• Aurora83

Typiskt manligt, typiskt kvinnligt

Hej,

Skulle va kul att höra från olika både män o kvinnor vad som anses typiskt manligt/kvinnligt.

Kan börja:

Igår kväll sa min sambo att d låg något under mattan i hallen (han stod då där o såg "bucklan")
    Jaha ok säger jag. Inge mer med det.
    I morse när han ska gå och jag står i badrummet ropar han igen "D e nåt under mattan"
    Ja älskling du sa d igår svarade jag då. Han fattar vinken o säger jag ska se va d e o tar fram d.

Typiskt manligt att se nåt på golvet som nte ska ligga där o inte plocka upp d.

Haha tyckte han va jätte gullig iofs men ändå=)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-11 18:55:51:
    På allmän begäran så har ja nu startat en ny tråd som förhoppningsvis inte svider i folks ögon

www.familjeliv.se/Forum-5-97/m16148145.html

• Svar på tråden Typiskt manligt, typiskt kvinnligt
  • capybara

BBP, det där har jag redan konstaterat (och fått påpekat!) i den här tråden!

• malin ulrika

...det var väl mera så att det faktiskt VAR en skämt tråd en gång i tiden, och jag är nästan säker på att TS inte menade det som att "befästa könsroller" förtrycka kvinnor och män och allt annat hemskt... Hon råkade forluera sej icke-PK när det gällde "manligt" och "kvinnligt" två ord som inte borde få finnas i ordlistan.
    Tanken var att man kan få (med glimten i ögat) dela med sej av sina näras egenheter, och sina egna kanske också för den delen. Men för att formuleringen inte var "rätt" så blev det en jämlikhets tråd med diverse uppläxningar, det kändes kanske lite jobbigt.

Jag tycker man kan få skoja om att mak*n sätter tillbaka tomma mjölpaket i kylen t.ex. Så länge man inte nämner vad ens partner har för kön så kanske man får...?

Måste man vara så gravallvarlig jämt?

• Filippinan

Först låg tråden under Samhälle, sen under Jämställdhet. Nu ligger den i Sandlådan...

The more you ignore me, the closer I get
  • Filippinan

M-U: att skriva om dråpliga saker som en individ har gjort är en sak. Att därifrån ta steget till att säga att alla andra individer av samma kön per definition därmed gör samma sak är något helt annat.

• malin ulrika

Filippinan , jag tror inte det var nån som menade det så.
    Att ALLA individer av samma kön gör samma sak, alltså.
    Men det här är en utmärkt diskussion att ha i min nya tråd, NÄR "får" man använda orden "manligt" och "kvinnligt"?

• Filippinan

M-U: det finns många exempel i den här tråden på folk som har skrivit saker i stil med:

Min man lägger alltid pussel medan jag räfsar löv - typiskt killar.

• malin ulrika

Filippinan, jo jag vet, men det kanske är för att deras "verkllighet" ser ut så?

Med "typiskt killar" menar jag i alla fall inte att ALLA killar gör så, snarare nått obestämbart "mer killar än tjejer i min erfarenhet".

SAmma sak kan man ju säga om barn:
    "typiskt två åringar att vara trotsiga". Det stämmer ju inte heller på ALLA två åringar, och det tror jag inte det är nån som tror heller.

Men igen, det här är en utmärkt diskussion för ANDRA tråden!

Kan man NÅNSIN använda "manligt" och "kvinnligt" så att det är "OK"?

• Filippinan

Men det är precis det som är min poäng. Man kan inte utgå från enbart sin egen begränsade erfarenhet när man drar långtgående, generella slutsatser om hur människor är.

• malin ulrika

Men just manligt kvinnligt är ju mycket mera "infekterat" än andra liknande saker?
    I alla fall, jag ser din poäng, men jag tycker själv att det blir lite överdrivet "ramaskri" när man säger en sån sak.
    Lite trött på den politiska korrektheten kanske, bara...

Ser fram emot besök i den andra tråden, om när man får använda orden "manligt" och "kvinnligt".

Men jag satte nog en för tråkig rubrik...

• studenten

malin ulrika:

"Kan man NÅNSIN använda "manligt" och "kvinnligt" så att det är 'OK'?"

Ja, om begreppen analyseras först.

Vad är det som är lockande med att bestämma om saker är manliga eller kvinnliga? Det är en uppriktig undran från min sida.

• malin ulrika

studenten,
    svara gärna i den andra tråden!
    Hoppas på en intressant diskussion!

Svar på tråden Typiskt manligt, typiskt kvinnligt