• Svar på tråden Forts. Helsingborgsmamma i höst/vinter del 3!
  • uppsala

Mm vad god denna lät!

Vinnaren: God kladdig chokladkaka

Recept: Elin Nielsen, UppsalaBlir 1 kaka med nougattäcke
    Du behöver:
    100 g smör
    2 ägg
    3 dl socker
    1,5 dl mjöl
    4 msk kakao
    1 tsk vaniljsocker
    1/2 tsk salt
    50 g mörk choklad (minst 60 % kakao)
    Kokos till formen
    Cirka 100 g Odense nougat

Gör så här:
    1. Sätt ugnen på 175 grader.
    2. Smöra en form med löstagbar kant och bröa den med kokos.
    3. Smält smöret i en kastrull.
    4. Vispa samman ägg och socker, det går bra med handvisp.
    5. Vispa ner mjöl, kakao, vaniljsocker och salt.
    6. Tillsätt det smälta smöret och vispa väl.
    7. Krossa den mörka chokladen och blanda ner i smeten.
    8. Häll all smet i formen och grädda 17–22 minuter beroende på din ugns effekt. För att vara säker på att få en kladdig konsistens bör du känna med en sticka redan efter 15 minuter. När smeten inte längre fastnar på stickan är kakan klar.
    9. Ta ut kakan och låt svalna i cirka 5 minuter innan du hyvlar på ett ca 1 mm tjockt lager nougat. Nougaten smälter och när den har stelnat är kakan färdig att servera med vaniljglass eller vispgrädde.
  • uppsala

Junip: det finns inget recept men jag tar bara o lägger ihop allt på tallriken: färsk pasta, delade coctailtomater o lite soltorkade (utan olja), klickar på några teskedar fraiche, ev pesto, på med mkt parmaskinka i strimlor samt ruccola o parmesan och flingsalt o peppar. Urenkelt men har blivit vår fredasgfavorit då vi inte orkar laga ngt. Jag äääälskar parmaskinka.

Grattis på årsdagen!

• Junipingla

Uppsala: Den gjorde min mamma på senaste familjemiddagen!!! URGOD!!!!! Åhhh ska be henne göra den nästa söndag när det är dags för nästa familjemiddag =)))

Pastan lät god!!! Får göra den en dag!

Annika: jaså? vardå, på Coop Konsum vid 17-17.30 tiden??

• metallgem

Uppsala, visst är parmaskinka hur gott som helst!! Vi hade ju bl.a. parmarullar på dopet och skivad parmaskinka, den skivade fick vi massor över av, snacka vilka goda frukostmackor jag haft denna veckan!

Skönt att Mois blev glad på simmet iaf! Hade ni mysigt?

Måste ner till den nya affären!

A är jättehängig, lilla snutte.. Hostar och fräser.. Nu sover hon iaf gott.
    Vi försökte pigga upp henne innan ikväll, K hoppade fram med henne och sa "bu" och jag lekte rädd, ja, ni vet. A blev skitledsen och började storgråta.. gissa om vi kände oss som usla föräldrar!

Ha en trevlig helg! Kram på er!

• PcoBella

God morgon!!

Vet ni vad!!!!

Alice vände sig från rygg till mage imorse!!! Igår gallskrek hon när jag lade henne på mage...men idag passade det tydligen att ligga på mage!!!!

Stora killen är sjuk....mao blir det ingen shoppingrunda på Väla idag. Hade planerat att vi skulle till Ikea mm. Stackarn ligger bara i sängen och orkar inget! Ska ner och hämta några filmer till honom!

Nä...nu ska jag fylla i points och sen ska det städas!

Ha de...

• metallgem

Hej tjejer!

Idag flög en geting förbi på altanen! Våren är på "G"!
    Ha en skön dag!

• PcoBella

uppsala- ooooo reagerade inte förrän nu...(lite slow idag) det var mig ingen dålig chokladkaka!! Den måste vi testa en dag! (undrar hur många points/port??)

• lyckliga snäckan

Uppsala: Kakan lät superduper smarrig.

Igår gick vi med närmaste familjen på oasen fondue restaurang. Mindre lyckat med trött bebis. Hon var ledsen nästan hela tiden. (Jag höll henne,matade henne... gick ut och gick med henne i vagnen)Inte förrän det var dags att gå hem somnade hon förstås. Då hade jag och mormor och morfar varit ute vars en sväng. Inte alls kul faktiskt.

Sen gick vi hem till oss och åt chokladkaka med mörk chokladtryffel på.
    Mannen fick fallskärmshopp i present. Han är lyrisk ; )

• metallgem

Nä, restaurangbesök är inte som innan barn direkt..

Fallskärmshopp! Jag hoppade fallskärm på min möhippa, det är fantastiskt!! Var ska han hoppa? Eslöv?

Svar på tråden Forts. Helsingborgsmamma i höst/vinter del 3!