• Aurora83

Typiskt manligt, typiskt kvinnligt

Hej,

Skulle va kul att höra från olika både män o kvinnor vad som anses typiskt manligt/kvinnligt.

Kan börja:

Igår kväll sa min sambo att d låg något under mattan i hallen (han stod då där o såg "bucklan")
    Jaha ok säger jag. Inge mer med det.
    I morse när han ska gå och jag står i badrummet ropar han igen "D e nåt under mattan"
    Ja älskling du sa d igår svarade jag då. Han fattar vinken o säger jag ska se va d e o tar fram d.

Typiskt manligt att se nåt på golvet som nte ska ligga där o inte plocka upp d.

Haha tyckte han va jätte gullig iofs men ändå=)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-11 18:55:51:
    På allmän begäran så har ja nu startat en ny tråd som förhoppningsvis inte svider i folks ögon

www.familjeliv.se/Forum-5-97/m16148145.html

• Svar på tråden Typiskt manligt, typiskt kvinnligt
  • Bonanza
    Muminski skrev 2007-01-11 18:42:59 följande:
    Sorry, glömde skriva att jag refererade till Mikkels inlägg nr 72.OT. En sådan jämförelse neger vs vita är väl ändå inte samma sak? Då kan man jämföra det med fördomarna:typiskt skånsk fett o drygt  eller norrländskt tyst och sävligt?Trådstarten handlade ju om manligt och kvinnligt. Vilket enligt min mening och erfarenhet oftast har stora skillnader som i sin tur är rätt lika om ni fårstår hur jag menar.Ja sandlådan är nog en bra plats för denna tråd Ditt liv är ett resultat av dina val.
    Det är exakt samma sak som med svarta och vita, eftersom det inte finns någon seriös forskning som visar att det finns klarlagda skillnader mellan män och kvinnor förutom det fysiska. Så din mening och erfarenhet leder dig tyvärr riktigt fel.
    Vi kommer klara vad som helst, vi ska aldrig säga nej.
  • Tina B

*suckar djupt*

Ingen säger väl att alla måste bete sig på ett visst sätt. Stereotyper är just stereotyper och ofta har de gjorts "än starkare än orginalet". Även om man inte känner igen sig i allt så kan man väl ändå finna någonting man känner igen? Och även om det inte stämmer på just mig så kanske jag kan se att det stämmer på någon annan? Det är ju just igenkänningsfaktorn som gör att man tycker det är roligt ... om det nu inte är så att man vill att män och kvinnor skall vara lika vad gäller allt och alltid. Jag tycker de flesta stereotyper är roliga - Herman Lindqvists böcker t ex tycker jag är underbara där han driver med "svenskheten". Min man håller just nu på och läser "Män är från mars och kvinnor från Venus" och tycker det är jätte bra. Själv har jag inte läst den än men kan knappt vänta!

Det är synd att inte den här tråden fick vara det TS ville - en tråd med dråpliga inslag om kvinnligt och manligt.

• Filippinan

Om du tycker att mina åsikter skapar dålig stämning får det stå för dig. Jag säger som jag tycker.

The more you ignore me, the closer I get
  • Aurora83

Jag har nu bett att få flytta tråden elelr stänga den eftersom vissa människor anser sej vara Gud o bestämma va vi andra ska tycka e kul.

Man måste kunna skratta åt saker. Jag sitter inte o skriver att män ska ha bättre lön eller inte.. Jag ville bara höra lite från allmänheten va dem ansåg typiskt manligt o kvinnligt.

Men jag kan även säga att ja tänker inte tvinga min dotter om ja får en sån att leka med bilar och ja tänker inte heller tvinga sonen att leka med dockor om dem inte själva väljer att leka me d för att få "bättre jämställt mellan könen" o radera ut d sk "stereotypa"

• Muminski

Bonanza, i min värld är många av dessa skillander sanna. Jag känner mer samhörighet med kvinnor än med män, vi pratar på olika sätt och vi umgås på olika sätt. Så är det här.
    Återigen så är det ju olika, men tydligt nickar väldigt i samförstånd många ggr och varför är det så smärtsamt för dig att man kan göra så?

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • capybara

Oj! Jag fick den gamla "feminister har ingen humor". Det var ett tag sen! Tack Cokkie!

• Filippinan

Kaiza: du är EN människa. jag är EN annan och jag umgås precis lika bra med båda könen, men har flest manliga vänner. kanske ska vi sluta dra generella slutsatser utifrån minimala underlag?

The more you ignore me, the closer I get
  • Cokkie
    capybara skrev 2007-01-11 18:47:11 följande:
    Oj! Jag fick den gamla "feminister har ingen humor". Det var ett tag sen! Tack Cokkie!
    ROFL
  • Bonanza
    Muminski skrev 2007-01-11 18:46:55 följande:
    Bonanza, i min värld är många av dessa skillander sanna. Jag känner mer samhörighet med kvinnor än med män, vi pratar på olika sätt och vi umgås på olika sätt. Så är det här. Återigen så är det ju olika, men tydligt nickar väldigt i samförstånd många ggr och varför är det så smärtsamt för dig att man kan göra så? Ditt liv är ett resultat av dina val.
    Smärtsamt är det inte att du finner gemenskap med kvinnor mer än med män. Men jag blir mäkta irriterad om du förutsätter att jag/min man/min son ska vara och bete oss på ett visst sätt, beroende på vad vi har mellan benen. Och eftersom den här tråden går ut på just sånt trams, är det klart att jag reagerar!

TinaB - som sagt: hade det varit kul med "så är negrer" och så vidare?
    Vi kommer klara vad som helst, vi ska aldrig säga nej.
  • Muminski

Bonanza, säger du det? Ska du säga att jag har fel? Vem är du att bedöma mig och mina åsikter?

Det finns ju lika många "forskningsrapporter" om manligt vs kvinnligt och våra skillnader. Såg en dokumentär om detta när man gick in på varför så många homosexuella män hade påfallande kvinnliga drag och beteenden och likandant med homosexuella kvinnor som hade markanta manliga drag och beteenden. Det vart visst mycket vetenskapligt och seriöst.

Så rätt och fel? Nej det finns inte.

Ditt liv är ett resultat av dina val.
Svar på tråden Typiskt manligt, typiskt kvinnligt