• Aurora83

Typiskt manligt, typiskt kvinnligt

Hej,

Skulle va kul att höra från olika både män o kvinnor vad som anses typiskt manligt/kvinnligt.

Kan börja:

Igår kväll sa min sambo att d låg något under mattan i hallen (han stod då där o såg "bucklan")
    Jaha ok säger jag. Inge mer med det.
    I morse när han ska gå och jag står i badrummet ropar han igen "D e nåt under mattan"
    Ja älskling du sa d igår svarade jag då. Han fattar vinken o säger jag ska se va d e o tar fram d.

Typiskt manligt att se nåt på golvet som nte ska ligga där o inte plocka upp d.

Haha tyckte han va jätte gullig iofs men ändå=)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-11 18:55:51:
    På allmän begäran så har ja nu startat en ny tråd som förhoppningsvis inte svider i folks ögon

www.familjeliv.se/Forum-5-97/m16148145.html

• Svar på tråden Typiskt manligt, typiskt kvinnligt
  • lollajapp

Typiskt kvinnligt måste ju vara att klaga på männen.

Min sambo kommer inte ens ihåg vart sonens kläder finns (kanske i garderoben där de alltid har legat), han måste fråga varje gång.

Plocka undan är han jätte duktig på förutom just den där sista grejen på bordet som han inte ens verkar se.

pappa skyller på katten eller att det spökar om han inte hittar saker i sitt eget hus (han lever alltså själv med sin katt). Senast beskyllde han katten för att ha slarvat bort skruvdragaren(som om katten skulle orka bära den ens)

• studenten

Men om någon föds som biologisk kvinna och sedan inte är "kvinnlig", är det inte längre en kvinna då?

• Skarpa
    Bonanza skrev 2007-01-11 15:50:20 följande:
    Man får inte skriva bara "suck", så jag får väl lägga till lite mer då.Suck! för att folk faktiskt tror att det finns såna här larviga skillnader.Suck! för att man skrattar åt dessa påhittade skillnader.Suck! för att jag precis insåg hur jäkla lång tid det kommer ta innan världen blir jämställd!Vi kommer klara vad som helst, vi ska aldrig säga nej.
    Suck! så rätt du har
    ...men JAG har kul, i alla fall!
  • studenten

Aurora83 skrev:

"Denna tråd va inte till för att gnälla så bespara mej detta tack...
    har du inget du anser e typiskt manligt o kvinnligt så varför skriva alls..."

Varför vi ska skriva trots att vi inte håller med dig? Därför att den här typen av tal skapar fördomar som inverkar negativt på människor. I ett forum där många medlemmar har barn är det rimligt att anta att de som läser det du skriver har ett visst inflytande över barn. Det är inte acceptabelt att uppfostra människor till trångsynta varelser som inte kan reflektera över sina egna fördomar. Den här typen av tråd bidrar till en mer intolerant och respektlös värld, oavsett hur mycket humor du hävdar att det är.

• Tina B

Men jösses då! Det är väl ingen här som på fullaste allvar tror att tex min pappa verkligen tror att min mamma har gömt alla saker. Vi skrattar ju bara åt typiska saker ur vardagen. Jag tycker det är för bedrövligt att man inte skall kunna skämta om och se det humoristiska i skilnader mellan kvinnor och män även om det är stereotyperna man skrattar åt. Jag är väldigt trött på att allt förvandlas till "jämnstäldhet". Var i ligger det ojämnstälda att skämta om manligt och kvinnligt? Faktum är att vi är män och kvinnor och faktiskt så fungerar våra hjärnor lite olika. Varför inte acceptera våra olikheter och focusera på saker som bör vara jämställda som lika lön för lika arbete, arbetsfördelningen i hemmet etc.

• gosh

Typiskt kvinnligt tyckande: Män och kvinnor är likadana

Typiskt manligt tyckande: det är skillnad på män och kvinnor

• studenten

Tina B:

"Faktum är att vi är män och kvinnor och faktiskt så fungerar våra hjärnor lite olika. Varför inte acceptera våra olikheter och focusera på saker som bör vara jämställda som lika lön för lika arbete, arbetsfördelningen i hemmet etc"

Har du lust att förklara hur våra hjärnor fungerar olika?

• gosh

studenten:

Jag misstänker att du inte kommer acceptera någon form av förklaring att det faktiskt finns skillnader mellan män och kvinnor så det är nog att ödsla tid.

• Tina B

Jag är ju ingen läkare på något sätt men våra hjärnor är inte bygda på exakt samma sätt. Området som ligger mellan vänster och höger hjärnhalva är större på en kvinna (har jag för mig att det var) och gör att generellt mannan har lättare för att focusera på en sak åt gången, lite djupare medans en kvinna har lättare att hålla många bollar i luften samtidigt.

Svar på tråden Typiskt manligt, typiskt kvinnligt