• FrogLeg

-----> västervikstråden 5 <-----

Jag startar en ny tråd så vi kan fortsätta att skriva till varanndra

• Svar på tråden -----> västervikstråden 5 <-----
  • Majalaja
    Shooting: jag tror ändå att det är så att man måste säga upp platsen, för en "vanlig" plats och en "föräldraledighetsplats" är inte samma sak. Vi hör ju till ett annat område och även där blev vi uppmanade att säga upp platsen för att sedan söka en 15-timmarsplats till Axel. Men i mitt fall löste det sig smidigt eftersom jag sökte och kom in på en kurs som jag läste förra och den här terminen. Då får jag ha honom på dagis de tider jag pluggar, men eftersom det är en kurs på distans utan schemalagda tider uppskattade personalen på dagis att vi bara bestämde oss för regelbundna tider. Så jag har honom där 9-14 varje dag och försöker plugga så gott jag kan när lillkillen sover...men ärligt talat blir det mest på nätterna jag sitter

Frogleg: Det stämmer, vagnen var röd! Tror hon kör två barn i den bara, hon har en större kille också men han såg ut att få gå bredvid. Jag såg när hon la ner bebisen under sitsen och det såg smidigt ut, dock lite instängt. Men det bryr de sig kanske inte om när de är så små.

EmmaoFredrik: Vi har nog tänkt gå på Pippi, har dock inte bokat biljett än. Nån som vet hur lång föreställningen är? Den börjar ju rätt sent, kl 18, och Axel brukar ju lägga sig strax efter 19 så jag är rädd att han inte riktigt pallar en teater så sent. Får väl försöka få honom att sova lite på dagen så kan det nog funka.
  • FrogLeg

Majalaja

Finns hon på FL eller hur ska jag få ifatt på henne? Vem är de? Kanske vet vem hon är? Känns lite bråskande... hmm

• Majalaja
    Frogleg: Skicka mig ditt mobilnr i min inbox så kan jag messa dig när jag fått kontakt med henne, kan ju försöka göra det nu i helgen! Tror inte hon hänger här...
  • Majalaja

Apropå syskonvagnar så kände jag i förrgår för första gången att det hade varit skönt med en. Vi har ju klarat oss utan ända till nu, det har funkat alldeles utmärkt att ha Axel på ståbräda. Men så häromdagen så SOMNADE han på brädan och sov så hela vägen hem. Det var riktigt tufft mot slutet av promenaden när hans ben blev tyngre och tyngre och han vinglade till några gånger. Dessutom har det varit lite tungt att köra båda nu i snöslasket. Men det är ju iofs övergående. Funderar ändå på om man skulle testa en syskonvagn. Nån som har tips om en bra, eller rentav någon att sälja/låna ut ett tag? Har ju själv kikat på Babytravels tidigare, den verkar smidig! Men jag vill gärna kunna vända Nils mot mig och nu när han är för stor för en liggdel så funkar ju inte det på den. Så bäst är väl en med svängbart styre eller vändbar sits.

• ShootingStar

Nu har jag fått min douseat!
    Körde Alicia och en kompis jämngamla son, två 1½ åringar alltså!
    De tyckte det var jätteskoj å vagnen blev inte alls klumpig med tvillingdelen. Lika smidig som med bara en sittdel! Är toppennöjd och kan verkligen rekommendera den till dom som ska köra 2 barn samtidigt! Ska lägga ut bild så småningom...

Mamma till Alicia och Lilla Pyret i magen
  • Marie med två barn
    ShootingStar skrev 2007-03-01 08:31:56 följande:
    Nån som vet hur det funkar med dagisplatsen när man ska va mammaledig?Vill ju att Alicia ska gå kvar på dagis när Lilla Pyret kommer sen, men de på dagis säger att jag ska säga upp Alicias plats, jag tycker det låter konstigt. Pratat med en annan bekant som jobbar på dagis å hon säger att jag absolut inte ska säga upp platsen, bara ändra tiderna... Förvirrande... Hur funkar d egentligen??? Mamma till Alicia och Lilla Pyret i magen
    Du ska fylla i en uppsägningsblankett. På den finns en ruta där du ska kryssa för "platsen ska övergå i allmän förskola" (om det stora barnet är 4 år eller äldre). Prata med personalen i förskolan, eller förskolerektor. De hjälper dig.

Dessutom, beträffande 15-timmarsvistelsen, finns möjlighet på många förskolor att ansöka om att få ha 5 timmar 3 dagar/vecka. Dock inte på alla förskolor. Dessutom måste du ha bra skäl för att få det. Även här kan du prata med personalen.
    *Carpe Diem*
Svar på tråden -----> västervikstråden 5 <-----