Vad är sladdbarn
för er?
för er?
Ett sladdbarn är minst 10 år yngre än sitt yngsta syskon. Har jag hört någonstans.
Nä, som sagt, det är lätt att sitta här och håna folk med en egen, högst privat och påhitad definition, när t ex Svenska Akademiens Ordbok, Nationalencyklopedien, Bonniers svenska ordbok, Våra ord, Svensk handordbok, Bra Böckers lexikon eller Bonniers lexikon skriver ett ord om 10 år. Beckah, vilka källor har du som inte jag har räknat upp här?
Vet du ens vad ett faktum är beckah?
Inom kvinnosjukvården (åtminstone i mitt län) räknas man som förstföderska om det gått 6 år eller mer sen senaste barnet förlöstes. Jag skulle vilja tolka detta som att det "nya" barnet är ett sladdbarn.
Självklart har jag ingen källa till mitt uttalande annat än det jag hört och lärt mig från kollegor.
//Molly
det mesta går att ta reda på!
Beckah, ursäkta men du är lite pinsam faktiskt. Inte särskilt vetenskapligt att uttrycka sig som du gör.
Så här har du skrivit:
"Att det är 10 år som gäller för sladdbarn är lika självklart som att hösten kommer efter sommaren och inte efter vintern. Eller ska jag visa källa på det också?"
Eftersom du skriver "också" så tolkar jag det givetvis som att du skriver att du ska ta fram källan till ditt påstående om sladdbarn och 10 år. Annars är det ju bara en gissning. Lika god som någon annan, visserligen, men dock en gissning. Ur ditt eget huvud.
Molly83
Jag har fått höra att sju år efter en förlossning är kroppen som vanligt igen.
Men ja skaffar jag en när sonen är 5 år då är han halvsladdis=)
Jag har en sladdbror,jag var 9 år när han föddes,mina äldre syskon var 10 och 13. När våra föräldrar berättade att vi skulle få ett syskon så sa de att bebisen var ett sladdbarn.
Döm om min förvåning när lillebror kommer ut UTAN sladd.Det var ju innebörden för mig,att han hade en sladd i sig.