• MAMMSY

Förr oss som är fast i Scrapträsket

Scrapbooking är att arrangera fotoalbum med flera papper och dekorationer. Och inte minst berätta saker! (Journaling)
    Kika gärna in i våra gallerier för att se exempel.

Vi svarar gärna på frågor i denna tråd, men kolla först in första inlägget i tråden där massor med info finns. Och även scrappiz.se

En liten varning innan du ger dig in på denna hobby: Det är BEROENDEFRAMKALLANDE

I det allra första inlägget i denna tråd kan du få lite information om scrapbooking samt en länklista till flera internetbutiker.

• Svar på tråden Förr oss som är fast i Scrapträsket
  • malin ulrika

Fnyz,
    snyggt album!
    Och vad fin du blev efter klippningen!
    (Jag har inte varit hos frisören sedan förste sonen föddes 2001, kanske är dags eller vad tycker ni... )

• Fnyz
    malin ulrika skrev 2007-02-14 15:48:22 följande:
    Fnyz,snyggt album!Och vad fin du blev efter klippningen!(Jag har inte varit hos frisören sedan förste sonen föddes 2001, kanske är dags eller vad tycker ni... )
    å tack jag är till frisören 2ggr/året, äääälskar att gå dit men har inte råd så jag fick det i födelsedagspresent nu är verklgien nöjd med resultatet
  • Loppan79
    Jo79 skrev 2007-02-14 15:41:12 följande:
    Så har jag då beställt de nya papprena från BG  trots att jag egentligen inte skulle... Men de gick inte att motstå!! Mamma till KaramEllen
    Vart har de fått in dem?Räcka ut tungan
  • Pyret78

loppan79: Fick nyhetsbrev från scrapoteket idag att hon fått in dem. men de finns även hos Annas scrapbooking.

• Pyret78

Och jag har knappt scrappat alls sen tävlingen med stort T. Har sen det skulle inlämnas (31/1) endast gjort 1 ½ 12*12 Lo o en 8*8 Lo. Har gjort 4 kort oxå

• Marajjah
    Pyret78 skrev 2007-02-14 16:21:07 följande:
    Och jag har knappt scrappat alls sen tävlingen med stort T. Har sen det skulle inlämnas (31/1) endast gjort 1 ½ 12*12 Lo o en 8*8 Lo. Har gjort 4 kort oxå
    Jag har knappt scrappat heller. Har nog varit lite scrap-utbränd så jag har vilat från det.
    Mamma till Filip 0408 och Hugo 0610
  • Marajjah
    Jo79 skrev 2007-02-14 15:41:12 följande:
    Så har jag då beställt de nya papprena från BG  trots att jag egentligen inte skulle... Men de gick inte att motstå!! Mamma till KaramEllen
    Vilka har du beställt då? Jag vill ha "Scarlet's Letter". *vill, vill, vill*
    Mamma till Filip 0408 och Hugo 0610
  • Tjej 83

jag såg på en sida att man ska sätta kort o dekos som i en triangel. ska man de? varför?
    de va på engelska så ja orka itne läsa det.

• malin ulrika

Tjej 83,
    tror det är en sån där "lay out" regel, att det liksom blir "bra" då på nått sätt.
    Om man följer gyllene snittet på kort, och "trekants regeln" så "blir det gärna bra" så att säga...

Kan inte förklara det bättre än så, kanske nån annan som kan, men det är såna där regler som konstnärer vetat om i flera hundra år. Det blir liksom en bra linje ögat kan följa typ, tror jag. Om jag gör LOn helt symettrisk med lite dekos i varje hörn så vet man liksom inte "var man ska gå".
    Ungefär så.

Gyllene snittet på foton är en annan bra regel: ofta blir det bättre att inte ha "objektet" precis i mitten, utan man tänker sej att man delar delar fotot i tre delar på höjden och tre delar på längden.
    Där "linjerna" korsar varandra ska man helst ha det "viktiga" i kortet, typ ögonen om det är en porträttsbild etc.

Eftersom man inte alltid lyckas TA korten så med en gång är det en fördel om man har digital kamera och printer, då kan man beskära sina kort som man vill och skriva ut dem i den storlek man har lust.

Det behöver ju för övrigt inte vara en LIKSIDIG triangel, liksom, inte som en pyramid...

• annika5064
    Favoritbutik på nätet: Scrapaddicted, Magdas och Scrapperiet

Nästa inköp blir:
    Skickade just in en beställning på Megastor cirkel- och kvadratpunch; nu är det slut med att skära ut...måste också investera i en ny skärmaskin
    Favoritdeko just nu: Chipboard, rubons och bling

Används aldrig på LOs:
    Garn, mesh

Less- or more-LOs: Både och; för tillfället mest less

Antal LOs i månaden:
    Allt mellan 5 och 10

Antal LOs totalt: 90 ca

Tid för en LO:  1-7 timmar

Tråkigast att shoppa: Finns det ngt tråkigt att shoppa? Jag tycker inte det är så värst kul att köpa Bazzill; måsta bara ha dem... 
Svar på tråden Förr oss som är fast i Scrapträsket