• Diwa

Akvaristik

Tråden för oss med akvarier...

tipsutbyte, skötselråd eller bara för att visa upp våra gatukorsningar?

Mitt Akvarie: 110 liter, med värmare, pump osv

fiskbestånd just nu:
    11 Neontetror
    6 Fantomtetror
    3 Indian platy
    3 röda platy
    4 Regnbågsmolly
    2 pansarmalar (Corydoras Aenus och corydoras Paleatus)
    3 amanoräkor

en paleatus dog ganska omgående efter att de kommit hem så hmm den simmar i fiskhimlen eller nåt

just nu väntar vi yngel på 2 av platyna och på regnbågsmollyn

är dessutom tämligen säker på att det inte är några regnbågsmollyn eftersom de bilder jag hittat på nätet gör att jag misstänker att det är platyn de med (tuxedo) nån som vet hur man ser skillnad på könen eller har bilder på regnbågsmolly eller indianplaty?
    I'm a Bitch, I'm a Mother, I'm A Child and much Other *asg*
  • Svar på tråden Akvaristik
  • Diwa

aha

hur fiskar du upp dem?

håven klämmer ju livet ur dem och dessutom är det ett aber att få ur dem?

jag jagade mian med decilitermått och plastmugg

fast nu jagar jag inget mer...skrämmer ju slag på övriga innevånare
    Fantomentetror är roliga saker...när håven går ner i vattnet blir de likbleka och tappar all färg tills håven är ur igen

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Tinette

hahahaha jag har sån där minihåv det funkade men nja har bara sett 4st och fångat dom men nu e det dött på yngel kanske kommer mera sen när man ej bevakar karet

• Polysperma

kommer nog bara du inte stör i karet, tror det är mer stressande om man jagar yngel för yngel än tar en drös på en gång.

• Tinette

har bara 4 yngel sen igår och finns ej fler emn det e en gåta vem som fått dom då alla honorna fortfarande e tjocka :-S

• Diwa
    Tinette skrev 2007-02-27 09:09:43 följande:
    har bara 4 yngel sen igår och finns ej fler emn det e en gåta vem som fått dom då alla honorna fortfarande e tjocka :-S
    kommer nog flera:D

og tre dar från första ynglen till fullständig invasion...

mina platyn är fortfarande feta...men gissar att det lär vara ett under om några fler yngel överlever eftersom platyna och mollyna nu är tbx i stora karet
  • Tinette

aha oki du har dom inte i speciellt annat kar

• M73

Tycker platy etc alltid är feta... Ha koll på den svarta fläcken vid stjärtfenan. När den är stor och mörk närmar det sig yneldags

• Diwa
    Tinette skrev 2007-02-27 21:16:36 följande:
    aha oki du har dom inte i speciellt annat kar
    joppe...10-20 mollyyngel och 30-40 platyyngel

sen gav jag upp
    de som var kvar i tankarna är nog fiskmat nu och de som kommer lär få kämpa för överlevnad...är ju ingen som vill ha platy ju...mollyna var lättare fast de är väldigt vanliga...

annars är enda erbjudandet nu en som vill ha yngel till levandeföda

noway jose

men självklart kommer jag väl göra nåt försök att fiska upp eventuella yngel...har ju ett 54kar som de kan gå i...men tänker inte kämpa med yngelboxar och passande

om kampen börjar bygga skumbo så hmm är det en annan sak

men å andra sidan så har jag tänkt så långt redan...när tanterna gjort sitt får de tillfälligt flytta ner i stora karet...och när Blixten gjort sitt snor jag ynglen och hivar ner i yngelkaret...

Kamp är lättare tom zoo tar emot dessa ju...(men jag är inte helt säker på att jag vill lämna in dem där...)

men finns ju annonsplank ifall det skulle hända
  • Tinette

hur kunde du se skillnad på fiskyngeln? hade du mamman i ett födelse kar?

• Diwa

mollyynglen är nästan dubbelt så stora trots att deras mammor(vet inte vem av de fyra som fött) är hälften så stora som platyhonorna

mina mollys är ju regnbågs(guld/svarta) så ynglen är ju då också svarta med mer eller mindre guldigt

platyna jag har är röda samt sunset(gula med röda tecken) och deras yngel är ljustgula allihopa utom ett som har aningen rött på sig...

så fetto har mao inte fött och de andra två har aldrig varit feta...så det måste vara de två sunset som ynglar

vad har du för fiskar i just det karet?

Svar på tråden Akvaristik