihåg ett program som jag tyckte var såååå bra!! men kommer inte ihåg vad det heter. Handlade om några barn som hamnade på ett rymdskepp (eller en planet)och de blev fast där. Och så fick de lov och leva där, gå i skolan och så. Kommer oxå ihåg att de hamnade där genom en garderob hos en farbror. Men minnena är luddiga. Är det inte nån annan som känner igen det????

• Ace

Genom en garderob hos en farbror låter som Narnia-seien, som bygger på böckerna av CS Lewis, 2 pojkar o 2 flickor som hamnar i fantasilandet Narnia när dom klivre in genom garderoben. Men dom var definitivt aldrig på ngt rymdskepp...?

• höstsjö

Ace: här kommer mitten på Farbrorn som inte ville bli stor:

"Det här är också Ragnar, i Ragnars fantasi
    för ju mer han tänker på det desto mindre vill han bli.
    Tänk om han vore tio år, eller kanske bara sju
    då skulle han va ute och leka nånting nu!
    Så brukar Ragnar tänka när han sitter på sitt kontor
    för han e fanktiskt farbrorn som inte vill bli stor,
    ja han e faktiskt farbrorn som inte vill bli stor!"

• PrincessOfIce

Om det är någon som har Disneychannel så kommer det snart att börja Trolltider där...

Svar på tråden Barnprogram, förr!