• Tania

BF Juli-07 Nr3

Välkomna hit!

Hoppas alla kommer att trivas i nya tråden.

Våra undertrådar:
    BF-listan:
    www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17772988.html
    Vilka är vi?:www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17774543.html
    Fotoalbum:www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17774649.html
    Länkar:www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17774597.html
    Inköp frågor, tips & råd:www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17774499.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-23 16:52:22:
    Länk till nya BF-listan:

www.familjeliv.se/Forum-11-230/m19908857.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-05 21:23:35:
    Länk till receptbanken:
    www.familjeliv.se/Forum-11-230/m20371462.html
  • Svar på tråden BF Juli-07 Nr3
  • Tania
    L2K skrev 2007-03-22 19:07:41 följande:
    tbmh - jag tror absolut inte ni är ensamma!!!!! Idag har jag nästan sålt min fyraåring! Helt seriöst!! Jag vet inte hur många gånger det har bråkats idag. Han kan inte klä på sig, han kan inte knäppa skorna, han kan inte sätta på vantarna, han retas med lillebror... Vände nästan upp å ner på leksaksaffären för att han inte fick leka som han ville där. På mvc tänkte han köra ett nytt race. Enda stunden som båda var lugna på mvc var när vi lyssnade på hjärtljuden.När vi skulle gå därifrån passade han på att locka med sig lillebror medan jag kånkade ut vagnen och sen sprang genom halva sjukhuset rätt ut utan att bry sig om mig. Arg för att han inte fick banan. Arg för att han inte fick chokladboll. Arg för att vi skyndade oss till bussen. Grinade för att vi skulle hem. Hemma varvade han upp mer och mer hela tiden. Stoppade fingrarna i potatismoset, hoppade mellan stolar när jag vände ryggen till. Bolibompa började å då hoppade dom i soffan. Helt hysterisk när vi tröttnade efter att ha lugnat ner dom sjuttielva gånger.Hysterisk för att pappa bytte blöja. Grinar för minsta lilla. Jämt! Jag är så trött på hans grinande!!!!!Han kör sina race på dagis med, så det är inte bara hemma med oss även om det är mest hemma. Jag brukar säga att jag har en fyraåring som tror att han är två och en tvååring som tror att han är fyra.Han är torr egentligen men struntar i att gå på toa. När han går kan han rätt vad det är kissa ner hela ringen bara för att ha kul. Säger man åt honom hånflinar han. Min gräns är ofta nådd när pappa kommer hem på kvällen...Jag tror inte han har nåt fel, är överaktiv eller nåt. Det bästa han vet är att sitta vid datorn och skriva sitt namn (har precis lärt sig det) och han gillar utmaningar.  Jag tror ibland att han behöver en annan stimulans än vi ger honom men jag har inte hittad vad ännu..,Jag har förstått att en del av det här beteendet även är nåt som många andra går igenom med sina fyraåringar. Kan ju va som tidigare skrivare säger, att han kommer ikapp sig när alla delar växer ihop! Han låter som en väldigt smart kille och kompenserar det på nåt vis med bråkigheten....Hmm känns som att jag virrar runt i mina tankar tillräckligt nu.   Hoppas nån hänger med....Linda, mamma till Sebastian -02, Oskar -04 och grodbebis -070723
    Tack för att du delade med dig!
    Jag har precis suttit och haft högläsning för min man och han sitter och läser i "vi Föräldrars" serie böcker om ålder och utveckling och om lek. Det de skriver där stämmer ju inte på Melle på pricken men enligt dem är det helt vanlig utveckling och att barn ÄR såna.
    Varför vill dagispersonalen få det till något värre?
    Jag läste just en Kalle tidning som godnattsaga för Melle och när jag var klar så började han läsa högt för sig själv. Han är JÄTTEtidig med såna saker och jag vet inte om man ska uppmuntra och utmana honom eller om man ska ta det lugnt. Det är såna saker som ska bli skönt att få fråga barnpsykologen MEN jag vill INTE att de ska stämpla honom.
    Jag är så glad att det finns ett sånt här ställe där man kan få prata av sig och få sånt enormt stöd från egentligen fullkomliga främlingar. Men ni känns inte som främlingar även fast jag aldrig träffat er.
    Tack så hemskt mycket för allt idag!!!!
    ****KRAM****
  • Tania

Nu skrev jag ju fel...

Jag skuille skriva att det som stod i böckerna STÄMDE PÅ PRICKEN IN PÅ MELLE.
    Enligt böckerna är han ett praktexemplar av en 4åring (fast lite mer skriv och läskunnig)
  • L2K
    tbmh - visst är det skönt när man inte är ensam. Och jag hänger med i dina tankegångar! Men du, skriv upp sånt som du kommer på att du vill ta upp med barnpsykologen så du kommer ihåg det!

Har dom fler struliga barn på dagis eller en stor grupp? Kan det vara så att dom har svart att aktivera Melle? För han ligger klart långt före Basse vad gäller läsning!!! Kan ju va sånt som gör att han är jobbig på dagis.
    Linda, mamma till Sebastian -02, Oskar -04 och grodbebis -070723
  • Jessa6

Förresten, igår ringde de från Babyland och vår vagn hade kommit! Nu kan vi hämta den när vi vill! *tjohooo*

Får ju handla in lite nu, är ju inte så många veckor kvar och är ju en hel del som skall inhandlas när man blir mamma för första gången... spjälsäng, skötbord, bilbarnstol, lite kläder, filtar och annat myspys!!

• Tania
    L2K skrev 2007-03-22 20:37:10 följande:
    tbmh - visst är det skönt när man inte är ensam. Och jag hänger med i dina tankegångar! Men du, skriv upp sånt som du kommer på att du vill ta upp med barnpsykologen så du kommer ihåg det! Har dom fler struliga barn på dagis eller en stor grupp? Kan det vara så att dom har svart att aktivera Melle? För han ligger klart långt före Basse vad gäller läsning!!! Kan ju va sånt som gör att han är jobbig på dagis.Linda, mamma till Sebastian -02, Oskar -04 och grodbebis -070723
    På Melles avdelning har de tre barn med diagnos. (dvs någon slags utvecklingsstörning). De har en mindre grupp med fler dagisfröknar och en avdelning som är ett rum större än de andra "vanliga" avdelningarna. Bara för att de speciella barnen inte ska sättas på en avdelning för sig utan att de ska lära sig att kunna vara med andra barn och även lära sig av de andra barnen.
    Ett av de speciella har även tagit Melle till sig som sin "hjälte" och Melle lär honom rita och prata. Pojken kan fortfarande inte prata ordentligt men det bryr sig inte Melle om utan han hjälper honom istället.
    Pojkens mamma är själv speciell och berättar jämt hur bra Melle är för den andra pojken och hur mycket de tycker om honom. Det är jättekul att höra sånt för det är ju så JAG ser Melle. En omtänksam liten kille som tycker om att hjälpa mindre och "svagare".
    Men tillbaka till dagiset då.... BARA för att han går på en sån avdelning så känns det som att de vill sätta nån slags diagnos på honom med. Jag undrar hur han hade påverkats om han hade hamnat på någon av de andra avdelningarna om de här barnen har påverkat honom på nåt vis. Att det blir stökigare. 
  • L2K
    tbmh - låter ju som att det kan hänga ihop! Kanske kan vara bra för personalen med om det kommer en barnpsykolog och inte bara för er! Han låter ju superhärlig ju.
    Linda, mamma till Sebastian -02, Oskar -04 och grodbebis -070723
  • FruRundberg
    MissHeaven skrev 2007-03-22 19:45:32 följande:
    Teenpregnancy: jag har ätit hur mycket burktonfisk som helst under graviditeten, det ska inte vara några problem säger min BM. Den innehåller tydligen inte samma mängd tungmetaller som färsk... kanske fiskas på andra ställen?Hallonfot: shit vad mycket du jobbar! Det låter inte alls bra... hur orkar du?JoNaLi: Grattis!!Jag har förresten också funderat lite på profylax. Fördelen är tydligen att pappan får vara delaktig hela tiden vad jag har förstått... Jag har fått e viss känsla av att min kille inte alls fattat det där med att det ska till en förlossning också med allt vad det innebär. "det blir bra" eller "det ordnar sig" säger han när jag försöker prata om det. Men jag har ingen aning om vart man vänder sig och om man måste ha bokat tid för länge sedan... Har du tips för Gbg-området?
    Jag har en hemsida där man ser priser.. vill oxå gå på det oxå för att det kanske kan föra oss..(jag å pappan) närmare varandra.. vill att han ska känna sig så delaktig han kan. Men det är dyyyrt för min tunna plånbok..
    www.profylaxgruppen.com
    ♥Mamma till Nathalya & Liam♥& lilla pyret i magen!! BF 070705♥
  • Ankiz

Oj, vad länge sen det var jag skrev här! Försöker titta in så ofta jag kan och orkar, men det är inte ofta som jag skriver. Ska bli ändring på det från och med nu! Är så trött på att bara prata med sambon.
    Däremot orkar jag nog inte läsa ikapp allt som skrivits, men jag ska börja hänga med! Glad

Hoppas att det är bra med era magar oh att det lever om där inne! Här har jag åkt på UVI så från och med imorgon blir det att knapra penicillin. Blä! Låg ju inne i v 30 med Oliver pga hotande förtidsbörd som berodde på UVI. Känns ju skönt att det upptäcktes i tid den här gången iaf! KOmmer få skicka odlingar varje gång jag går till bm nu.

Nä, nu ska jag äta lite gratinerade nachos och guacamole, min grav-craving. Flört

♥Mamma till Oliver 050922 och Busen i magen BF 070629♥
  • Mjukis82
    Hej alla goa töser!

Har inte heller skrivit så mycket de senaste dagarna... känner mig lite låg.

Hoppas att ni alla har det bra, och ni som har det lite mindre bra skickar jag en extra kram till!

Här e det som sagt lite lågt i psyket just nu... Men lillan i magen mår iallafall bra verkar det som. Idag har hon fått in sparkar som har gjort riktigt ont! Dessutom sparkar hon rakt ner så det känns som att en fot skulle kunna titta ut genom "fjåset", mindre trevligt faktiskt!
    Imorgon på förmiddagen är det dags för UL igen... ska bli så mysigt att titta in till henne igen!
    Mamma till två underbara tjejer - en i himlen och en i magen
  • FruRundberg
    Ankiz skrev 2007-03-22 21:35:59 följande:
    Oj, vad länge sen det var jag skrev här! Försöker titta in så ofta jag kan och orkar, men det är inte ofta som jag skriver. Ska bli ändring på det från och med nu! Är så trött på att bara prata med sambon.Däremot orkar jag nog inte läsa ikapp allt som skrivits, men jag ska börja hänga med! Hoppas att det är bra med era magar oh att det lever om där inne! Här har jag åkt på UVI så från och med imorgon blir det att knapra penicillin. Blä! Låg ju inne i v 30 med Oliver pga hotande förtidsbörd som berodde på UVI. Känns ju skönt att det upptäcktes i tid den här gången iaf! KOmmer få skicka odlingar varje gång jag går till bm nu.Nä, nu ska jag äta lite gratinerade nachos och guacamole, min grav-craving. ♥Mamma till Oliver 050922 och Busen i magen BF 070629♥
    åååh gratinerade natchos!!! Vill oxå haa!! Va gott! Räcka ut tungan
    ♥Mamma till Nathalya & Liam♥& lilla pyret i magen!! BF 070705♥
Svar på tråden BF Juli-07 Nr3