Vad är sladdbarn
för er?
för er?
Har tre bröder som är 10, 8 & 5 år äldre än mig känns inte som att jag är en sladdis då. Men jag har två lillesystrar som är nästan 8 & 10 år yngre än mig & dom är ju sladdisar tycker jag. Så jag tycker att om det är över 5 år emellan, 6-7 år ungefär, då är det en sladdis. Men det är ju bara ett utryck, inget jag lägger så mycket vikt i.. En tolkningsfråga alltså!
Häxan Jia:
Hahaha, det är sådant som man inte förväntar sig att ens mamma ska säga.
Man vill ju gärna tro att man är en frukt av gudomlig befruktelse, inget annat.Man vill absolut inte tänka tanken att ens föräldrar på något vis skulle syssla med sådana aktiviteter :)
Synd att du just gjorde bort dig i din nya fina tråd, Beckah...
mohahaha!!!
jag är 5 år yngre än min yngsta stora syster...har alltid fått höra att jag är familjens lilla sladdis
Nu har jag fått svar från Språkrådet (f d Svenska språknämnden), de måste kallas auktoriteter på området, eller?!
Så här skrev jag:
Hej!
Det har uppkommit en diskussion om var gränsen går för att ett barn ska kallas för sladdbarn. Somliga påstår tvärsäkert att det är när någon föds tio år efter det senast födda barnet, men en del andra har hört fem år. De lexika och uppslagsverk som tar upp det är mer luddiga, som t ex NE.se som skriver:
sladd`barn subst. ~et, plur. ~, best. plur. ~en
ORDLED: sladd--barn-et
? barn som föds långt efter sina syskon
KONSTR.: (ngns) ~, ~ (till ngn)
HIST.: sedan 1938
Finns det någon fast gräns, vad gäller egentligen?
Många hälsningar
Så här skriver Rickard Domeij som svar:
Nej, det finns ingen fast gräns. Som språkanvändare får man avgöra själv vad som är en rimlig tolkning av "långt efter sina syskon".
Intressant att man kan få jobb på Språkrådet om man är så dåligt allmänbildad, eller vad säger Beckah?
*S* Tänk att en persons bestämda åsikt kan roa å engagera så många.
Tack, Kusin Knase, som rett ut begreppet åt oss!!!!
Nu kan jag pusta ut å anse mig ganska så allmänbildad iaf ![]()
Hej,
jag är helt ny medlem och har med skräckblandad förtjusning just läst igenom hela denna tråd!
Jag blir mest förundrad över hur kraftigt alla reagerar på Beckah82's åsikter, formuleringar och "sanningar"!
Tror ni verkligen att hon menar allvar? Hon driver väl ändå med er/oss?
Eller så måtte hon vara väldigt frustrerad över något annat och sedan hittat en välkommen ventil här...
Hela tråden i sig indikerar ju tydligt att detta med 10 år INTE är så "allmänt vedertaget" och inte heller tillhör det som benämns "allmänbildning".
Innebörden av dessa är ju att en tydlig majoritet av allmänheten, som här representeras av alla i tråden, är överens om/känner till en viss sak.
10 år SKULLE mycket väl kunna vara den oomtvistliga definitionen av sladdbarn,
men eftersom det uppenbarligen inte är allmänt vedertaget behöver ju ett sådant påstående bevisas genom t.ex. hänvisning till uppslagsverk, facklitteratur, statistiska undersökningar etc.
Tills det har gjorts är det ingen som har rätt eller fel i en sån här diskussion;
tvärtom är det öppet för tolkningar och åsikter där ingen har fel, men där alla bör vara ödmjuka inför andras åsikter, tolkningar och frågor!
Att en person i en tråd på nätet skriver ?så ÄR det? och så ska vi alla blint tugga i oss den ?sanning? som gavs ?Nej, det räcker inte.
Ni förstår väl att Beckah82 inte är allvarlig när hon skriver:
"KUL när man får bestämma själv hur det ligger till här i världen! KUL för er att ni kan bestämma själv att solen är grön,
det är 5 år mellan sladdbarn och syskon, flickor har höns mellan benen, potatis växer på träd"
Hon inser säkert den jättelika skillnaden i sina påståenden;
Solens färg går kan ju alla se med egna ögon, och det finns hur mycket litteratur som helst inom astrologi som redogör för dessa faktum.
Detsamma gäller givetvis vad flickor har mellan benen, fast litteraturen hamnar förstås inom anatomi istället för astrologi...
När det sedan gäller potatisen... Samma sak, fast botanik förstås.
Alla dessa är ju ämnen och frågor som lätt får solklara svar i uppslagsverk, facklitteratur, skolböcker etc,
medan påståendet om definitionen av sladdbarn så här långt är var och ens eget påstående/tolkning och inget annat.
Skulle det vara allvar så faller ju Beckah82 på eget grepp: i denna tråden är det ju uppenbarligen Beckah82 själv som mest verkar vilja bestämma saker genom att själv påstå att det är sanningar, för att sedan styrka sina påståenden med argument av typen "det vet ju alla".
Så skulle vi ju alla kunna göra med våra egna sanningar, och styrka våra påståenden med samma "det vet ju alla".
Min egen gissning är att 10 år är den "allmänt vedertagna" definitionen, den vanligaste tolkningen, men att det inte existerar någon korrekt, fastslagen definition av begreppet.
Alltså nästan som med många språkliga eller dialektala fenomen;
det finns ett uttal som är vanligare av ett ord, men andra uttal finns också. Inget av dem är fel...
Skulle Beckah82 faktiskt vara allvarlig, så kan vi likna hennes metoder att debattera och resonera vid debatten från medeltiden gällande hurvida jorden är rund eller platt. Det fanns många som kategoriskt förklarade att jorden var platt, men kunde inte bevisa det utan försökte möjligen bevisa sitt påstående genom att säga "så ÄR det" eller "det vet ju ALLA" eller varför inte "det tillhör allmänbildning att känna till det?. Så småningom kom ju Columbus, och resten är historia...
Den sortens argument är lösa skott; vem som helst kan använda dom för att styrka vad som helst men det styrker ingenting?
Innan ni dömer för hårt: betänk att Beckah82 är 24 år gammal. Vid 24 år bör man i.o.f.s. vara allmänbildad, men man har egentligen inte haft så många vuxna år på sig ännu att bilda sig en rättvis bild av vad som är allmänt vedertaget och inte. Man har uppenbarligen en stark bild, men den får sig nog en törn emellanåt. Man har uppenbarligen ett starkt självförtroende, men ödmjukhet och empati har kanske inte riktigt vaknat till liv ännu. Ju längre man lever och lär, ju fler människor man träffar, möten man har, diskussioner man deltar i, reflektioner man gör, och ju mer spritt geografiskt och inom olika amhällsklasser och åldersgrupper man gör allt detta; ju mer rättvis och sann blir bilden av vad som faktiskt är allmänt vedertaget. Ju fler man har pratat med, ju mer rätt blir bilden!
PS:
Gud finns.
Det vet jag för att så ÄR det.
Det är inget att diskutera.