• MAMMSY

Förr oss som är fast i Scrapträsket

Scrapbooking är att arrangera fotoalbum med flera papper och dekorationer. Och inte minst berätta saker! (Journaling)
    Kika gärna in i våra gallerier för att se exempel.

Vi svarar gärna på frågor i denna tråd, men kolla först in första inlägget i tråden där massor med info finns. Och även scrappiz.se

En liten varning innan du ger dig in på denna hobby: Det är BEROENDEFRAMKALLANDE

I det allra första inlägget i denna tråd kan du få lite information om scrapbooking samt en länklista till flera internetbutiker.

• Svar på tråden Förr oss som är fast i Scrapträsket
  • Tessegosing

Okej en annan fråga när jag ändå är på G.... känner att jag har lie ont om stämplar... funderar på att köpa ett Magnolias stampclub... är det blandade stämplar??? Både med människor och annat eller?? Om ni nu fattar :)

• Blue Vapor

TEssegosing - *räcker upp handen och svarar på frågan*
    Nej, du BEHÖVER egentligen ingenting. Du kan ta en bit dubbelhäftande tejp och fästa stämpeln på nån bra grej och sen stämpla. Det du kan göra är att ta en musmatta och lägga uppåner - så du får det mjuka uppåt - och så lägga ditt papper ovanpå där och sen stämpla. Då får du svikten som du annars hade fått från "fästskummet" om din stämpel varit monterad på riktigt.

Men man KAN också skaffa sk ez-mount och montera motivet på det! Det är sånt "fästskum" men där man kan alternera VAD motivet sen sitter fast på då du stämplar - du kan ta loss det från ditt (t ex) cd-skivfodral/blanka bok osv hur många ggr som helst då du använt den och så lagra på nåt annat sätt.

Som alltid en klippa på förklaringar

• Tessegosing

Blue Vapor - Okej okej, låter bra :) Tack!

• Blue Vapor

Är det någon här som har blivit haj på att använda sån där "edge scraper"??? Fundersam Kan ni hålla en liten snabbkurs för en annan som INTE får det att bli bra, nånsin evver??

• Cia o krabaten

Jag kör med enbart EZ-mount när jag stämplar.
    Har monterat dem, men orkar aldrig bry mig om akrylklossen
    Kanske därför jag är så dålig på att stämpla?? *Visslar*

Cheri: Jag har aldrig varit på Skapa, bara Papprika.
    Jag var inte jätteimponerad där. Hade hoppats på mer. Men de har ju papper och cs och brads och allt...
    Aningen bökigare att ta sig dit väl? Jag körde bara bil
    Men du kanske kan hinna med båda??

• Cia o krabaten

Mamakajsa: Jag hade en på min farmors begravning.
    Det var egntligen den till min dotters första album med bilden på henne och hennes gammelfarmor.
    Fotot var taget inom en månad så det var ju bra.
    Hade också en dikt på som jag, eller snarare dottern, fått av min farmor med kortet hon fick när hon föddes (Eller om det var döptes)

Väldigt enkel, men det uppskattades av alla. Dock var det en väldigt liten begravning med bara de närmaste 15 pers ungefär.
    Blev spontant att jag tog med den då jag gjort den färdig veckan innan hon gick bort.

• Cheri
    Blue Vapor skrev 2007-02-05 23:32:32 följande:
    Är det någon här som har blivit haj på att använda sån där "edge scraper"???  Kan ni hålla en liten snabbkurs för en annan som INTE får det att bli bra, nånsin evver?? Min blogg - langsammascrapparen.blogspot.com/
    haha pratade precis om den på kursen idag ju Sa att den är heeelt onödig, går minst lika bra om inte ännu bättre med saxen
  • Blue Vapor

Skapa eller Papprika - vilket dilemma!! Fundersam

Papprika har mer märkespapper och urval på CS, men annars tycker jag nog att Skapa är roligare.... de har ju papper, men inte jättemycket just märkespapper; mycket smått - brads, småpill, rubons, bling osv - många ep:n, stämplar, litteratur, DCWV-saker och HUNDRA billiga organzabandrullar!!! Album mm.... himla fin butik också! Papprika är ju lite långt.................bort.... ömmen säjjär. Och inte jättestort urval, som Cia säger... fast de har ju å andra sidan kanske de STÖRSTA kända märkena...eller nåt Fundersam Åh så svårt! Fast..................... a-a..... jag vet inte Ska du ändå vara i stan så ta helt klart Skapa, har du BARA tänkt scrapshoppa - tja, prova Papprika då!

Ett tips! Längst in, bak liksom, i det bakre PUB-huset inne i city - i den bokhandeln har de rejält med scrapsaker!! Bra priser också tycker jag.

• Blue Vapor

Cheri - HA! Ja det var på vinst och förlust jag slängde med den en gång... kostade ju "inget" som tur var Hur var det på kursen då????? Låter så spännande!

• Cia o krabaten

BV: Förklara mer om Pub-huset.
    jag var ju där i lördags och hittade in på bokaffären i det huset där det byggs om, men de hade inga roliga saker... Hade jag en guldgruva mitt under näsan och hittade inte???

Ang Edge scrapern så har jag en Heidi Swapp (Rund rosa liten sak) och den gillar jag faktiskt!
    Gillar inte MM's.
    Innan körde jag med sax, eller ännu hellre pappkniv/mattkniv, Det gör jag fortfarande om jag vill ha större revor.
    Min es ger mindre riv/luddat.

Svar på tråden Förr oss som är fast i Scrapträsket