• Tania

BF Juli-07 Nr3

Välkomna hit!

Hoppas alla kommer att trivas i nya tråden.

Våra undertrådar:
    BF-listan:
    www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17772988.html
    Vilka är vi?:www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17774543.html
    Fotoalbum:www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17774649.html
    Länkar:www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17774597.html
    Inköp frågor, tips & råd:www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17774499.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-23 16:52:22:
    Länk till nya BF-listan:

www.familjeliv.se/Forum-11-230/m19908857.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-05 21:23:35:
    Länk till receptbanken:
    www.familjeliv.se/Forum-11-230/m20371462.html
  • Svar på tråden BF Juli-07 Nr3
  • Beckah82

tbmh:

Du har just beskrivit min son

Du kan vara lugn den sociala och känslomässiga biten kommer hinna i kapp så småningom. I min sons fall blev det inte förrän nu detta läsår då han fick hoppa upp till trean och jobba på sin nivå, när han fick lite stimulans för sina kunskaper så utvecklades han även socialt och den biten.

Ge honom UTMANINGAR! Stimulera hjärnan osv så löser det sig

♥ Vad varje gravid borde läsa: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m18636352.html
  • mrsbygg

profylaxkurs? d är sån där andas tjossan va?

äsch..tror inte d funkar för mig. glömde totalt andas när ja födde saga hehe...
    fast bm hjälpte mig jätte bra när hon märkte att jag inte andades som ja skulle hehe...
    jag var alltför upptagen med min lustgas mask! som ja iof råka rycka loss...inte konstig d inte funka så bra

urk, mår ennu mer illa nu när ja ätit! men d va gott. älskar hemlagad mos, hatar pulver mos, urk...
    råka köra in min sylvassa kock kniv i handen så det pulsera blod få fort ja rörde på pekfingret hehe..men ett pippi plåster fixade det

jaha, ska man hitta på nu då..suck

• FruRundberg

Usch tbmh förstår att det är jobbigt.. har haft "problem" med min dotter sen dagistiden.. de uppmärksammade oxå att hon var "annorlunda" än andra.. hon hade/har svårt att koncentrera sig å sitta still.. lyssna.. blir lätt arg/ledsen för minsta lilla.. så har det vart till å från hela tiden.. så jag förstår din oro och ledsamhet.. vet inte riktigt vad jag ska säga.. jag har mer eller mindra accepterat att min dotter är som hon är.. det är tufft och innebär mycket jobb för mig som mamma.. kan säga att hon träffar en barnpsykolog just nu för en mindre utredning.. för att se om det är något jag eller någon annan kan hjälpa henne med.
    Jag hoppas bara att du får träffa någon som förstår er oro och tar er på allvar. Det är otroligt viktigt.. å känns det inte bra med någon så fortsätt leta.. ge er inte..
    Låt inte någon stoppa honom i ett fack så att säga.. han är fortfarande Melle och en frisk ung inteligent liten kille, trotts sin temprament.

Vet inte om det här inlägget hjälpte nått eller så men ville bara försöka säga att jag förstår.. man känner sig ledsen å hjälplös när ens barn inte verkar "må bra". Man vill juh att de ska må bra å "accepteras" av alla.. om du förstår..

*kram*

♥Mamma till Nathalya & Liam♥& lilla pyret i magen!! BF 070705♥
  • Tania

Tack Beckah och JoNaLi!!!

På utvecklingssamtalet igår frågade de om vi ville träffa en barnpsykolog och då kändes det så verkligt på nåt vis. DE tycker verkligen att det är nåt fel på honom. DE vet inte hur de ska HANTERA honom!... men jag fattar liksom inte riktigt VAD de ska hantera... jo han har starkt temperament men gör det honom ohanterbar då?
    För mig känns det som att Melle är så smart och han vet exakt hur han ska spela med fröknarna som små pjäser för att få dem dit han vill och det funkar ju.
    Hemma blir han ju sur när han möter sitt motstånd (mig) eftersom jag inte "går på" hans arga-lek. Men då gör JAG honom arg istället på riktigt istället för att han ska leka det. För mig är det ett sätt att få honom att fatta skillnaden av att VARA arg och att LÅTSAS vara arg.
    Samma sak när han larvar sig och säger att han inte kan sätta på sig kläderna till exempel fast han mycket väl kan det. Bara för att sätta sig emot. Det går ju inte bara att göra det jag ber om på en gång för att det verkar som att han inte vill ge med sig utan jag ska få jobba lite för det först.
    Barnpsykologen är en tjej som har regelbundna samtal med alla dagisfröknar för att utveckla dem och hjälpa dem hantera vissa situationer vilket är jättebra. Så hon ska nu observera Melle en dag på dagis och så får vi se vad hon anser. Jag hoppas att hon säger att han är en helt normal 4åring som bara vill att världen ska gå i hans takt för han vill inte vänta.
  • monnie

ojoj vad länge sen jag hann med att skriva här, vi har varit borta & sen har jag jobbat mycket men nu medan Tilda kikar bollibompa så får jag lite tid!

Är det fler än jag som har en hjärtformad livmoder? Tilda vände sig till säte på slutet & det berodde säkert på att jag har hjärtformad livmoder så nu är det bara att vänta att se hur det blir den här gången. Men han ligger alltid & trycker på höger sida som Tilda brukade göra så det är väl mest plats där.
    Men jag har inte pratat med min BM om det men ska fråga lite mer nästa gång.

tbmh- vad bra att personalen ändå erkänner att dom inte vet vad dom ska göra så att det blir bäst för honom & att dom kan bemöta honom!

• Jen2006

JoNaLi: Jo vi har anmält oss till profylax kurs, sambon ville absolut vara så delaktig som han kunde under förlossningen Så då är det väl dumt att säga nej tänkte jag!!

• Jen2006

Nä dax för kvällspromenixen, skönt att vara ute och gå nu när det börjar bli lite vår igen!!

• L2K
    tbmh - jag tror absolut inte ni är ensamma!!!!!
    Idag har jag nästan sålt min fyraåring! Helt seriöst!!

Jag vet inte hur många gånger det har bråkats idag.
    Han kan inte klä på sig, han kan inte knäppa skorna, han kan inte sätta på vantarna, han retas med lillebror...
    Vände nästan upp å ner på leksaksaffären för att han inte fick leka som han ville där.
    På mvc tänkte han köra ett nytt race. Enda stunden som båda var lugna på mvc var när vi lyssnade på hjärtljuden.
    När vi skulle gå därifrån passade han på att locka med sig lillebror medan jag kånkade ut vagnen och sen sprang genom halva sjukhuset rätt ut utan att bry sig om mig.
    Arg för att han inte fick banan. Arg för att han inte fick chokladboll. Arg för att vi skyndade oss till bussen. Grinade för att vi skulle hem. Hemma varvade han upp mer och mer hela tiden. Stoppade fingrarna i potatismoset, hoppade mellan stolar när jag vände ryggen till. Bolibompa började å då hoppade dom i soffan. Helt hysterisk när vi tröttnade efter att ha lugnat ner dom sjuttielva gånger.
    Hysterisk för att pappa bytte blöja. Grinar för minsta lilla. Jämt!
    Jag är så trött på hans grinande!!!!!

Han kör sina race på dagis med, så det är inte bara hemma med oss även om det är mest hemma.

Jag brukar säga att jag har en fyraåring som tror att han är två och en tvååring som tror att han är fyra.
    Han är torr egentligen men struntar i att gå på toa. När han går kan han rätt vad det är kissa ner hela ringen bara för att ha kul. Säger man åt honom hånflinar han.

Min gräns är ofta nådd när pappa kommer hem på kvällen...

Jag tror inte han har nåt fel, är överaktiv eller nåt. Det bästa han vet är att sitta vid datorn och skriva sitt namn (har precis lärt sig det) och han gillar utmaningar.  Jag tror ibland att han behöver en annan stimulans än vi ger honom men jag har inte hittad vad ännu..,

Jag har förstått att en del av det här beteendet även är nåt som många andra går igenom med sina fyraåringar. Kan ju va som tidigare skrivare säger, att han kommer ikapp sig när alla delar växer ihop! Han låter som en väldigt smart kille och kompenserar det på nåt vis med bråkigheten....

Hmm känns som att jag virrar runt i mina tankar tillräckligt nu.   Hoppas nån hänger med....
    Linda, mamma till Sebastian -02, Oskar -04 och grodbebis -070723
  • L2K
    JoNaLi - jag vill gå en profylaxkurs men precis som du har jag fattat att dom ska vara väldigt dyra. Inte nåt vi har råd med just nu iaf.

Första förlossningen fick jag väldigt mycket hjälp med andningen och det gjorde undervärk. Allt det hade jag med till nästa förlossning så Oskar är född utan smärtlindning och jag hoppas jag minns till nästa med för jag vill klara mig med bara andning en gång till.
    Linda, mamma till Sebastian -02, Oskar -04 och grodbebis -070723
  • MissHeaven

Teenpregnancy: jag har ätit hur mycket burktonfisk som helst under graviditeten, det ska inte vara några problem säger min BM. Den innehåller tydligen inte samma mängd tungmetaller som färsk... kanske fiskas på andra ställen?

Hallonfot: shit vad mycket du jobbar! Det låter inte alls bra... hur orkar du?

JoNaLi: Grattis!!
    Jag har förresten också funderat lite på profylax. Fördelen är tydligen att pappan får vara delaktig hela tiden vad jag har förstått... Jag har fått e viss känsla av att min kille inte alls fattat det där med att det ska till en förlossning också med allt vad det innebär. "det blir bra" eller "det ordnar sig" säger han när jag försöker prata om det. Men jag har ingen aning om vart man vänder sig och om man måste ha bokat tid för länge sedan... Har du tips för Gbg-området?

Svar på tråden BF Juli-07 Nr3