• Aurora83

Typiskt manligt, typiskt kvinnligt

Hej,

Skulle va kul att höra från olika både män o kvinnor vad som anses typiskt manligt/kvinnligt.

Kan börja:

Igår kväll sa min sambo att d låg något under mattan i hallen (han stod då där o såg "bucklan")
    Jaha ok säger jag. Inge mer med det.
    I morse när han ska gå och jag står i badrummet ropar han igen "D e nåt under mattan"
    Ja älskling du sa d igår svarade jag då. Han fattar vinken o säger jag ska se va d e o tar fram d.

Typiskt manligt att se nåt på golvet som nte ska ligga där o inte plocka upp d.

Haha tyckte han va jätte gullig iofs men ändå=)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-11 18:55:51:
    På allmän begäran så har ja nu startat en ny tråd som förhoppningsvis inte svider i folks ögon

www.familjeliv.se/Forum-5-97/m16148145.html

• Svar på tråden Typiskt manligt, typiskt kvinnligt
  • Bonanza
    Tina B skrev 2007-01-11 18:56:16 följande:
    Bonanza, nej jag hade inte tyckt att det var lika kul med "så är negrer" eftersom den debatten är så infekterad. Hade däremot en svart själv drivit om stereotypen svarta från sitt perspektiv skulle jag uppskatta det också. Jag tycker det är roligt med skämt om hur tex svenskar, norrmän, fransmän etc. är. Så länge det inte är negativa påhopp. Varför kan man inte erkänna sina fel och brister och skratta åt dem istället för att vara så allvarlig? Man mår bättre av det, jag lovar!
    Jag kan erkänna mina fel och brister. Men de har inte ett skit att göra med vilket kön jag tillhör. Och det är det saken handlar om. Att vara intelligent nog att inse att man är den man är pga personliga egenskaper, inte pga kön!
    Vi kommer klara vad som helst, vi ska aldrig säga nej.
  • Muminski

Bonanza, det finns motsägelser i det mesta. Världens mest omtalade bok är ju så omtvistad och tolkad i oändliga versioner och så är det med mycket annat.

Du får gärna tro och tolka alla forskningsrön som du vill, och låt mig göra detsamma.

Din famtoning är väldigt aggressiv och hävdande att DU har RÄTT. Jag menar att vi alla har rätt att tycka som vi vill. Peace?

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Bonanza
    Muminski skrev 2007-01-11 18:58:53 följande:
    Bonanza, det finns motsägelser i det mesta. Världens mest omtalade bok är ju så omtvistad och tolkad i oändliga versioner och så är det med mycket annat.Du får gärna tro och tolka alla forskningsrön som du vill, och låt mig göra detsamma. Din famtoning är väldigt aggressiv och hävdande att DU har RÄTT. Jag menar att vi alla har rätt att tycka som vi vill. Peace? Ditt liv är ett resultat av dina val.
    Alla har rätt att tycka som de vill. Och jag har rätt att bekämpa dumma fördomar som kan påverka mitt och min familjs liv negativt! Vilket detta gör.

Och att bibeln är omtalad och omtvistad är väl inte konstigt, mer sagor och bullshit får man väl leta efter?! (Eller talade du om DaVincikoden? )
  • Bonanza

Tina B - ni driver ju inte med stereotyper här, ni befäster dem ju! Stor skillnad!

• capybara

Jag ger upp. Ni vill ju uppenbarligen fnissa om vilka tokigheter de där knasiga karlarna/kvinnorna (beroende på ert eget kön) gör sig skyldiga till. Gör det då. Men tror man att män är från mars och kvinnor från venus blir det lite knepigt att komma och klaga på att män som ligger med många blir beundrade, medan kvinnor kallas slampor, eller att kvinnor generellt tjänar mindre pengar.

Allt hänger ihop. Feminister är tråkiga och fula. Låt oss glömma att kvinnans situation förbättrats enormt de senaste 100 åren och för all del att mansrollen blivit friare. Sånt pratar bara trista fulon om.

• malin ulrika

Filippinan,
    det finns jätteroliga böcker som beskriver hur svenskar är t.ex. Jag tycker det är JÄTTEKUL att läsa.
    Det behöver ju inte betyda att man "gör sej lustig" över ett helt folkslag, kommer inte ihåg boken nu, men den är verkligen på kornet, en massa saker de flesta svenskar tycker är helt "normalt" etc, men när man läser det, särskilt när man läser det på engelska, skrivet som om det var för nn som vill "förstå sej på svenskar" blir det jätteskoj.

Varför får man itne göra samma sak om manliga och kvinnliga saker?

Ingen påstår att ALLA svenskar gör så, som det står i boken t.ex.

Jag förstår poängen, men jag tror mycket av "problemen" med jämlikhet etc är att vi inte kan tillåtas skratta lite om det också.

• Tina B

Bonanza, visst vissa fel och brister kan kanske inte kategoriseras som manligt och kvinnligt. Men många av de "fel och brister" vi har är att återfinna hos många av våra samkönade. Därmed inte sagt alla. I övrigt kan man skämta om andra kvinnliga och manliga drag också, allt är inte fel och brister. Vi är skapta på ett visst sätt. Vem eller vad som har skapat oss sådana kan jag bara spekulera i. Men faktum är väl att män och kvinnor kompletterar varandra? Hade vi alla varit lika så hade den ena inte behövts mer än i fortplantningssyfte - vad tråkigt det hade varit!

• Filippinan

Att säga:

Oj så tokig jag är som står framför spegeln och säger att jag är tjock fast jag inte är det.

HELT OK

Att säga:

Oj så typiskt tjejigt att stå framför spegeln och säga att man är tjock fast man inte är det.

INTE OK

Att tillskriva en massa individer generella egenskaper utifrån fördomar om vad som är könsbundet tycker jag är kränkande. Att säga det förstnämnda skulle vara att erkänna en brist hos sig själv medan det sistnämnda inte är det.

The more you ignore me, the closer I get
  • Bonanza
    Tina B skrev 2007-01-11 19:03:18 följande:
    Bonanza, visst vissa fel och brister kan kanske inte kategoriseras som manligt och kvinnligt. Men många av de "fel och brister" vi har är att återfinna hos många av våra samkönade. Därmed inte sagt alla. I övrigt kan man skämta om andra kvinnliga och manliga drag också, allt är inte fel och brister. Vi är skapta på ett visst sätt. Vem eller vad som har skapat oss sådana kan jag bara spekulera i. Men faktum är väl att män och kvinnor kompletterar varandra? Hade vi alla varit lika så hade den ena inte behövts mer än i fortplantningssyfte - vad tråkigt det hade varit!
    Jag och min man kompletterar varandra ja. Men det har inget med könet vårt att göra. Alltså är vi båda två nödvändiga i den här världen, men som sagt: vad vi har mellan benen spelar ingen roll.
Svar på tråden Typiskt manligt, typiskt kvinnligt