• Sole

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Fjärde tråden! I vilken vi fortsätter föda barn...

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

Välkomna!

Här är listtråden där vi listar både de som har BF + våra nyblivna mammor!
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-16 11:42:21:
    NYA listtråden hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m18508223.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-10 15:54:46:
    Vi som oftast hänger i den här tråden är:

Tjejer i tråden (13 st)!
    SanniXx & Ida
    Cirpen(Cilla) & Anna
    Maja28 & Molly
    Lillie74(Anneli) & Filippa
    Medusa2001 & Lily
    Lillenlillen(Lisa) & Inez
    Vivs(Vivi) & Jennifer
    Murgröna & Stella
    Angelicious & Amanda
    Sofffy(Sofia) & Ebba
    Zul(Maria) & Agnes
    Björklöv(Linda) & Klara
    J79 & Esther

Killar i tråden (12 st)!
    BasseKatt & Emil och ängeln Linus
    Majlinsa & William
    Torris & Vilgot
    Frill(Frida) & Adam
    Swenglish(Anna) & Fredrik
    Sole(Sofie) & Viktor
    Emma3 & Leo
    Ginger6(Alexandra) & Jonathan
    Bianca2 & August
    Pippil8(R) & Edvin
    Hellur(Helena) & William

Alla andra är självklart välkomna!

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4
  • BasseKatt

God morgon, god morgon! Hör fåglar sjunga glatt...

Ännu en natt med sådär sömn. Tänk att vi ska ha det så här i flera år framåt... Hua!

LillenLillen: Vilket underbart påskkort. Måste vara världens yngsta påskkärring

Emils säng står precis utanför vår sovrumsdörr, så han har eget rum, men vi kan ändå både se och höra honom. Han sover inte i den jämt. Rätt ofta hamnar han i vår säng också. Som i natt - då flyttade jag över honom vid 05 efter att ha sprungit upp och satt i nappen hundra ggr. Man tröttnar liksom. Då är det ju lite enklare att bara sticka ut handen. Men man sover å andra sidan så mycket sämre när han ligger precis brevid kudden och låter... Knepigt det där...

• cirpen

Sole: jag kör inte AW's standardmodell regelrätt, utan matar, sen byter jag , sen provar jag ifall hon vill ha tutten igen ,vilket hon oftast vill! Och ibland dåsar hon till ,då blåser jag lite på henne eller smeker henne över huvudet då kan hon ta några tag till. I mitt fall så har jag en nöjd och glad bebis ifall hon får äta hur mycket hon vill, när hon vill!

Apropå att de låter:
    Det var värst i början tycker jag, då grymtades, pep, rosslade, snörvlades det för fulla muggar på natten. Nu är det mycket bättre! Om jag inte rapar/håller upprätt efter måltid så kan mjölken rinna ut i näsan vilket gör att hon rosslar och det blir "snorbusar" på morgonen.

• Medusa2001

Grattis Björklöv, äntligen! *ler* Skönt att allt gått bra även om det blev lite operation på slutet, och skönt att amningen har kommit igång för er!

Pippil8: vi kommer ha någon form av namngivningsceremoni längre fram (förslagsvis i Thailand med våra vänner). Varken jag eller min man är mot religion eller så, men kyrkdop är inte vår grej (gifte oss även borgerligt).

Cirpen: jag kör också efter Annas W standardmodell (något modifierad och anpassad för just oss dock) och ger mat/ammar så snart hon visar tecken på hunger. Ibland tar det flera timmar innan hon är mätt på kvällarna.
    Jag tror inte att det går att skämma bort så små barn som vi har, utan det är bara att ösa mat, värme, närhet och kärlek utan stopp.

En grej som jag funderar på är hur vi ska göra för att undvika att bli "vandrande sängar" åt Lily? Ibland på kvällarna, när hon har ätit mycket men fortfarande är hungrig, så lägger jag/mannen henne på bröstet och vyssjar till ro och det händer ofta att hon somnar. Ibland funkar det att lägga ner henne på egen sovplats, men lika ofta vaknar hon och skriker till. Efter ibland flera timmars hungergnäll är det en befrielse att få henne att sova på mitt bröst (alltså inte vid tutten, utan på bröstkorgen), men finns det risk att vi vänjer henne vid att somna så nära på en?

Hur gör ni andra när ni vill att den lill* ska sova (när man vet att han/hon borde vara redo för en siesta)? Lägga ner lily i sin egen säng innan hon har somnat, har inte lyckats hittills...förutom någon enstaka gång.

Kram

• Sofffy

God morgon tjejer!

Har inte skrivit här på ett tag, har passat på att umgås så mkt som möjligt nu med sambon innan han börjat jobba igen på heltid, sen så har man ju vänt på dygnet fullständigt också försöker att ta igen mig på dagarna när lillan härjar på nätterna.

Hon har nu i 3 dygn i rad legat o gnytt hela nätterna, liksom försökt o krysta fast det kommer inget, nu igår blev jag varse om varför. Hon bajsade ner hela sig, kläder o allt o så fort ja la en ny ren blöja under kom det lika mycket där till, så ja tänkte att nu badar jag henne o lade henne ren i ett badlakan som hon också helt bajsade ner. Tackade gud för att vi har tvättmaskin

Stort grattis förresten Hellur och Björklöv!!

Låter supertrevligt med träff i Hagaparken men vi ska få besök av några kompisar från Göteborg i helgen så jag måste kolla om de kommer fre el lör. Missade var i Hagaparken det var vi skulle ses i så fall?! Om jag kommer så promenixar jag hemifrån, J79 om du ska med, ska vi ha sällskap isf?

Pippil: Vi ska heller inte döpa vårat barn, funderar också på att ha något typ välkommen till världen/inflyttningsfest. Tycker det verkar mycket trevligare att dricka champagne o äta snittar hemma hos oss utan präst, men alla mor- o farföräldrar till lillan tjatar så förjordat om kyrka o sådär o använder hjärtekrossande argument som typ "Ja men det kanske blir mormors sista dop någonsin" så vi får väl se.

Vi har lilla Ebba sovandes i hennes säng i hennes lilla rum, fast med öppen dörr (hennes rum ligger i anslutning till vårt sovrum) vi har ett runt fönster mellan hennes rum och köket så att man kan titta till henne från köket om man vill, så det är jättekäckt. Dock brukar vi bära in henne på morgonkvisten vid 6 halvsju tiden till vår säng, då ligger vi o snoozar hela familjen till 10 ungefär

Ska försöka vara lite mer aktiv här nu när Tobbe har börjat jobba igen. Ni kommer med så himla mycket bra tips o råd alla kloka marsmorsor!

Lillenlillen: Supersöt Inez som påskkärring förresten

Hoppas att ni alla får en härlig påskhelg.
    Själva ska vi fira med Ebbas farmor o farfar, ska bli supermysigt. Leta påskägg med godis, måla ägg o traditionell påskmåltid.

Massor av kramar

• Sole

cirpen
    låter ju som en bra modell ni har hittat, har börjat läsa på om standradmodellen och ska börja anteckna hans vanor!

Pippil8
    vi ska inte heller ha något dop, vi gick faktiskt ur Svenska kyrkan efter vårt bröllop, känns roligare att själv bestämma vart man vill lägga pengar, tex till annan välgörenhet.

Medusa
    Viktor somnar också väldigt bra vid bröstet, tror inte det ska vara någon fara, men enligt tex AW så skall bebisar från 3 veckor kunna somna själva (lättare sagt än gjort, jag vet!!)

• Lillenlillen

Alltså...

Jag ger henne mat när hon vill nu med men Maybritt då, min BVC-tant sa att eftersom amningen fungerar så himla bra och hon har ätit som en liten häst sedan hon kom så har hon ju inget problem med tillväxten samt att sugreflexen är så enorm eftersom de är vana vid att alltid ha sugit på nåt i magen. Men att hon inte BEHÖVER mat bara för att hon vill suga. Så därför fick hon en napp som vi ska ta bort när den värsta sugreflexen växt bort. Och nu är hon helt nöjd med nappen en stund, somnar lite, verkar glad och efter en stund (när hon skriker och spottar ut nappen) får hon tutte. Så, jag tror det funkar. Ville först inte ge henne napp men Maybritt sa även att om hon äter "FÖR MYCKET" mer än vad hon behöver för tillväxten så rör man upp hennes små tarmar och de behöver få vila, liksom min kropp som måste få behålla energi. A ja, det lät som en bra idé så vi testar nu i alla fall. I natt sov hon 23-05 och så ammade vi och sen fick hon mat vid 08:30 igen och nu väntar vi på att hon ska vakna (somnade med napp i munnen) så ska hon ¨få mat igen :) Det är iaf ingen som kan säga att nyfödda inte är ett heltidsjobb!! haha

• Zul

björklöv: stort grattis till lilltjejen!

Lillen: tack för att du beskriver vad du o bvc pratat om, om napp m.m. tror jag är i samma sits. hon snuttar vid bröstet o släpper o håller på o sover sällan. hon suger några minuter, dåsar bort i vi försöker lägga henne, o så vaknar hon till efter 5 min o gnäller o fäktar med armarna, jobbigt. värst är det på kvällarna, nån sorts maratonamning son kan hålla på 5-6 timmar. och jag blir bara magrare. hennes viktkurva är väldigt bra.
    hon sover mellan oss och det funkar väl ok, men funderar på spjälsängen för att få mer ro.

• Zul

Har ni testat Minifom mot gaser? funderar på att köpa det- kanske därför hon gnäller 6 h på kvällarna...

• Sole

zul
    vi började med det igår och det står på flaskan att det kan ta ett par dagar innan man ser förändring så vi hoppas det funkar!

Inatt hällde jag upp minifom på en sked i dunklet i sovrummet, trodde jag! Såg sen när jag skulle ge Viktor att jag droppat allt på golvet!

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4