solstraalen skrev 2007-05-14 14:19:45 följande:
Missförstå mig inte nu, men jag har lite "ångest" över att få barn igen.Jag har gått hemma så sjukt länge nu så det är inte alls någon njutning av de att gå hemma.Saga blir snart 18månader och jag har vart hemma med henne redan sen några månader INNAN hon flyttade in i min mage.Jag har gått hemma istort sett i 4-5år nu. Bara jobbat extra ibland ( kan nog räkna tillfällena på bara 4 händer )Visst ja pluggade lite på distans nu i ett år, men de e ju oxå att bara gå
hemma.Nu väntas Antons och Sagas lillebror om ca 6 veckor och det innebär lite mer än 1år till hemma innan jag får komma ut och göra nå
got.Vi har ju tyvärr inte möjlighet att göra så att sambon e hemma istället för mig, eftersom jag inte har någe jobb att gå tillbaka till.Visst njuter jag av bara 17 att få vara hemma med Saga och skulle inte för en sekund i världen sätta henne hos dagmamma/dagis nu redan. Men jag saknar stimulans. Bara att inte få ha ansvar ibland. Förstår ni vad jag menar?Sambon beklagar sig ibland över hur jobbigt det är å pendla till jobbet varenda dag ( vi bor i uppsala och han jobbar på söder i sthlm) . Jag skulle GÄRNA byta å få komma ut å tänka på lite annat ibland.Är vi fler som gått hemma länge? Någon som kanske känner igen sig?Jag längtar som 17 efter att få vara hemma med Saga å lillebror ( Anton går i skolan ) och vet att de kommer bli så underbart. Men endå, jag är sååååå trött på själva grejen att gå hemma hela dagarna. *urk*
Ja, alla behöver social stimulans det är inget konstigt. Och att ha småbarn hemma går ju allting oftast på rutin, den ena dagen är nästan den andra lik, det ska lagas mat städas och tvättas och gå till och från lekparken.
Därför är det viktigt att få ha "sin egen tid" vilket jag förstår är svårt att hinna med. Men att skaffa sig ngt som inte "hör vardagen till" men som endå är lätt att smita iväg till.
Vad har du för intressen? Vad tycker du skulle vara roligt att göra? Vad längtar du efter? En liten förändring gör så mycket. Jag har exempelvis några kompisar som har barn men vi har som "rutin" att fika en-två ggr i veckan, helst utan barn...det tycker dessa mammor är jätteskönt att bara komma ifrån "vardagen" en, två timmar. Ibland simmar vi och bastar och småsnackar lite och ibland tar vi en långfika på ett mysigt café.
Viktigast är att man gör ngt i varje fall. För ibland hamnar man i ett ekorrhjul och det blir så tråkigt att springa runt runt hela tiden
Hoppas du/ni hittar ngn lösning på det hela...