• Sole

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Fjärde tråden! I vilken vi fortsätter föda barn...

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

Välkomna!

Här är listtråden där vi listar både de som har BF + våra nyblivna mammor!
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-16 11:42:21:
    NYA listtråden hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m18508223.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-10 15:54:46:
    Vi som oftast hänger i den här tråden är:

Tjejer i tråden (13 st)!
    SanniXx & Ida
    Cirpen(Cilla) & Anna
    Maja28 & Molly
    Lillie74(Anneli) & Filippa
    Medusa2001 & Lily
    Lillenlillen(Lisa) & Inez
    Vivs(Vivi) & Jennifer
    Murgröna & Stella
    Angelicious & Amanda
    Sofffy(Sofia) & Ebba
    Zul(Maria) & Agnes
    Björklöv(Linda) & Klara
    J79 & Esther

Killar i tråden (12 st)!
    BasseKatt & Emil och ängeln Linus
    Majlinsa & William
    Torris & Vilgot
    Frill(Frida) & Adam
    Swenglish(Anna) & Fredrik
    Sole(Sofie) & Viktor
    Emma3 & Leo
    Ginger6(Alexandra) & Jonathan
    Bianca2 & August
    Pippil8(R) & Edvin
    Hellur(Helena) & William

Alla andra är självklart välkomna!

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4
  • Vivs

Usch ja, du har rätt Sole! Jag ska nog ringa och höra med MVC vad de säger innan jag ger mig ut!

• Sofffy

God kväll tjejer!

Skönt att höra att det inte bara är jag som tycker att min bäbis äter mycket. Ikväll har det varit amningsmaraton har ammat Ebba kl 18, 18:30, 19, 19:45, 20:30, 20:50 och nu ropar Tobbe här att hon verkar vilja ha mat igen. Inte en lugn stund får man.

Min lilla kan inte ligga själv längre heller, då börjar hon gnälla och skrika, man måste gå o bära runt på henne hela tiden, skitjobbigt man får ju inget gjort hemma. Har försökt med babybjörnen men man får ont i ryggen efter ett tag o sen e det ju så tungt att man kan ju inte böja sig ner o plocka ut grejer ur diskmaskinen o sådär, så det ser ut som ett bombnedslag hemma hos oss nu. Hinner ju aldrig städa. Enda lediga stunden man har är när hon sover, men då vill man ju ta igen sig efter jobbiga nätter. Jaha ja nu har jag kräkts lite

Låg på smedudden mellan 12 och 15 idag, va jättemysigt Ebba låg o sov hela tiden så ja satt o läste skvallertidning, dock blev det lite molnigt o började blåsa en halvtimme efter att jag kom men det va skönt att vara ute hela dagen iaf.

Lillie74: Ja jag va ute i sista minuten med att skriva att ja skulle dit, är ju lite svårt att planera saker nuförtiden. Men hade varit trevligt o ses ngn annan dag.
    Eller hur var parasollet jättebra, är supernöjd med att jag köpte det, så man kan vinkla det så fort man kommer i en solig vinkel o bra pris va det, sen e ju rosa så gulligt också.

Va o fastställde faderskapet i morse också, kändes skönt att ha det gjort. Så nu har Ebba en pappa också

Fick en massa info om dagis, ännu ett ångestfyllt måste (förutom anmälan av namn, försäkring, fastställande av faderskap, dop bla bla bla bla mm); att hålla på o gå på studiebesök o ställa sig i kö i tid för dagis. Hon sa att det finns 60 st privata dagis på kungsholmen!!! O ändå är det värsta köerna och man måste typ ställa sig i kö nu för att få plats till aug 08.

Haha vad jag e bitter idag, ska nog lägga mig tidigt. Fast först ska ja pigga upp mig själv med ett nedladdat avsnitt av greys anatomy

Ha en trevlig kväll allesammans..

Kramis

• Swenglish

Soffy- åh Greys anatomy! Vi har varit helt beroende, kollede på fem avsnitt på raken häromkvällen... Men nu har vi hunnit ikapp USA så vi får vänta tils nöästa avsnitt sänds där! IOch det är samma här, Freddy vill vara uppe och med hela tiden! Idag fick jag ta upp honom på bussen , då blev han nöjd och tittade omkring med stora ögon! Han har blivit jättestadig i nacken och vill helst av allt stå upp!

Sole- det var tidigt för efterkontroll! Min BM på MVC sa att jag ska ringa när F är 12 veckor för att få en tid!

Vivs- ja, jag tror man får typ 100 spänn litern för den, så det är ju inte direkt för pengarnas skull jag skulle göra det... Fast å andra sidan har jag på två dagar fått ihop nästan en halvliter extra (som F alltså inte behöver), har frusit in för framtida behov.

• bianca2

soffy - precis så har jag det. a sover på eftermiddagarna, sen är det amning non stop på kvällen...

• Sofffy

Swenglish- Ahh ja vet Greys e grymt bra, följer ingen anna serie än den, men nu har jag nog också snart sett alla som går att ladda ner. Håller precis på att kolla på avsnitt 16 säsong 3.

Sjukt bra förresten att ha fått ihop en halvliter extra med mjölk. Ska nog också försöka pumpa ur lite, skönt om mannen kan mata med nappflaska ibland så att man kan få lite avlastning o att han blir mer delaktig.

• Swenglish

Soffy- ja, tror att det sista är avsnitt 19, så några till har du kvar! Det är faktiskt den stor fördelen med pumpning, att någon annan kan mata. Fast även om mannen matar på natten måste jag ändå vakna och pumpa... Skulle det inte bli så för dig med? Brösten är ju inställda på att ge mat då? Men kanske det räcker att handmjölka ur lite då för att lätta på trycket. Och jag skulle ge vadsomhelst för att få amma och slippa den för****ade pumpen!

• Frill

Vivs och Swe, vad sena efterkontroller ni har. 6-8 veckor skulle jag boka in sa min BM, och det har jag hört på flera ställen. Kanske beroende på hur mycket man blev sydd? Tänkte boka tid nästa vecka. Har också hört att man inte ska träna innan dess.

Den "smarta människan" har enligt min man inga barn själv, men det är ju inget måste för social kompetens Men hon brukar vara rätt knäpp på julfesterna på hans jobb också, så hon är nog helt enkelt lite märklig.

Ska till amningscentrum i morgon och kolla knölen. Hoppas de har nåt trick för att snabbt bli av med den. Lite drygt, även om jag sluppit feber och annat jobbigt.

Förresten, hur ammar ni när ni ligger ner? Jag ligger på sidan med A liggande bredvid lite emot mig och ammar på bröstet längst ner. Funkar bra tycker jag, men såg sen en bild i en broshyr där hon höll barnet och ammade på det övre bröstet för att barnet inte skulle vrida huvudet. Gör jag fel?

• Swenglish

Frill- när jag ligg-ammade på amningscentrum idag gjorde jag som du gör-ammade på det nedre bröstet. Hade inte ens tänkt tanken att mna kan amma det övre?

Hur är det med era avslag? Mitt slutade efter tre veckor men började igen, men nu tror jag att det har slutat igen.

Dags att pumpa och sen sova! Gonatt!

• Zul

Swe: TACK för frisörtips! ska ringa dit o beställa snarast (nära o bra)! total hårkatastrof nu. vad otroligt snällt att du skrev telefonnr oxå.

Ni som pumpar, använder ni handpump eller elekrisk pump (har nu lämnmat tillbaka den elektriska till sös, rena rånet den hyran)? Jag har fått en meleda av en kompis. Men som du säger Swe så är ju brösten inställda på att amma, hur blir det då om man pumpar ur o går ut en kväll, total explosion? Man kanske får gå o pumpa ur lite på toa då...

Soffy: håller med dig, svårt att få nåt gjort hemma. Agnes är nöjd i typ 3 minuter när hon ligger själv, sen börjar hon skrika... Men babybjörnen är bra för där slumrar hon ofta till.

• Sofffy

Morning!

Första gången typ som ja e pigg vid amningen kl 05:30 Har fått sova riktigt bra inatt. Lillan somnade vid 23, då ja också gick o la mig, vaknade vid 02 o fick mat i 10 min sen slockna vi båda raskt o hon sov tills nu.

Ja det blir ju lite jobbigt att brösten e inställda på att ge mat var tredje timme, så att man ändå måste gå upp o mjölka ur. Men det är skönt att ha mat i frysen om man har över för framtida bruk när man trappar ner amningen o de börjar få barnmat. Hur länge håller sig mjölk i frysen förresten?

Skönt att höra att man inte är ensam om att ha en lite omständig bebbe just nu, då vet man att det är övergående.

Hoppas ni har fått sova gott!

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4