• Aurora83

Typiskt manligt, typiskt kvinnligt

Hej,

Skulle va kul att höra från olika både män o kvinnor vad som anses typiskt manligt/kvinnligt.

Kan börja:

Igår kväll sa min sambo att d låg något under mattan i hallen (han stod då där o såg "bucklan")
    Jaha ok säger jag. Inge mer med det.
    I morse när han ska gå och jag står i badrummet ropar han igen "D e nåt under mattan"
    Ja älskling du sa d igår svarade jag då. Han fattar vinken o säger jag ska se va d e o tar fram d.

Typiskt manligt att se nåt på golvet som nte ska ligga där o inte plocka upp d.

Haha tyckte han va jätte gullig iofs men ändå=)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-11 18:55:51:
    På allmän begäran så har ja nu startat en ny tråd som förhoppningsvis inte svider i folks ögon

www.familjeliv.se/Forum-5-97/m16148145.html

• Svar på tråden Typiskt manligt, typiskt kvinnligt
  • Filippinan

Vilka drifter pratar du om?

The more you ignore me, the closer I get
  • gosh

(om drifter) tänker inte skriva en bok, läs tråden för att få lite exempel

• Cokkie

Typiskt kvinnligt är att stå framför spegeln och säga F*N vad tjock jag är bara för att få en kommentar: "det är du inte alls, du är jättesmal och fin"
    Typiskt manligt: Sitta i soffan och klia sig på B****n som om inget vore naturligare

• Filippinan

Ursäkta men menar ni på allvar att det är så ni ser på kvinnor? Enligt er är 50 % av jordens befolkning alltså varelser som står och säger att de är tjocka bara för att få höra motsatsen?

The more you ignore me, the closer I get
  • Muminski

Detta kunde ju varit en rolig tråd. Jämställdhet i all ära, men vi måste erkänna att vi skiljer oss mellan könen, utan att det på något sätt betyder att det alltid är så eller att den ena är mer värd än den andre. Diplomatiskt nog?

Typiskt kvinnligt: tala indirekt, ex: Åh ett sånt mysigt café! (betyder: stanna jag vill fika där)
    Typiskt manligt: Dricka öl och kolla på sport alternativt spela på trav eller liknande.

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • capybara

Eftersom alla här tror att deras egna hemsituationer är allmängiltiga...

Typiskt manligt: Natta barn, tvätta, gå med återvinning.
    Typiskt kvinnligt: Laga mat, spontanspika upp tavlor, köra båt.

Eller va? Jag fattar noll, tror ni på allvar att alla har det som hemma hos er?

• Pallas

Det jag undrar över är varför det är så viktigt att kategorisera detta? Ännu mer undrande blev jag när jag häromdagen läste en tråd av en nybliven pappa vars nyfödda son kanske egentligen var en flicka, rent kromosommässigt... Förstår ni vilket dilemma? Hur skall man bemöta omgivningens reaktioner när det viktigaste de vill veta är "blev det en pojke eller flicka"? Varför är det viktigt EGENTLIGEN?

Själv hade jag snippa sist jag kollade och känner knappt igen mig ett smack i det som ni oftast kategoriserar som typiskt kvinnligt. Däremot känner jag igen mig en hel del i det som ni kastar in i "typiskt manligt"-facket. Vad betyder det?

Problemet för mig är att jag ser ut som en flicka/kvinna och omvärlden förutsätter därför automatiskt en massa saker om hur jag är och vad jag gillar. När jag då inte passar in i deras fantasier så blir folk förvirrade. En del blir tom rädda och aggressiva! Kan vara värt att fundera lite på tycker jag.

• Cokkie
    capybara skrev 2007-01-11 18:22:57 följande:
    Eftersom alla här tror att deras egna hemsituationer är allmängiltiga...Typiskt manligt: Natta barn, tvätta, gå med återvinning.Typiskt kvinnligt: Laga mat, spontanspika upp tavlor, köra båt.Eller va? Jag fattar noll, tror ni på allvar att alla har det som hemma hos er?
    Kan du inte ha lite kul?
  • Pallas

Cokkie: Det är ju inte det minsta kul, bara jobbigt och unket att hela tiden få höra hur man borde reagera och bete sig, beroende på bad man har för kromosomuppsättning.

• Cokkie
    Pallas skrev 2007-01-11 18:28:57 följande:
    Cokkie: Det är ju inte det minsta kul, bara jobbigt och unket att hela tiden få höra hur man borde reagera och bete sig, beroende på bad man har för kromosomuppsättning.
    Men hallå! ALLA fattar väl att detta inte stämmer på precis alla eller? jag tex står inte framför spegeln och klagar, bara att gilla läget
Svar på tråden Typiskt manligt, typiskt kvinnligt