NTI Skolan
Någon ska ska börja på distans om en vecka?
Någon ska ska börja på distans om en vecka?
annsing82: trots att det är distansstudier kan man ju inte göra egna deadlines som passar en själv! Lärarna måste ju få den tid de behöver till att rätta saker och ge betyg etc. Att NTI "har svårt att acceptera" att du inte följer deadlines är ju självklart! De skriver av dig om du inte följer dina åtaganden, så enkelt är det. Läs på halvfart istället om du jobbar samtidigt. Jag håller heller inte med dig ett dugg om att de är ohjälpsamma eller ger felaktig information. Jag misstänker att det är ens egen(brist på) studiemotivation som sätter de största käpparna i hjulet när det blir problem. För mig som är motiverad och verkligen tycker om att studera via NTI känns det som om det är en annan skola du beskriver.
strawberryicecream: Jag skrev inte att de hade svårt att acceptera att jag inte följer deadlines. jag följer dom som jag fått.
Men när jag en dag hade ringt och inte fått tag på läraren och lämnat meddelande. Så ringde hon upp mig dagen efter när jag var på jobbet och krävde att jag skulle göra uppgiften då. Jag var inte sen med den och hade ingen möjlighet att göra det där. jag skulle läsa upp en grej och måste då ha boken. och det är inget jag bär runt på på jobbet. och jag kunde inte heller prata ostört. Detta är bara ett exempel. Anledningen att jag inte fått tag på henne var att hon inte ens var på jobbet den dagen.
Till saken hör också att i infon jag fick innan jag började fick veta att jag inget skulle behöva dagtid och när jag sedan fick veta detta hastigt var det svårt att planera om så hastigt.
Jag har pluggat 25% och jag har inte jobbat heltid.
När jag började var jag jättemotiverad och tyckte att detta med distans skulle vara bra och NTI verkade vara bra. Men när infon man fått inte stämmer och när kommunikationen mellan komvux här och NTI inte funkar minskar den. Vissa saker kan man inte bara gå igenom NTI, tex att här på orten måste man göra proven på lokal. Och man ska inte göra det sista dagen på kursen utan efter. Skolan har det avtalet med NTI och det har lärarna mycket problem med. Provet bokar man genom skolan här, inte genom NTI och informerar sedan läraren om det.
När jag var tveksam över hur en sak skulle uttalas och frågade läaren om det fick jag inget svar. Inte heller när jag frågade hur en redovisningsuppgift gick till.
Skulle kunna fortsätta länge. Men slutar nu.
Snö80: anledningen att jag namngav några av mina lärare var att jag fikc ne fråga: och för att kunna se om mitt svar skulle vara ett svar på hennes fråga tyckte jag att det kunde vara bra och se om vi hade samma lärare. och jag har också ställt frågor därför att jag förstår inte vad jag har för lärare. ville förstå vilken och varför det är så.
Men du måste ju ha haft mest otur i världen. Jag har aldrig någonsin hört att någon har haft så mycket problem innan! Varför ringer du inte NTI's ombudsman och berättar hur du har upplevt det så att det inte händer någon annan?
Jag pratade med en tjej på NTI om detta och skulle byta lärare. Men sen fortsatte strulet med att jag inte visste vem som var min lärare. Stod olika på flera ställen.
Sen när jag började få det klart visar det sig att det verkar inte finnas nån organisation. För med den här läraren skulle man gör uppgifterna på ett annat sät. Sånt är inte roligt att få veta i efterskott. För mig betyder betyget visserligen inte så mycket inte därför jag pluggar. Men tråkigt att sånt ska påverka det.
Ja verkligen. DIN lärare är den du ska skicka in uppgifterna till, vars namn och e-mail står när du har loggat in. Det finns fler lärare i varje ämne som man också kan be om hjälp men de ska alltså inte ha ens inlämningsuppgifter.
Det finns en organisation och det finns en ombudsman (vars nummer står i foldern) som du borde prata med. Du verkar ju ha haft världens virrigaste lärare...
Om man läser på distans på NTI, är det aldrig några träffar då?
jag ska börja läsa ENG B till sommaren. någon som gjort det?
female: man har inga fysiska träffar. man pratar med sin lärare över telefon eller internet. I vissa ämnen tror jag att man kan nån slags videokonferens.
okej...är det nån som har erfarenhet av att plugga hos NTI fast kommunen INTE har nått samarbete med skolan?