• Diwa

Akvaristik

Tråden för oss med akvarier...

tipsutbyte, skötselråd eller bara för att visa upp våra gatukorsningar?

Mitt Akvarie: 110 liter, med värmare, pump osv

fiskbestånd just nu:
    11 Neontetror
    6 Fantomtetror
    3 Indian platy
    3 röda platy
    4 Regnbågsmolly
    2 pansarmalar (Corydoras Aenus och corydoras Paleatus)
    3 amanoräkor

en paleatus dog ganska omgående efter att de kommit hem så hmm den simmar i fiskhimlen eller nåt

just nu väntar vi yngel på 2 av platyna och på regnbågsmollyn

är dessutom tämligen säker på att det inte är några regnbågsmollyn eftersom de bilder jag hittat på nätet gör att jag misstänker att det är platyn de med (tuxedo) nån som vet hur man ser skillnad på könen eller har bilder på regnbågsmolly eller indianplaty?
    I'm a Bitch, I'm a Mother, I'm A Child and much Other *asg*
  • Svar på tråden Akvaristik
  • tendre

Hoppar in i tråden och hoppas hoppas att ngn här kan ge mig lite råd om vad jag ska göra med mitt akvarium!!! Så här ligger det till: Min som som är 2 år har under en längre tid på ngra månader roat sig med att stoppa ned grejer i akvariet. Exempel på vad han stoppat ned är: pappersnäsdukar, brödbitar, småprylar som han hittat etc. med följden att det ser _för jäkligt ut_ i akvariet.

Jag har tejpat igen hålen för att han inte ska göra så, men tejpen river han bort hela tiden. Alla små mikroskopiska pappersflagor yr omkring när jag städar akvariet och verkar aldrig gå att få bort och det ser ut som en algbomb briserat. Vad fasen ska jag göra??? Har MASSVIS med mörkgröna slemmiga alger som bara förökar sig. Kan jag få det fräscht igen? Måste man starta om hela akvariet nu? Hur få bort alla mörkgröna slemmiga alger??? Alla växter är täckta av mörkgrön kompakt "massa" numera.Karet är på 60 l. *HJÄLP HJÄLP*

• Tinette

Har du filter pump som ränsar bort alger? algätare? malar?
    Hur gammal e pojken? Säja ajja bajja det vet våran tös

• M73

tendre; sök på "cyano" det är förmodligen sånna gröna alger du fått. Tydligen skall tetra general medic tonic bita på det men jag har inte testat.
    Sedan är det väl bara örnkoll som gäller för att stoppa sonen från sin nya hobby.

• tendre

Tinette- jag _hade_ en ancistrus, men den dog. Jag har en fluval 2 filterpump, den är okej.

M73- jag tror också att det är cyanoalger jag fått. De är väl jättesvåra att bli av med har jag för mig? Gah- jag vet inte om jag ska tömma karet och börja från början igen?! Det här känns oöverstigligt! Tror förresten jag har den där tetra medicinen någonstans i mina gömmor. *fler tips uppskattas*

• Tinette

Någon av fisk honorna håller på att föda vet ej vem hur kan man se vem det e? såg ett litet yngel men han ej få upp den nu vet jag ej var den e

• Diwa
    tisteln skrev 2007-02-26 11:38:24 följande:
    Så du bor i E-tuna och åker till Falun och Borlänge? Det är långt att åka. Å andra sidan så åker jag till Butgatan 11, Norrköpings Akvarier (Arken), där jobbar Tony - han är riktigt bra!!
    näää
    åker från falu såklart...missade att man skulle vara från E_tuna
    tendre skrev 2007-02-26 13:40:41 följande:
    Tinette- jag _hade_ en ancistrus, men den dog. Jag har en fluval 2 filterpump, den är okej. M73- jag tror också att det är cyanoalger jag fått. De är väl jättesvåra att bli av med har jag för mig? Gah- jag vet inte om jag ska tömma karet och börja från början igen?! Det här känns oöverstigligt! Tror förresten jag har den där tetra medicinen någonstans i mina gömmor. *fler tips uppskattas*
    mata mindre...

och gör vattenbyten ofta ofta
    ~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Polysperma

har ingen erfarenhet av yngling så tyvärr kan jag inte hjälpa dej.

hade jag fått invasion av den algen så hade jag nog "startat om" karet...
    dvs gjort rent så mycket som möjligt å i med helt nytt vatten+ aquasafe.
    skippa algätare och köpt en snigel model stor. dom ska tydligen va effektiva men tänk på att täcka alla hål för dom är rymmningsbenägna.

ang sonen så ja du....... var glad så länge han stoppar i å inte plockar ur *minns det ljuvliga uppvaknandet med ett gäng guppy på kudden brrrrrrr*

min dotter har fått ett eget kar som hon pysslar hej vilt med plus att dom har akvarium på dagis så jag tror *peppar peppar* mycket av aja baja kommer där ifrån.

är jätte svårt det där med akvarium å små barn....... kanske kan ni om ni ändå ska "starta om det" ställa det högre upp?

vi hade ett gammalt linneskåp alá 60-tal som var typ 1,40 högt som vi hade vårt 300 liters kar på.

exet fick vackert välja mellan att ställa det på linneskåpet eller hiva ut det efter mitt uppvaknande med halv döa guppysar

• Diwa
    Tinette skrev 2007-02-26 14:35:04 följande:
    någon som kan svara?
    bilder?
    ~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Tinette

kan ej ta kort på dom förutom med mobilen men det blir så suddigt man ej kan se

Svar på tråden Akvaristik