• Sole

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Fjärde tråden! I vilken vi fortsätter föda barn...

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

Välkomna!

Här är listtråden där vi listar både de som har BF + våra nyblivna mammor!
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-16 11:42:21:
    NYA listtråden hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m18508223.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-10 15:54:46:
    Vi som oftast hänger i den här tråden är:

Tjejer i tråden (13 st)!
    SanniXx & Ida
    Cirpen(Cilla) & Anna
    Maja28 & Molly
    Lillie74(Anneli) & Filippa
    Medusa2001 & Lily
    Lillenlillen(Lisa) & Inez
    Vivs(Vivi) & Jennifer
    Murgröna & Stella
    Angelicious & Amanda
    Sofffy(Sofia) & Ebba
    Zul(Maria) & Agnes
    Björklöv(Linda) & Klara
    J79 & Esther

Killar i tråden (12 st)!
    BasseKatt & Emil och ängeln Linus
    Majlinsa & William
    Torris & Vilgot
    Frill(Frida) & Adam
    Swenglish(Anna) & Fredrik
    Sole(Sofie) & Viktor
    Emma3 & Leo
    Ginger6(Alexandra) & Jonathan
    Bianca2 & August
    Pippil8(R) & Edvin
    Hellur(Helena) & William

Alla andra är självklart välkomna!

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4
  • bianca2

tack tjejer! hoppas ni har rätt. igår var en super dag o idag har varit skitjobbig. antar att det kan vara så i början. kramar

• Hellur

God morgon!

Idag är första dagen ensam. En så länge har det gått bra. William sover nu, så mamma har passat på att äta klart frukosten, borsta tänderna, gå på toaletten, bädda och plocka undan lite. Vågar inte gå och dusch eftersom jag inte vet hur länge han sover. Han brukar sova länge på eftermiddagarna så kanske vågar ta en snabbis då med babywatchen bredvid

Igår var vi hos BM. William är nästan två veckor och vägde 4610 g, nästan exakt 300 mer än förra tisdagen. Han är fortfarande 55 cm lång. Men Erik tyckte dock att det såg mer ut som 54 cm på BB. Så mat får han i alla fall tillräckligt.
    På kvällen hade han ett långt och jobbigt amningsmaraton med hysteriska ryck och skrik, han var ju övertrött till slut stackarn. Det enda som hjälpte var att lugna honom vid bröstet och låta honom somna in där. Man blir lite panikslagen själv, men vet att han gjort så förut och att det inte är något fel.

Ang. dop så kommer vi nog ha det i mitten på augusti eller september. Delar av familjen kommer vara borta i augusti så måste hitta en helg då de "viktigaste" kan vara med. Orkar inte ta tag i det ännu. Vi har inte bestämt kyrka ännu, så det blir steg ett.

• BasseKatt

Både plutten och sambon sover just nu, så jag har lite egentid. Sånt är verkligen ovanligt just nu...

Vi har bokat dop till 17 maj här hemma i kyrkan. Det var svårt att få tid eftersom det är så mycket bröllop på våren och sommaren och vi vill ju ha "egen" präst (Christina från SÖS). Alternativet var i augusti och jag tycker att han blir för stor då (även om han är väldigt liten fortfarande) 6-7 månader... Nu har jag fått hem dopklänningen också. Vi har ingen släktklenod som ska bäras, så det blev att försöka hitta nån fin. På BarnensHus och Babyland har de massor fina, men även den enklaste kostar runt 700kr och det tycker jag r för mycket. Vi köpte via Linus & Lotta på nätet. De har jättefina barnkläder till bra priser. Mest är det för 80cl och uppåt, men deras dopklänning fastnade jag för. Den kostar 298:- och är jättefin. Köpte mössan också. Så nu är det inbjudningar som ska göras och skickas fort som attan. Vi har frågat min syster och hennes man om de vill vara faddrar och de ville de gärna.

Har ni börjat kika på försäkringar till barnen? Samobn började igår och vilken jungel det är. Det har varit diskussioner om detta på tvillingtråden också och tydligen så har TryggHansas bra ekonomiska ersättningar, MEN det finns en massa sjukdommar och åkommor som de har exkluderat och då får man ingen ersättning alls. Så det blir att läsa det finstilta noga innan vi slår till...

Jaha, säg det som varar... Nu skriks det där uppe. I'll be back...

• Emma3
    Bianca: Leo hade bara gått upp 100g denna vecka och 160g förra veckan så det är ingen fara. Han väger nu 4020g och är 55,5 lång. Och August hade ju gått upp mycket veckan innan. Bara de går upp så är det ingen fara.

Är det någon av er som ger ersättning på kvällen? Jag testade igår men gav bara lite hoppas han inte blir dålig i magen nu bara.
    Mamma till underbara Leo 070320
  • Lillie74

Jag har precis bokat kyrka faktiskt, vi kommer ha det i mitten av augusti, då kommer F vara fem och en halv månad och sannolikt kommer det blir problem med dop klänning men den dagen den sorgen....det verkar som att kyrkorna är nästintill fullbokade i maj och juni så ni som vill döpa då bör nog försöka boka så fort som möjligt.

Ja det är mycket att fixa när man går hemma, dop, försäkring, faderskapstest, semesterresor mm.

Appropå försäkring så har både Skandia och Trygg Hansa varit hemma hos oss och pratat men det är en djungel det där...tycker mest att de sitter och smutskastar sina konkurrenter än att prata om sina egna försäkringar, vi valde i alla fall till slut Trygg Hansas Tryggabarn Plus, de bjuder ju på de första 6 mån. så får man kolla över det där om ett halvår igen.

Vi fick papperna hemskickade ang. faderskapet så vi behöver inte åka dit, skönt.

Bianca, hur kommer du till Sickla i morgon? Vi kanske kan mötas upp och ta sällskap??

Ni ska vi på utflykt ända bort till söder

• BasseKatt
    Emma3: Vi har gett Emil mycket ersättning. Vi har kört BabySemp och det funkar bra. Nu kämpar vi på med amningen och då har han bara fått mjölk på dagarna, men sista målet på kvällen har han fått lite påfyllning med ersättning och målet mitt i natten ger sambon och då blir de ofta ersättning. Vi tar givetvis mjölk i första hand om det finns, men nu verkar han snutta på så duktigt att det inte blir många droppar extra när jag pumpar efteråt. Sedan ammar jag runt halvsju då han brukar vakna.
  • cirpen

Japp dopet är bokat till 2 Juni. Vi har en släktklänning som är så gammal och skör, men fin med spets. Över 80 år! Vi kommer bjuda ca 35 vuxna med barn och har ingen aning om vad vi skall bjuda på för mat! Enklast med kallskuret kanske?
    Jag har beställt dopkort fråm isamoa.se. Mycket fina och prisvärda!

Frill: Trist med bröstöld! Jag trodde ju att jag hade det förut men slapp, men det går säkert bra skall du se! Om det är en mindre böld så kan de ju tömma den på plats sa de iallafall när jag var inne...Läkaren skämtade och vart "låtsasbesviken" att han inget fick göra när han konstaterade att det inget var..
    För det var ju det enda roliga de hade i bunkern på DS . Han var faktiskt riktigt humoristisk.

Angående amning: Jag liggammar på det övre bröstet. En natt så hade jag lampan tänd, då förstod jag varför det var så söligt i sängen..Det fullkomligt sprutade mjölk ur tuttarna....Nu vet jag varför hon ser så mjölig ut i ansiktet på mornarna! :) "Stackarn!" Handduk i sängen hädanefter!!

Vi har tecknat TryggHansa. Den är lite dyrare men en av de bästa vad jag förstått.Sen är det upp till var och en hur mycket man vill betala i premie beroende på vilken ersättning man sedan vill ha ifall något händer. Vi hade en försäkringsrådgivare hemma från Trygghansa som förklarade det mesta. Det finns även jämförelsetester på nätet, minns ej var men det är säkert bara att "googla" fram!

• Swenglish

God morgon!

Nu har F och jag legat och sovit nästan hela förmiddagen, med lite paus för både flaskmat och amning från ena bröstet. Har lite svårt att få honom att gapa stort, så det går mycket tid till att vänta in honom, men förhoppningsvis fattar han galoppen snart.

Vi har också Trygghansas trygga barn plus.

Vi ska ha dop i England, söndagen i midsommarhelgen. Tack för tipset om Linus & LOtta Bassekatt, ska kolla där.

Bianca- här går det också upp och ner, en dag r jättebra, nästa gråter jag av frustration... Det blir bättre (tror jag!)

Hellur- hoppas på en fortsatt bra första ensamma dag för dig!

Emma- vi gav ju ersättning ett tag, varvat med bröstmjölk, först gav vi Babysemp och sen Nan 1. Han blev definitvt hårdare i magen och bajsade mer sällan men vi upplevde inte att han fick extra mycket ont. Lycka till!

• Emma3
    Bassekatt: Okej så du ger både ersättning ibland och ibland utpumpad bröstmjölk?
    Ja ska testa ge lite extra inför natten då han inte alltid verkar så nöjd, jag testade nan.
    Emil får inte ont/blir hård i magen av ersättning?
    Mamma till underbara Leo 070320
  • Sole

hej!

sitter här och inväntar min kompis sambo, vi ska filma honom då han får svara på frågor inför deras bröllop (vi ska visa filmen på möhippan)

annars har jag fått en låsning i ryggen igen gör superont och det är ju jobbigt när man har en bebis att kånka på.
    som tur var har jag tid hos naprapaten på fredag.

Emma
    vi ger V ersättning (Nan9 och han är inte hård i magen, men jag läste ett tips i en "ersättningstråd" att man kunde ge dem en matsked olivolja så blir de inte lika hårda i magen.

Swe
    Visst kan jag hoppa av bussen utanför Sicka köpcentrum på torsdag? Fattade det som att Dieselverkstaden låg vid bion...?

Ang. försäkring
    vi har tecknat Länsförsäkringar mkt för att vi har allt annat där och det blev praktiskt så

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4