Inlägg från: malin ulrika |Visa alla inlägg
  • malin ulrika

Förr oss som är fast i Scrapträsket

...gluerunner jag INTE är nöjd med heter TOMBO (eller TOMBOW, vet inte riktigt...)
    Men har hört att t.ex. Pritt har en som är bra.

• malin ulrika

Cia och krabaten:
    jag gillade den i början, men tycker man måste pressa väldigt hårt och långsamt. Gör man inte det fastnar halva limmet på pappret som åker tillbaka in. Slöseri! Och när man pressar hårt kan det bli "avtryck" på fotot...
    Och jag hade också en som gick av, jäklligt retligt.
    Ska inte köpa fler refills till den, ska prova en annan nu tänkte jag. Tror det var nån som sa att en som hette 3L eller nått var bra, likaså Pritt tror jag var bra. Ska se vad jag kan få tag i...

• malin ulrika

Cheri,
    med tanke på hur det uttalas (Quuk?) så ska du kanske inte ropa alltför högt...
    Låter nästan lite småperverst...

• malin ulrika

...hm, nu ser jag att jag inte är den enda med perversa tankegångar här...

• malin ulrika

Claudia79,
    så söta!
    Har inte sett "Du o ja" förut, den var HIMLA fin!
    De två nya under scrap var en ny "stil" på! Fina!
    Gillar den med kyssen! Den "forever" var också jättefin men kändes lite grand "tom" uppe i vänstra hörnet. Inte för att jag tycker man måste "fyla ut" hela sidan, men det kanske var lite FÖR mycket tomt? Ett sånt där ritat hjärta (med streck, så broderat ut, himla fint!) till kanske, lite uppåt däråt till? Inte HELT upppe i hörnet men lite överlappande med det andra so sträcker sej lite grand inåt det tomma området kanske...
    Men vad jag svamlar på, hoppas du fattar!
    Gillade verkligen "Stilen" på dem, har inte sett nått liknande förut!

• malin ulrika

Claudia 79,
    jasså VAR debroderade!! Trodde bara du lyckat "fejka" det så att säga! Himla fint!
    Men alltså, förutom det lite tomma där så tyckte jag den var jättefin, (bara så du inte missförstår...)

• malin ulrika

Theosen,
    oj vad mycket fint du lagt upp!

• malin ulrika

Venezuela, jag har ett par LOs med bröllopsbilder från "röda utmaningen". Håller precis på med två till, fast jag kan inte göra klart för jag saknar svart CS...

• malin ulrika

Smurfan, mitt tips är att börja med papper, både lite enfärgade (att använda som fotomats) och mönstrade (som bakgrundspapper).
    Skärmaskin tycker jag det är svårt att kalra sej utan, jag skriver dessutom ut mina egna bilder, så jag använder den till att skära ut dem med också. Har köpt min egen i Kanada eftersom jag bor här men har hört att de finns på t.ex. Claes Olsson. Om man dock inte är SÖKER på att man ska fortsätta kanske man inte ska köpa en sån med en gång, men jag tycker som sagt det är himla svårt att få raka klipp annars...
    En bra penna kan vara roligt så man kan skriva lite till. Sakura är det många som tycker om, jag ska snart få min egen!
    Vad gäller lim, jag körde länge med limstift, det är INTE bra, det blir ltt kladd på bilderna etc. De flesta kör antingen med dubbelhäftande tehjp av nått slag,t.ex. "fotofix", eller "gluerunner" en sorts rullande grej som är lätt att använda. Dock är det rätt dyrt eftersom det kan gå åt en hel del. Kombination av fotofix och gluerunner är nog bäst.
    Dessutom tyckler jag det är svårt att klara sej utan "gluedots" en sorts färdig gjorda "klister pluppar" som man lätt kan sätta dit knappar, blommor och andra småsaker med.

En annan kul sak är "chipboard" finns både "figurer" och bokstäver. De kan antingen vara målade redan eller så är de "råa" man får måla dem eller fixa till dem själv. Det är lite tjockare "papp" liksom, så bokstäverna står ute lite, kan vara snyggt till rubriker.

Sen kommer det nya "grejer" hela tiden, just nu tror ajg glitter och annat är "inne", men jag skulle tipsa att börja med lite "basic" saker så det inte blir för krångligt till att börja med. Man kan göra jättesnygga saker med bara papper faktiskt, man behöver inte "runinera sej" på alla de "nya" tillbehören...

Ha det så kul och välkommen till scrapträsket!

• malin ulrika

MiaB72,
    angående att skriva ut själv, jag skriver ut allt själv, har inte framkallat bilder på flera år...

Med min skrivare blir det oftat BÄTTRE än när jag lämnar in dem!
    Jag har en EPSON Stylus Photo R300, den är ett par år gammal (var inte speciellt dyr, 165 CAD, kanske lite under 2000 kronor). Jag använder antingen EPSON papper eller ett "lokalt" billighetsmärke, blir precis lika bra.
    Däremot blir kodak-papper extrem dåligt, går inte att använda.
    Så jag tror i allmänhet att man ska köra med det papper som printern är avsedd för, kodak papper är säkert jättebra i en kodak skrivare osv.
    Jag har lyckats hitta "billighets papper" som är lika bra som EPSON, det var ju tur så att säga.
    Jag kör med glansiga papper, gillar det bäst, ochd et är det enda de har i "billighets märket"...

Svar på tråden Förr oss som är fast i Scrapträsket