• Aurora83

Typiskt manligt, typiskt kvinnligt

Hej,

Skulle va kul att höra från olika både män o kvinnor vad som anses typiskt manligt/kvinnligt.

Kan börja:

Igår kväll sa min sambo att d låg något under mattan i hallen (han stod då där o såg "bucklan")
    Jaha ok säger jag. Inge mer med det.
    I morse när han ska gå och jag står i badrummet ropar han igen "D e nåt under mattan"
    Ja älskling du sa d igår svarade jag då. Han fattar vinken o säger jag ska se va d e o tar fram d.

Typiskt manligt att se nåt på golvet som nte ska ligga där o inte plocka upp d.

Haha tyckte han va jätte gullig iofs men ändå=)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-11 18:55:51:
    På allmän begäran så har ja nu startat en ny tråd som förhoppningsvis inte svider i folks ögon

www.familjeliv.se/Forum-5-97/m16148145.html

• Svar på tråden Typiskt manligt, typiskt kvinnligt
  • Mikkel räv

Inte riktat till NÅGON enskild här - skulle den här tråden fått finnas här om den hetat
    "Vad är typiskt för svarta och vita?"

Antagligen inte.
    För folk VET att det inte finns några större skillnader.
    För folk VET att det är rasistiskt att skämta om sådant.
    För folk VET att människor är lika mycket värda trots olika etnisk bakgrund.

Men om det handlar om män och kvinnor är det mesta tillåtet...

• Muminski

Jaså, är det?
    Så tycker inte jag. Det blir vad man själv gör det till.

Om jag väljer att känna det som en negativ klang, om jag själv lägger den vikten så blir det så. Säg att någon kommer och suckar för att jag fått motorstopp med bilen..åhh tyyypisk kärring. Om den personen, vanligtvis en man, lägger negativ laddning i det får det stå för honom. Jag ser det inte så, jag bryr mig inte om den negativa laddningen den personen har, det är personens egen. Jag väljer alltid själv hur jag ska reagera och tycka.
    Jag skulle inte ta det som ett förnedrande.

Hur människor reagerar, i detta fall min medtrafikant som blir irriterad och suckar, säger mer om dem själva än om personen de suckar över och kommenterar.

Så summan är: Tycker du att detta är en negativt klingande och kränkande diskussion så får det stå för dig. Om du tycker att det är underförstått att det är kränkande mot jämställdheten är det återigen ditt val att uppfatta det så.

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Mikkel räv

Återigen skriver folk samma medan jag skriver... Bonanza - skönt att veta att di finns!

• Filippinan

Jag tycker att det är kränkande för människorna att stereotyperna om vad som ska vara specifikt för ett visst kön hela tiden återupprepas. Människor är olika. Varför måste vi dela in oss i fack? Och varför skulle det vara roligt att göra det?

The more you ignore me, the closer I get
  • Cokkie
    Filippinan skrev 2007-01-11 18:41:46 följande:
    Jag tycker att det är kränkande för människorna att stereotyperna om vad som ska vara specifikt för ett visst kön hela tiden återupprepas. Människor är olika. Varför måste vi dela in oss i fack? Och varför skulle det vara roligt att göra det? The more you ignore me, the closer I get
    Strunta i tråden då!
  • Muminski

Sorry, glömde skriva att jag refererade till Mikkels inlägg nr 72.

OT. En sådan jämförelse neger vs vita är väl ändå inte samma sak?
    Då kan man jämföra det med fördomarna:typiskt skånsk fett o drygt  eller norrländskt tyst och sävligt?

Trådstarten handlade ju om manligt och kvinnligt. Vilket enligt min mening och erfarenhet oftast har stora skillnader som i sin tur är rätt lika om ni fårstår hur jag menar.

Ja sandlådan är nog en bra plats för denna tråd

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Filippinan

Äh nej, jag väljer att motarbeta det jag inte tycker om istället för att undvika det.

The more you ignore me, the closer I get
  • Bonanza

Varje gång min son möter en människa som har samma åsikter som ni, som tycker att det är roligt med dessa stereotypa skillnader som inte ens är sanna, kommer han få kämpa mot en massa fördomar om hur han ska vara, bete sig, tycka och så vidare.

Är det konstigt att jag som vill mitt bästa för min son, försöker bekämpa detta?

Vi kommer klara vad som helst, vi ska aldrig säga nej.
  • Cokkie
    Filippinan skrev 2007-01-11 18:43:01 följande:
    Äh nej, jag väljer att motarbeta det jag inte tycker om istället för att undvika det. The more you ignore me, the closer I get
    Skapa dålig stämning menar du?
Svar på tråden Typiskt manligt, typiskt kvinnligt