• Anonym (Hjälp)

Hjälp att "trolla bort" blöjbak

Kan någon ge bra tips om kläder som "trollar bort" blöjbakar?

Har en dotter (14) som av medicinska skäl måste använda blöja under en period och hon vägrar börja skolan på måndag eftersom hon är jätterädd att det ska synas att hon har blöja på sig. Vi har ju prövat och jag tycker inte det syns alls men hon säger att alla kommer att se. Jag föreslår kjol i stället för jeans och kanske bylsig tröja över. Andra tips? Tights är nog inte så bra *S*

• Svar på tråden Hjälp att "trolla bort" blöjbak
  • Anonym (Hjälp)

Konichiwa girl, tack för tipset, jag ser ju att det finns andra modeller också. Hon kanske bara slentrianvalde något hon ofta skrev ut. Och den är faktiskt lite pinsamt "bebislik".

• Anonym (känsligt)

Ja en del har ingen aning om vad det finns för blöjor att välja på. En del av mina brukare tultar runt som jättebebisar fast de inte skulle behöva bara för att ssk:n inte orkar bry sig. ELakt för det är skämmigt för dem. Mest för männen tror jag.

• Anonym (Hjälp)

Nej fy vad taskigt, men kan du inte göra något åt det då? Men varför menar du att det skulle vara jobbigare för män än kvinnor att ha blöja, det förstår jag inte?

• Flygfotogen

Du behöver ju inte berätta alla detaljer för rektorn. Ett intyg från Urolog borde ju få flickan sjukskriven och sen kan ni fixa undervisning hemma? Om hon inte vill riskera något i skolan. Att berätta för en 25-årig manlig lärare skulle inte jag heller vilja och inte detaljer heller men hör med urologen. Det kan knappast vara första gången något sådant här händer en ung tjej så de vet nog hur man ska gå tillväga för att få hemundervisning isåfall.

• Anonym (Hjälp)

Marsch: Jag kan gärna ögöra det men jag kan inte göra det mot hennes vilja, eller hur. Det vore ju att lämna ut henne alldeles.

• Flygfotogen

Jo det kan du egentligen göra för du är hennes förälder och hon är minderårig. Du ska göra det som är bäst för henne i alla lägen. Du behöver inte lämna detaljer till rektor och lärare men jag tror att det vore bäst om ni fick intyg från urolog för urologen vet ju garanterat redan hela problemet. Även barn kan sjukskrivas. Pinsamt, visst, men de har tystnadsplikt och du får förklara för flickan att det är ett övergående problem hon har. Jag tror hon skulle få det värre om hon blev påkommen med blöja i skolan i en sånhär känslig ålder än om man försöker få hemundervisning tills problemet är över.

• Flygfotogen

För övrigt vill jag kommentera: "Som lärare skriver man inte på ett papper som berör tystnadplikt, men självklart berättar man inte för vem som helst om sina elever."

Jag pluggar till lärare och jag har skrivit på massor med papper om tystnadsplikt på varje ställe jag varit på, både som praktikant via barn och fritidsprogrammet och på lärarprogrammet. Tystnadsplikt råder men i olika grader.

• Anonym (Hjälp)

Ja du kanske har rätt. Jag ska prata med henne sedan.

• Stålmamma

det e ju jätte mode nu att ha ser ut som klänningar omlott med jens under finns hur många snygga såna där som hellst på veromoda

• Pysse

Det är visserligen fult att ljuga - men här tycker jag man kan få ha en nödlögn. Kan inte dottern få plugga hemma för att hon skall opereras och ni vill inte att hon skall bli förkyld innan dess ?

Svar på tråden Hjälp att "trolla bort" blöjbak