• Nilla

Vad är sladdbarn

för er?

• Svar på tråden Vad är sladdbarn
  • Beckah82

Okså menas alltså:

"Är det också en sån där egentligen självklar sak som ni vill att jag ska ange källa för"

♥ Beckah, mamma till Victor 980815 och Lilla Bus i magen -> 070706♥
  • MammaFia
    Molly83 skrev 2007-01-17 12:01:04 följande:
    Inom kvinnosjukvården (åtminstone i mitt län) räknas man som förstföderska om det gått 6 år eller mer sen senaste barnet förlöstes. Jag skulle vilja tolka detta som att det "nya" barnet är ett sladdbarn.Självklart har jag ingen källa till mitt uttalande annat än det jag hört och lärt mig från kollegor.//Molly
    Det där var intressant å nytt för mig. Att man räknas som förstföderska... Kul!
    Varför är det så mycket månad kvar i slutet av pengarna?
  • Kusin Knase

Men då kontrar jag med Nationalencyklopedin, NE.se, där klåfingriga Beckhor inte kan gå in och ändra själva efter eget huvud:

sladd`barn subst. ~et, plur. ~, best. plur. ~en
    ORDLED: sladd--barn-et
    ? barn som föds långt efter sina syskon
    KONSTR.: (ngns) ~, ~ (till ngn)
    HIST.: sedan 1938

• Beckah82

Min bebis är inte ett sladdbarn, det fattas 1 år. Det är bara 9 år mellan barnen. -98 och -07.

• MammaFia
    Beckah82 skrev 2007-01-17 12:04:17 följande:
    Okså menas alltså:"Är det också en sån där egentligen självklar sak som ni vill att jag ska ange källa för" ♥ Beckah, mamma till Victor 980815 och Lilla Bus i magen -> 070706♥
    Men vart står det om 10 år? Fundersam
    Varför är det så mycket månad kvar i slutet av pengarna?
  • Beckah82
    Kusin Knase skrev 2007-01-17 12:05:09 följande:
    Men då kontrar jag med Nationalencyklopedin, NE.se, där klåfingriga Beckhor inte kan gå in och ändra själva efter eget huvud:sladd`barn subst. ~et, plur. ~, best. plur. ~en ORDLED: sladd--barn-et• barn som föds långt efter sina syskonKONSTR.: (ngns) ~, ~ (till ngn)HIST.: sedan 1938
    Jag har inte sagt att det där är fel. Det är bara inte ordentligt, bara en massa ludd.
  • Kusin Knase

Beckah, det är självklart att man ska uppge källa när man siter och vräker ur sig påståenden som man ska föröska inbilla andra är fakta. Så... tills du har visat din källa är det ingen som tror dig, tyvärr.

• KAH

Jag ursäktar din okunnighet Beckah, för även om du skilt 10 år mellan dina barn hade det ändå inte varit ett sladdbarn eftersom du bara har ett barn sedan tidigare. Vill du ha en källa till det? Nja, knappast du som är så mycket mer allmänbildad än oss andra vet väl förstås det! Det är ju allmänt vedertaget att ett sladdbarn som tidigast kan vara nummer tre i barnskaran. Trodde jag att alla visste.

• Molly83

MammaFia: Ja, som sagt så är det hörsägen som gäller här. Kan inte kontra med någon skriven källa. Men som Nilla skriver så räknas kroppen som fullt återställd efter den föregående förlossningen efter 6 (7) år.
    Men att detta är att räkna den nya graviditeten som en sladd.. mja, det är ju den tolkning jag gör =)
    Lite skoj faktiskt: "En gång var jag förstföderska två gånger..." =)

• KottarnasMamma

Beckah går du alltid med skygglappar? Tycker som sagt att det är pinsamt att känna att man alltid är den som har rätt, att det inte finns nånting annat. Sladdbarn är ju en tolkningsfråga, inte som att det finns c-vitamin i apelsin. Det är så otroligt löjligt och rent ut sagt barnsligt. Hur gammal är du egentligen? Beter dig som ett dagisbarn i trotsåldern.

***Vänner är änglar som lyfter upp oss, när våra vingar har problem...***
Svar på tråden Vad är sladdbarn