• Diwa

Akvaristik

Tråden för oss med akvarier...

tipsutbyte, skötselråd eller bara för att visa upp våra gatukorsningar?

Mitt Akvarie: 110 liter, med värmare, pump osv

fiskbestånd just nu:
    11 Neontetror
    6 Fantomtetror
    3 Indian platy
    3 röda platy
    4 Regnbågsmolly
    2 pansarmalar (Corydoras Aenus och corydoras Paleatus)
    3 amanoräkor

en paleatus dog ganska omgående efter att de kommit hem så hmm den simmar i fiskhimlen eller nåt

just nu väntar vi yngel på 2 av platyna och på regnbågsmollyn

är dessutom tämligen säker på att det inte är några regnbågsmollyn eftersom de bilder jag hittat på nätet gör att jag misstänker att det är platyn de med (tuxedo) nån som vet hur man ser skillnad på könen eller har bilder på regnbågsmolly eller indianplaty?
    I'm a Bitch, I'm a Mother, I'm A Child and much Other *asg*
  • Svar på tråden Akvaristik
  • Tinette

i det karet är molly (dalmantin,black,silver),platy (röd),guppi,zebra fisk,nyåntetra.
    alla jäkla hon fiskarna e på tjocken här gahhh

• Diwa

neonerna är det inte...de är romspridare...och de tvivlar ja på att du får å leka..feta är de ändå om man ger dem mat

Zebrafisk är också romspridare

hade det varit mollyyngel hade de varit runt 10mm och färgade någorlunda som föräldrarna

Platyyngel borde varit lätt röda/orangetonade eftersom du som jag har röd platy

så jag håller på guppyyngel..de är små, grå eller ofärgade och inte stora kullar som platyna

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Tinette

jaha guppy ja hm dessa e genom skynliga men man anar en liten ljus färg av ljus gul typ
    Jo du tetrorna 2 st e enormt stora på magen det syns.

• Diwa

mm..fast ja har nog inte hört talas om nån hobbyakvarist som lyckats få neoner att leka och klara rommen tyvärr...

fast det har jag inte vågat säga till sonen som säger samma sak...han har två neoner som är lite fetare...

Guppyyngel kan ha färg...och de utvecklas snabbt, åtminstone vad jag minns(den här gången har jag vägrat guppys...)

de är hejare på att bli många nämligen

fast de är grymt fina
    allra helst om man bedriver nån form av selektiv avel på dem...

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Mandarin

Nu har jag fråga ett ficka på jobbets mormor om vi inte kunnde byta lite guppy yngel när de är tillräckligt stora. Hon hadde visst ett 50 tal hemma så jag hoppas att det bra. För genernas skull manar jag.
    Mormodern skulle fråga föräldrarn så nästa tisdag när jag jobbar på den förskolan får jag svar. Hoppas hoppas
    Vår andra gyppy hon är också tjok vi får se om hon har något annat än mat i magen. Det skulle vara kul då hon har en teckning.

Var finns det annonsplank? hälls då för Linköpings kommun men så spesifikt kanske det inte finns.

• Mandarin

Min kampfisk hona är nu väldigt rund om magen. Förmodligen rom... vad gör jag nu?

• Polysperma

mandarin: bara att vänta, har hannen gjort ngt skumbo? annars kan du flytta över hannen och honan i ett eget kar där dom får va i fred typ 15cm vatten och flytväxter plus lite lummiga växter på botten..... sen när honan släppt romen så släpper du tbx henne i det andra karet ch låter hannen sköta äggen.
    en vecka efter att ynglena kommit så ska du ta bort hannen.

http://www.kampfisk.just.nu/ toppen sida, titta under odling där finns massa tips.

• Polysperma
    scalar.jpg

ngn som har ngn teori om varför ryggfenan helt plötsligt delat sej på min scalar från helvetet? på kvällen vid sista kollen var den hel, på morgonen vid första kollen så var den delad? hmmmm den där scalaren kommer bli min akvarie undergång känns det som, "han" gör allt man inte ska
  • Issal

Hej. Jag har ett 100l akvarium med tre scalarer, 4 silvertetror och 4 röda platy och en algätare. Mina platy har börjat se dåliga ut de blir magra och ligger mycket vid botten alt. ytan. någon som vet vad det kan vara?

• Polysperma

gör ett delvattenbyte på 50%, i med salt (ektozon= web.telia.com/~u40308146/ektozon.htm ) och höj tempraturen ngn grad.

Svar på tråden Akvaristik