• Aurora83

Typiskt manligt, typiskt kvinnligt

Hej,

Skulle va kul att höra från olika både män o kvinnor vad som anses typiskt manligt/kvinnligt.

Kan börja:

Igår kväll sa min sambo att d låg något under mattan i hallen (han stod då där o såg "bucklan")
    Jaha ok säger jag. Inge mer med det.
    I morse när han ska gå och jag står i badrummet ropar han igen "D e nåt under mattan"
    Ja älskling du sa d igår svarade jag då. Han fattar vinken o säger jag ska se va d e o tar fram d.

Typiskt manligt att se nåt på golvet som nte ska ligga där o inte plocka upp d.

Haha tyckte han va jätte gullig iofs men ändå=)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-11 18:55:51:
    På allmän begäran så har ja nu startat en ny tråd som förhoppningsvis inte svider i folks ögon

www.familjeliv.se/Forum-5-97/m16148145.html

• Svar på tråden Typiskt manligt, typiskt kvinnligt
  • lollajapp

Nää riktigt säker är jag inte kanske måste dna testa honom så jag får ett korrekt svar.

• gosh

Typiskt kvinnligt: Dansa balett, gå ut på krogen för att dansa

Typiskt manligt: Spela hockey, gå ut på krogen för att ragga

• lollajapp

Jo faktiskt så vågar han det, fattar inte varför då jag är nästan helt okunnig om tekniska prylar. vet ju iallafall vart knappen på skärmen finns men det är väll det enda.

• Tina B

Någon som har sett "Grottmannen" med Brasse Brännström? För er som faktiskt ser det komiska i mäns och kvinnors olikheter (stereotyper) - se den! Ni andra - det är absolut ingenting för er! Jag hade så ont i magen efteråt av skratt att jag fick träningsvärk!

• Rokka Jill

Typiskt kvinnligt: Pressa in brösten i push up bh o megaspacklad varje dag.
    Så fort denna typen får barn är det mjukis o utan bh o t-shirt som gäller..

Dessutom är det typiskt kvinnligt att aldrig erkänna fel.

Det är typiskt kvinnligt att när argomenten tar slut så blir det personligt "jag har faktiskt gått på den o den skolan o har läst den o den utbildningen"

Typiskt manligt är "antingen eller" Antingen är mannen en toffel o har inget att säga till om hemmet.. huvudsaken han kommer hem till sin "hemmafru" med lönelappen..

Eller så är det precis tvärtom.. Fenomen ett ser jag tydligt.

Typiskt manligt är att gnälla över hur mycket kvinnan gnäller..

Typiskt manligt är att bli DÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖDsjuk.. vid en förkylning..

• gosh

hmmm vad är det för skräp du hittat lollajapp? :)

• gosh

Rokka Jill en man som gnäller är ingen man, det är en kärring

• studenten

Tina B:

För att kalla det vetenskapligt bör du väl satsa på en avhandling? Skämt åsido, givetvis finns det inte utrymme för vetenskapliga texter här.

Det jag ser som problematiskt är inte att du inte kan ge mig en avhandling i ämnet utan att den forskning som finns inte stödjer det du påstår. Att skämta på det sättet som görs i tråden är ett sätt att återskapa stereotyper och fördomar.

• studenten

Forts:

Stereotyper verkar kanske harmlösa men vi formas av dem, vare sig vi vill eller inte.

• capybara

"Testosteron har en hel del påverkan på beteende. Exempelvis dominansbeteende, män har kraftigare dominansbeteende jämfört med tjejer.
    Det finns kvinnor som tänker lite som män, det beror på att de blivit utsatta för mer testosteron i början när de låg i mammas mage. Det är där hjärnan väljer riktning (om den skall bli mer manlig eller kvinnlig). Manligt och kvinnligt beteende är inte helt könsbundet alltså."

Men alltså! Man kan ju BYTA beteende och sätt att vara! Det är inte alls spikat redan från födseln. Hinner inte dra några exempel, men jag vet att det är så och den som säger något annat ljuger.

Svar på tråden Typiskt manligt, typiskt kvinnligt