• MAMMSY

Förr oss som är fast i Scrapträsket

Scrapbooking är att arrangera fotoalbum med flera papper och dekorationer. Och inte minst berätta saker! (Journaling)
    Kika gärna in i våra gallerier för att se exempel.

Vi svarar gärna på frågor i denna tråd, men kolla först in första inlägget i tråden där massor med info finns. Och även scrappiz.se

En liten varning innan du ger dig in på denna hobby: Det är BEROENDEFRAMKALLANDE

I det allra första inlägget i denna tråd kan du få lite information om scrapbooking samt en länklista till flera internetbutiker.

• Svar på tråden Förr oss som är fast i Scrapträsket
  • Matriark
    fiskbullen skrev 2007-01-28 20:24:36 följande:
    Hej!Några (dumma) frågor från en nybörjare och då menar jag verkligen nybörjare....- Har köpt ett album som är sk postbund. I det sitter plastfickor med ett svart papper i varje ficka. Scrappar man direkt på detta papper eller är det tänkt att ha som mellanvägg mellan scrapsidorna liksom..? - Det här med cardstock, eller kartong, spelar det nån roll egentligen vilken färg det har, man täcker väl oftast hela ytan med andra papper eller?- När jag stoppar ner de sidor jag scrappat, alltså då jag scrappat på kartong som jag skurit i samma mått som det svarta papper som ligger i fickorna, så åker de upp ur plastfickan hela tiden när man bläddrar...Gör jag nåt fel eller brukar det va så?- När man pratar om dubbel LO, menas då bara att man placerar 2 LO mittemot varandra i albumet liksom, på ett dubbelupslag..?Jag vet att det finns massor av trådar om scrap och jag har sökt och läst en del men fattar ändå inte riktigt...Tacksam för hjälp!

Inga frågor är dumma.

Du kan scrappa på papperen men det är kanske roligare att använda andra. Jag har något album med vita papper i. DOm brukar jag använda att stämpla på, till kort och sånt.

Det spelar roll vad man har för färg på cardstock. Oftast täcker man inte hela. Färgen ska helst matcha eller bryta av snygg mot fotografierna och det mönstrade papper man väljer.

Om papperet täcker hela vägen ut i plastfickan brukar dom i regel ligga stil, kanske åka upp litegrann. Jag har mer problem med sidomatade fickor.

bubbelLO är ett helt uppslag, alltså en vänster-och en högersida, som hör ihop med varandra.

Hoppas det hjälpte.

• Matriark

Haha, bubbel-LO.. det var något nytt. Jag menar naturligtvis dubbel

• annika5064

fiskbullen;

Några (dumma) frågor från en nybörjare och då menar jag verkligen nybörjare....
    Finns inga dumma frågor...

- Har köpt ett album som är sk postbund. I det sitter plastfickor med ett svart papper i varje ficka. Scrappar man direkt på detta papper eller är det tänkt att ha som mellanvägg mellan scrapsidorna liksom..?
    Det är nog bara tänkt som stadga för plastfickorna...

- Det här med cardstock, eller kartong, spelar det nån roll egentligen vilken färg det har, man täcker väl oftast hela ytan med andra papper eller?
    Ja, det spelar stor roll; många av oss använder cardstock enbart och andra använder mönstrat papper ovanpå. Det som går som en röd tråd är att vi väljer färg utifrån fotot. Du får helt enkelt titta i våra gallerier för att få lite blick på det...
    - När jag stoppar ner de sidor jag scrappat, alltså då jag scrappat på kartong som jag skurit i samma mått som det svarta papper som ligger i fickorna, så åker de upp ur plastfickan hela tiden när man bläddrar...Gör jag nåt fel eller brukar det va så?
    Många fickor är ganska trånga, men just det problemet har jag inte och då scrappar jag ofta med 3-d kuddar som ger lite höjd på dekorationerna...
    - När man pratar om dubbel LO, menas då bara att man placerar 2 LO mittemot varandra i albumet liksom, på ett dubbelupslag..?
    Ja

• annika5064

Jaha, där skrev jag helt i onödan...Fundersam

• Jen 82

Har köpt ett album som är sk postbund. I det sitter plastfickor med ett svart papper i varje ficka. Scrappar man direkt på detta papper eller är det tänkt att ha som mellanvägg mellan scrapsidorna liksom..?
    Det är en mellanvägg, men är det syrafritt kan man säkert scrappa på det om man vill ...
    - Det här med cardstock, eller kartong, spelar det nån roll egentligen vilken färg det har, man täcker väl oftast hela ytan med andra papper eller?
    Jag (och de flesta andra=) har cardstock som bakgrund ofta. Alltså man har ett enfärgat cs som bakgrund och anv sen tex mönstrade papper som matchar den färgen
    - När jag stoppar ner de sidor jag scrappat, alltså då jag scrappat på kartong som jag skurit i samma mått som det svarta papper som ligger i fickorna, så åker de upp ur plastfickan hela tiden när man bläddrar...Gör jag nåt fel eller brukar det va så?
    Om plastfickorna är 30,5*30,5 så kan man enkelt skära bort några millimeter på sidan så passar det bättre.
    - När man pratar om dubbel LO, menas då bara att man placerar 2 LO mittemot varandra i albumet liksom, på ett dubbelupslag..?
    En dubbel LO är en LO med samma tema men som är på två sidor.

• Jen 82
    annika5064 skrev 2007-01-28 20:45:05 följande:
    Jaha, där skrev jag helt i onödan...
    Jag med
  • Camasunary

Jenn: Fråga Venezuela! Hon är jättebra på rubriker

• Matriark
    annika5064 skrev 2007-01-28 20:45:05 följande:
    Jaha, där skrev jag helt i onödan...
    Haha, jag skrev faktiskt två gånger, det försvann första gången.. i första versionen hade jag skrivit att här är det sån speed på inläggen att det säkert skulle ha svarat flera före mig
  • Tjejtrazan

Ville bara kika in och säga hej efter en helg av vinterkräksjukan *bläk*. Hade ett par sidor att läsa ikapp men nu är det gjort. Hinner tyvärr inte kommentera personligen till alla er som lagt upp LO:s men jag vill bara säga att ni gjort såååå mkt fint!!!!!!!!!!!!!

* Är såååååå nyfiken på den stora tävlingen, håller på er tjejer!!! Ni verkar kämpa på, ska bli skoj att se vilka som placerar sig på topp 25. Och var inte oroliga över de andra nordiska länderna Skrattande, är övertygad om att Sverige ligger i täten...

* Det verkar som att en del av er varit publicerade i tidningen på olika sätt, har inte läst den än men det blir väl sänglektyren för ikväll så det ska bli skoj

* Och nu är jag sååååå nyfiken på utmaningen!!! Får se om jag orkar vara uppe tills bidragen läggs ut, annars kikar jag in i morgon.

Kram & godnatt!!!

Svar på tråden Förr oss som är fast i Scrapträsket