NTI Skolan
Någon ska ska börja på distans om en vecka?
Någon ska ska börja på distans om en vecka?
SusanneS - jag har oxå slutprov i franska på fredag, imorgon.
har det gått bra för dig? jag tycker det är jättesvårt att komma ihåg alla böjningar och sånt utantill när man har det muntliga... e jättenervös inför betygsamtalet om dom kommer fråga nåt och man ska rabbla nåt verbs böjningar och kunna det utantill...
FridaS: På mitt betygssamtal i spanska skulle jag inte rabbla nått.
Han ställde frågor på spanska som jag skulle svara på. Typ om min familj och vad jag jobbade med och vad jag gjort under dagen.
Jag skulle också läsa upp en kort text från boken och och sen
också översätta den.
annsing82 - det där med frågor om familj osv hade vi förra veckan.. ofta vill dom när man gör den muntliga uppgiften att man ska kunna tex rabbla ett -er verb osv.. och dom e så svåra att kunna utantill tycker jag, det fastnar inte..
på mina muntliga uppgiter i steg 1 fick jag bara läsa upp det jag skrivit. var jätte svårt sen på betygssamtalet att för första gången prata. hade en annan lärare på betygsamtalet än jag haft innan på kursen.
okej så har inte jag det. jag ska säga massa mer än bara det jag skrivit.. det e väl lite olika hur dom gör.
Pink rose: ah ok, matte har jag jättesvårt för men dom andra ämnena hoppas jag inte blir nåt problem
redovisar man nåt muntligt på engelskan och svenskan?
ni som läser in gymnasiet, tar ni låndelen också eller bara bidragsdelen, jag hade tänkt att ta bidraget bara, det blir ju lite men samtidigt vill jag inte ha en massa lån att betala igen sen..kommer jag in på nån högskola sen så kommer jag behöva ta lån då istället..
ingen här som har läst till undersköterska där? jag ska
Isac04 - jag tar lån, vi hade inte klarat oss annars. känns lite tråkigt att ha en stor skuld sen men jag känner att utbildning är viktigt så då har jag hellre en utbildning sen och tillslut ett bra jobb, och betalara av skulden, än inte ha utbildning alls...
det finns ju ett antal veckor för grundskola, ett antal för gymnasiet och ett antal för högskola så man kan ju läsa på högskola med och ta lån, även om man läst in gymnasiet och tagit lån...
FridaS: ok, vad läser du för några kurser? jo jag skulle gärna ta lån men får försöka ta helgjobb istället eller nåt, man vet ju aldrig hur många år det blir sen på högskola och jag vill ha så lite lån som möjligt att betala av sen..
Isac04: tar man lån på gymnasie nivå så brukar lite av den första skulden skrivas av sen när du sen pluggar vidare på högskola men vet inte hur mycket.